printlogo


کد خبر: 237707تاریخ: 1400/6/18 00:00
مقامات کشورهای جهان نگاه محتاطانه‌ای به تشکیل دولت موقت افغانستان دارند
دولت طالبان از نگاه جهان

معرفی دولت طالبان که ملا محمدحسن آخوند در رأس آن قرار دارد و از سال ۲۰۰۱ تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد است، واکنش‌های متفاوت جهانی را به دنبال داشته است. به گزارش اسپوتنیک، در کابینه جدید برخلاف تعهد رهبران طالبان از دولت فراگیر خبری نیست و این کابینه سیاسی تقریبا از یک قوم و بدون هیچ وزیر زن است. 
 
* واکنش اتحادیه اروپایی به تشکیل دولت جدید طالبان
اتحادیه اروپایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت جدید افغانستان را از نظر مذهبی یا ملی فراگیر نمی‌داند. این مطلب در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط نماینده سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی منتشر شد، بیان شده است. در این بیانیه آمده است: «تجزیه و تحلیل انتصابات اعلام شده نشان می‌دهد این یک ساختار فراگیر و نماینده به نظر نمی‌رسد که نشان‌دهنده همه تنوع غنی قومی و مذهبی افغانستان باشد که ما امیدوار بودیم آن را ببینیم». پیش از این جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفته بود: ما طالبان را بر اساس تعهد تشکیل یک دولت فراگیر و همچنین عدم میزبانی از تروریست‌ها قضاوت خواهیم کرد.
 
* ایتالیا: بدترین نشانه برای جامعه بین‌الملل است
لوئیجی دی‌‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا گفت: دولت اعلام شده توسط طالبان در افغانستان، با نخست‌وزیر در لیست تروریست‌ها و وزیر خارجه تحت تعقیب «اف‌بی‌آی»، نه‌تنها نشانه خوبی برای جامعه بین‌الملل نیست، بلکه بدترین نشانه است. وی افزود موضوع به رسمیت شناختن طالبان به عنوان مرجع قانونی از سوی هیچ کشوری مطرح نشده است. 
 
* اردوغان: وظیفه ما بررسی دقیق این روند است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: مشخص نیست این دولت موقت تا چه زمانی بر سر قدرت باشد. آنچه ما باید انجام دهیم، پیگیری دقیق این روند است. اردوغان در پاسخ به سوالی درباره احتمال نتیجه‌گیری از مذاکرات با آمریکا و قطر برای مدیریت فرودگاه کابل گفت: ما از ابتدا رویکرد مثبتی اتخاذ کردیم ولی به نقطه‌ای رسیدیم که هنوز هیچ پیشرفت مثبتی وجود ندارد. 
 
* آمادگی مشروط سئول برای همکاری با دولت طالبان
چوی یانگ سام، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: دولت ما آماده همکاری با دولت جدید افغانستان در صورت رعایت هنجارهای بین‌المللی، رعایت حقوق اولیه بشر و ممنوعیت پناه دادن به تروریست‌هاست. این دیپلمات گفت سئول دیگر عملیات گسترده‌ای را برای تخلیه افراد محلی از افغانستان برنامه‌ریزی نمی‌کند و اکنون هرگونه درخواست مهاجرت به کره‌جنوبی توسط مقامات با دقت بررسی می‌شود. 
 
* آمریکا: در حال ارزیابی هستیم
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن «نگرانی» خود را درباره دولت تازه طالبان ابراز می‌کند. در این بیانیه آمده است آمریکا توجه دارد لیست اعلام شده منحصرا اعضای طالبان یا نزدیکان آنها هستند و هیچ زنی در میان اسامی وجود ندارد. 
 
* ژاپن: اقدامات طالبان را زیر نظر داریم
 کاتسونوبو کاتو، دبیر کابینه ژاپن گفت این کشور اقدامات طالبان را به دنبال اعلام دولت جدید از نزدیک زیر نظر دارد و با کشورهای علاقه‌مند، در درجه اول ایالات متحده در تعامل است. 
 
* چین: تشکیل دولت گامی ضروری برای پایان دادن به هرج‌و‌مرج بود
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ایجاد دولت موقت در افغانستان گامی ضروری برای برقراری نظم و پایان بی‌قانونی بود. وی تاکید کرد: چین اهمیت زیادی برای اعلام طالبان درباره ایجاد دولت موقت قائل است. این امر بیش از ۳ هفته بی‌نظمی در افغانستان را پایان داد و گامی ضروری برای احیای نظم و بازسازی کشور پس از جنگ است. 
 
* استقبال ازبکستان از تشکیل دولت موقت در افغانستان
کابل ژانوف، سخنگوی وزارت خارجه ازبکستان در تلگرام نوشت: «ازبکستان از تشکیل دولت موقت در افغانستان استقبال می‌کند. امیدواریم این تصمیم آغازی برای دستیابی به اجماع گسترده سراسری و ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور باشد». وی افزود وزارت خارجه ازبکستان آماده توسعه گفت‌وگوی سازنده و همکاری عملی با نهادهای جدید دولتی افغانستان است. 
 
* مسکو: تصمیمی به گفت‌وگو با دولت جدید کابل نداریم
سخنگوی کرملین گفت مسکو تاکنون هیچ‌گونه مذاکره‌ای را با مقامات جدید افغانستان انجام نداده و تصمیم آن را نیز ندارد و بر تمام مراحل دولت در کابل نظارت خواهد داشت. دیمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت: تماس‌ها از طریق سفارت ما در کابل انجام می‌شود. اینها تماس‌هایی است که برای اطمینان از امنیت دیپلمات‌های ما و سایر موارد فنی ضروری است. هنوز هیچ‌گونه مذاکره دیگری برنامه‌ریزی نشده است. 
 
* نگاهی به سوابق اعضای کابینه موقت افغانستان
طالبان روز گذشته پس از چند روز تاخیر که گفته می‌شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد. سخنگوی طالبان اعلام کرد اعضای کابینه موقت افغانستان تعیین و ملامحمدحسن آخوند به عنوان رئیس کابینه و سرپرست وزرا انتخاب شده است. ذبیح‌الله مجاهد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی به عنوان معاونان رئیس کابینه موقت انتخاب شده‌اند. سوابق برخی از مهم‌ترین اعضای دولت موقت طالبان و سرپرستان وزارتخانه‌ها به شرح زیر است. 
 

Page Generated in 0/0057 sec