printlogo


کد خبر: 237710تاریخ: 1400/6/18 00:00
دور دنیا

«هادی العامری»؛ مهم‌ترین گزینه ائتلاف الفتح  برای نخست‌وزیری عراق
«نعیم العبودی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، ۲ معیار برای انتخاب نخست‌وزیر آتی این کشور را برشمرد و گفت «هادی العامری»، مهم‌ترین گزینه ائتلاف الفتح برای نامزدی پست نخست‌وزیری است. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: «انتخاب نخست‌وزیر آتی به ۲ معیار بستگی دارد؛ تعداد کرسی‌های کسب‌شده و نوع ائتلاف‌ها. ما در ائتلاف الفتح هیچ خط قرمزی مقابل هیچ فراکسیونی نمی‌گذاریم. اگر کرسی‌های بیشتری کسب کرد و ائتلاف اکثریت را تشکیل داد، ما آن را تایید خواهیم کرد. چه در این ائتلاف شرکت کنیم یا خیر». به نوشته وبگاه «المسله»، نماینده ائتلاف الفتح گفت: «اگر به کرسی‌های لازم در ائتلاف با سایر فراکسیون‌های سیاسی همسو دست یافتیم، ما نیز در این ائتلاف اکثریت خواهیم بود و به روشنی و وضوح نامزد پیشنهادی خود را معرفی خواهیم کرد تا هر کس می‌خواهد موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند». العبودی درباره نامزدهای احتمالی ائتلاف الفتح برای نخست‌وزیری گفت: «ائتلاف الفتح دارای مردان سیاسی زیادی است و در رأس آنها، هادی العامری است و این موضوع برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر، با سایر فراکسیون‌ها در میان گذاشته خواهد شد». قرار است انتخابات پارلمانی عراق دهم اکتبر آتی در سراسر عراق و منطقه کردستان برگزار شود. در این انتخابات ۱۱۰ حزب سیاسی و ۲۲ ائتلاف انتخاباتی شرکت دارند و کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده برای نظارت بر این انتخابات از ۷۶ سفارتخانه و سازمان خارجی دعوت به عمل آورده است. 
***
ارتش سوریه وارد درعا شد
منابع رسانه‌ای سوریه از ورود ارتش این کشور به درعا خبر دادند. خبرگزاری سانا دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد یگان‌های ارتش سوریه در چارچوب توافقات صورت گرفته وارد منطقه درعا البلد شدند. طبق این گزارش، نیروهای ارتش سوریه پرچم این کشور را بر فراز اماکن دولتی در درعا برافراشتند. سانا همچنین گزارش داد که نیروهای ارتش در حال ایجاد مراکزی برای خود در منطقه و پاکسازی آن از عناصر تروریستی هستند. 
***
زمین‌لرزه 1/7 ریشتری مکزیک را لرزاند
در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای شدید به قدرت 1/7 ریشتر در نزدیکی سواحل شهر «آکاپولکو»ی مکزیک، دست‌کم یک نفر جان خود را از دست داد. 
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد که دست‌کم یک نفر پس از وقوع زمین‌لرزه 1/7 ریشتری سه‌شنبه‌شب در آکاپولکوی مکزیکو‌سیتی جان خود را از دست داد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در خاموشی فرو رفتند. طبق این گزارش، در پی وقوع زمین‌لرزه مهیب، شهر مکزیکو‌سیتی در فاصله ۲۳۰ مایلی از شهر ساحلی آکاپولکو لرزید. مرکز لرزه‌نگاری ملی مکزیک اعلام کرد این زمین‌لرزه حدود ۷ مایلی جنوب غربی آکاپولکو و قبل از ساعت ۲۱ سه‌شنبه‌شب به وقت محلی به وقوع پیوست. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد ترک در ساختمان‌های محل وقوع حادثه و وارد آمدن خسارات به ساختمان‌ها و سقوط چراغ‌های برق در خیابان‌ها و پراکنده شدن شیشه‌های خرد شده در سراسر خیابان‌های شهر را نشان می‌دهد. اداره حفاظت مدنی ایالت گوئررو که شهر ساحلی آکاپولکو در آن قرار گرفته است اعلام کرد شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که به قطع برق و تلفن منجر شده است.
 ویدئوهایی که از هر ۲ شهر آکاپولکو و مکزیکوسیتی منتشر شده است، آسمان شب را که در پی معلق شدن و خم شدن تیرهای برق با نورهای الکتریکی روشن شده، نشان می‌دهد. 
***
تهدید بولسونارو به کودتا:
 تا مرگ قدرت را رها نمی‌کنم
رئیس‌جمهوری برزیل در جمع حامیانش با تهدید نهادهای کشورش و اشاره ضمنی به کودتا تاکید کرد تنها زمانی از قدرت کنار می‌رود که مرده باشد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست افراطی برزیل که تحت تحقیقات در زمینه اخبار جعلی قرار گرفته و از نظر سیاسی تضعیف شده است، روز سه‌شنبه در تظاهرات‌هایی به نفع دولتش در برازیلیا، پایتخت این کشور و در سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل شرکت کرد. بولسونارو در ۲ سخنرانی آتشین به مناسب روز استقلال کشورش، نهادهای کشورش را تهدید کرد و به صورت ضمنی حرف از کودتا زد و حتی گفت تنها در صورتی از قدرت کنار می‌رود که مرده باشد. او در برازیلیا مستقیما قاضی لوئیس فوز، رئیس دیوان عالی کشورش را تهدید کرد. ژائیر بولسونارو با اشاره به احکام تازه‌ای که یک قاضی دیگر دیوان عالی به نام الکساندر دی موراس علیه حامیان دولت صادر کرده که اکنون در بازداشت یا تحت بازجویی قرار دارند، گفت: یا او به عنوان رئیس این ساختار قضایی عدالت خود را نشان می‌دهد یا از چیزی که ما نمی‌خواهیم رنج می‌برد. موراس یا باید بازداشت شود، یا استعفا بدهد. انتظار می‌رود رئیس دیوان عالی برزیل دیروز چهارشنبه پاسخ بولسونارو را داده باشد. رئیس‌جمهوری برزیل همچنین در تجمع دیگری در سائوپائولو گفت او دیگر به تصمیمات قضایی موراس احترام نمی‌گذارد؛ امری که از نظر کارشناسان حقوقی مغایر قانون اساسی است. 

Page Generated in 0/0060 sec