printlogo


کد خبر: 237750تاریخ: 1400/6/18 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد ایجاد حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخله خارجی خواست اصلی ایران برای افغانستان است
نگران همسایه
شمخانی: اولویت اول افغانستان ثبات و آرامش است

گروه سیاسی: افغانستان کنونی در وضعیت ‌گذاری به سر می‌‌برد که نگرانی‌‌های فراوانی را درباره‌‌‌‌‌ آینده‌‌‌‌‌ این کشور، چه در داخل و چه نزد همسایه‌‌های آن برانگیخته‌‌ است. در این باره برقراری ثبات در شرایط فعلی و شکل‌‌گیری حکومتی همه‌‌‌‌شمول در آینده‌‌ نزدیک، خواست اغلب افغانستانی‌‌ها و همسایگان آنها است؛ مساله‌‌ای که از روز اول جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید جدی داشت. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در صفحه توئیتر خود درباره نگرانی‌‌های موجود درباره اوضاع جاری کشور افغانستان نوشت: اولویت اول افغانستان‬ ثبات و آرامش است. وی افزود: بی‌توجهی به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به جای گفت‌وگو برای پاسخگویی به مطالبات اقوام و گروه‌های اجتماعی، نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است. پیش از این نیز سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جلسه غیرعلنی روز سه‌‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره این مسائل صحبت کرده بود. 
 وضعیت خاص افغانستان، آن را مستعد ایجاد ناآرامی‌‌های بیشتر و تسری این وضع به همسایگانش کرده است. «وطن‌‌امروز» طی روزهای گذشته در گزارش‌‌های گوناگون بر لزوم شکل‌‌گیری حکومت همه‌‌‌شمول به منظور ایجاد ثبات در افغانستان تاکید و دلایل این امر را بیان کرده است. همسایه‌‌‌‌‌ شرقی ایران با ویژگی‌‌ قومیتی‌‌ متمایزش نیاز به حکومتی دارد که منعکس‌کننده‌‌‌‌‌ تمام گروه‌‌ها و اقوام باشد. همچنین دخالت‌‌های خارجی در تاریخ این کشور تنها به بی‌‌ثباتی بیشتر انجامیده است. خبرهای تاییدشده از دخالت همسایه جنوبی افغانستان در نبرد طالبان با مقاومت مردمی پنجشیر باعث تاکید بیشتر جمهوری اسلامی بر مخالفت با دخالت خارجی در امور افغانستان شد. 
 
* اولویت ایران ثبات و آرامش افغانستان است
نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به منظور بررسی تحولات این کشور روز گذشته برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه جمهوری خلق چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر خارجه جمهوری تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر خارجه ازبکستان در این نشست مجازی حضور داشتند.  
سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی تلویزیونی با تشریح این نشست مجازی، گفت: این نشست با حضور وزرای خارجه ۶ کشور و متعاقب اجلاس نمایندگان ویژه برگزار شد. وی چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و باثبات را دستور کار این نشست عنوان کرد و افزود: در این نشست وزرای خارجه کشورهای عضو به بیان نظرات خود پرداختند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران هم مواضع اصولی ایران را در این نشست مطرح کرد که مهم‌ترین آن تاکید بر این موضوع بود که مسبب و مسؤول اصلی وضعیت فعلی افغانستان اشغالگری ایالات‌متحده و ۲ دهه حضور نامشروع این کشور در افغانستان است که برای مردم این کشور درد و رنج به‌‌ همراه داشته است. خطیب‌زاده ادامه داد: امیرعبداللهیان در این نشست همچنین تاکید کرد الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه کمک کنند تا به یک صلح پایدار برسیم. وی یادآور شد: استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان اتفاق افتاده و همگان باید به گفت‌و‌گو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه کمک کنند دخالت خارجی اتفاق نیفتد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و ثبات و آرامش در این کشور است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان باشد. خطیب‌زاده تصریح کرد: در این نشست بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه، رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و مواردی از این دست تاکید شد. نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای حاضر از موضوع تروریسم در افغانستان بود و تاکید شد که حتما باید طالبان از تروریسم فاصله بگیرد و اجازه ندهد این پدیده دوباره شکل بگیرد. وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست تاکید شد مرزهای افغانستان باید آرام باشد و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند. به ‌‌گفته‌‌‌‌‌ سخنگوی وزرارت امور خارجه، همچنین توافق شد نشست آتی اگر فضای کرونا اجازه بدهد، به صورت حضوری طی یکی، دو ماه آینده در تهران برگزار شود. 

Page Generated in 0/0060 sec