printlogo


کد خبر: 237772تاریخ: 1400/6/20 00:00
دور دنیا

بی‌بی‌سی به پخش گزارش دروغین درباره سوریه اعتراف کرد
ملکه رسوایی
شکایت علیه گزارش دروغین بی‌بی‌سی درباره حمله شیمیایی ادعایی به دوما در سوریه، این شبکه خبری انگلیسی را به اعتراف واداشت. شبکه «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد مستندی که درباره حمله شیمیایی ادعایی در «دوما»ی سوریه در سال 2018 ساخته بود، دارای نقایص جدی بوده است. به گزارش روسیاالیوم، این اعتراف «بی‌بی‌سی» پس از شکایت «پیتر هیچنز»، روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی صورت گرفته است. «هیچنز»، از «بی‌بی‌سی» به‌ علت عدم رعایت اصول خبرنویسی و انتشار موارد دروغ در مستند گزارش حمله شیمیایی دومای سوریه به دادگاه شکایت کرده بود. واحد شکایت‌های اجرایی «بی‌بی‌سی» (ECU)، اتهام‌های مطرح‌شده توسط «هیچنز» را تأیید کرد و قضات موافقت کردند برنامه مذکور با ادعا‌های دروغین، نتوانسته است استاندارد‌های تحریریه را تأمین کند. هیچنز پس از تأیید شکایتش گفت: این یک پیروزی بزرگ برای واقعیت است... من خوشبخت هستم، زیرا بی‌بی‌سی اکنون اعلام کرد گزارش‌های من را که تنها انگیزه‌ام از تهیه آن جست‌وجو برای یافتن حقیقت بوده است، درک می‌کند. مستند گزارش مذکور، بخشی از مجموعه برنامه‌های ابعاد جنگ در سوریه بود که به حمله ادعایی شیمیایی در سال 2018 و نقشی که «الکس»، بازرس سابق سازمان منع تسلیحات شیمیایی و گاز‌های سمی ایفا کرده است، پرداخته بود. به‌ نوشته دیلی‌میل، این مستند به نقل از الکس اعلام کرده بود یک حمله در سال 2018 میلادی در دوما رخ داده و در آن از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است. واحد شکایت‌های اجرایی «بی‌بی‌سی» هفته گذشته به این نتیجه رسید که بی‌بی‌سی در این مستند دچار اشتباه شده است و بی‌بی‌سی نیز پذیرفت مدرکی برای اثبات ادعاهای الکس ندارد. 
***
تکمیل پروژه گازی «نورد استریم ۲»
شرکت گازپروم روسیه از تکمیل پروژه گازی «نورد استریم ۲» که روند احداث آن با مخالفت‌ها و تحریم‌های زیادی از طرف آمریکا مواجه شده بود، خبر داد. به گزارش نشریه «دی سایت» آلمان، شرکت گازپروم روسیه از اتمام خط لوله پروژه گاز «نورد استریم 2» خبر داد. «الکسی لیمر» رئیس شرکت گازپروم روسیه این خبر را دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد. پیش از این هم روسیه از تکمیل این پروژه گازی تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود. پروژه عظیم «نورد استریم 2» شامل احداث ۲ خط لوله به‌ منظور انتقال سالانه 55 میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک می‌شود. دولت و کنگره آمریکا طی سال‌های اخیر برای به بن‌بست کشاندن پروژه «نورد استریم 2» تحریم‌های مختلفی را علیه آن وضع کرده‌اند اما موفق نشده‌اند این پروژه عظیم را زمین‌گیر کنند. مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند احداث پروژه «نورد استریم 2» موجب وابستگی اروپا به روسیه می‌شود و امنیت اروپا را تهدید می‌کند. ایالات متحده صادر‌کننده گاز طبیعی به صورت LNG به اروپاست اما گاز روسیه ارزان‌تر است. واشنگتن می‌ترسد روسیه با افزایش وابستگی بتواند از «نورد استریم 2» به عنوان اهرمی برای تضعیف کشورهای اتحادیه اروپایی استفاده کند. آلمان با وجود مخالفت‌های آمریکا با این پروژه گازی همواره از آن حمایت و بر لزوم تکمیل آن تاکید کرده است. 
***
فرماندهی عملیات مشترک عراق: 
آمریکا روند خروج از عراق را با تعداد زیاد آغاز کرده است
همزمان با دیدار نخست‌وزیر عراق و فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام در بغداد، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد نیروهای آمریکایی روند خروج از خاک عراق را با تعداد زیاد آغاز کرده‌اند. «تحسین الخفاجی» فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق شامگاه پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق خبر داد. فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این باره گفت آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای رزمی‌اش در عراق نداشته است. مطابق با این گزارش، طرف آمریکایی گفته است به توافق‌های شکل‌گرفته در گفت‌و‌گوی راهبردی پایبند است و 31 دسامبر آخرین روز حضور نیروهای رزمی ‌آمریکا در خاک عراق خواهد بود. تحسین الخفاجی در این باره گفت: «همکاری میان ۲ کشور در زمینه آموزش و تبادل تجربیات خواهد بود. همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش از راه تبادل اطلاعات امنیتی در جریان است و شاید نیروهای امنیتی نیاز به کمک هوایی داشته باشند که می‌توان از آمریکا درخواست کرد». وی اضافه کرد:‌ «در راستای اجرای دستاوردهای گفت‌و‌گوی راهبردی، نیروهای آمریکا خروج را با تعداد زیاد آغاز کرده‌‌اند». فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق همچنین اظهار داشت: «آمریکایی‌ها اردوگاه یا مراکز [حضور] جز در بخش محدودی از پایگاه عین‌الاسد ندارند که آن‌ هم‌‌اکنون تحت فرماندهی عراق اداره می‌شود و همچنین پایگاه الحریر که در آن نیز نیروهای آمریکا در بخش محدودی فعالیت دارند و بخش اعظمی از این پایگاه تحت فرماندهی نیروهای پیشمرگه کردستان است». 
***
گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور آمریکا و چین
یک مقام‌ ارشد آمریکایی با اعلام اینکه رؤسای‌‌جمهوری ایالات متحده و چین در گفت‌وگویی بر ضرورت اجتناب از تبدیل شدن رقابت بین ۲ کشور به درگیری تأکید کردند، گفت: بایدن در تماس تلفنی با همتای چینی خود گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، روابط بین واشنگتن و پکن در پایین‌ترین سطح خود در چند دهه گذشته قرار گرفته و این تنها دومین تماس تلفنی بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین از زمان به قدرت رسیدن بایدن در ژانویه سال جاری میلادی محسوب می‌شود. در بیانیه کاخ سفید نیز آمده است ۲ طرف یک گفت‌وگوی استراتژیک و گسترده در زمینه‌های زیادی داشتند که منافع مشترک ۲ کشور، ارزش‌ها و دورنمای آن مدنظر قرار گرفت.

Page Generated in 0/0065 sec