printlogo


کد خبر: 237821تاریخ: 1400/6/21 00:00
روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد حمله پهپادی ارتش تروریست آمریکا به جای هدف قرار دادن داعشی‌ها، موجب قتل‌عام 9 غیرنظامی شده است
جدیدترین جنایت آمریکا در کابل

روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد حمله پهپادی ارتش تروریست آمریکا که فردای انفجارها و تیراندازی‌های مرگبار میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی کابل رخ داد، برخلاف ادعای پنتاگون نه اعضای داعش، بلکه یک مددکار افغان و کودکان بی‌گناهش را هدف قرار داده است.
پنتاگون در آخرین روزها پیش از آنکه نیروهایش به طور کامل افغانستان را ترک کنند، مدعی شد منزلی در نزدیک فرودگاه بین‌المللی کابل را که محل استقرار تروریست‌های موسوم به داعش خراسان بوده، هدف قرار داده است اما «کریستف کوتل» خبرنگار نیویورک‌تایمز ثابت کرده این ادعا دروغ بوده است. او و تیم تحقیقاتی همکارش در گفت‌و‌گو با بازماندگان آن حمله و بازبینی دوربین‌های امنیتی آن بخش از کابل، مستندی 10 دقیقه‌ای فراهم آورده‌اند که توسط تارنمای روزنامه برجسته آمریکایی منتشر شده است. این کلیپ نشان می‌دهد چگونه پهپادهای «ریپر» ارتش آمریکا در آن روز (هفتم شهریورماه)، فردای حملات خونین فرودگاه کابل که به مرگ بیش از 170 شهروند افغان- عمدتا با شلیک تفنگداران آمریکایی- و 13 سرباز آمریکایی انجامید، در محله کرته ۳ کابل، یک خودروی سدان سفیدرنگ را‌ زده‌اند که سرنشینانش «زمری احمدی»، همکارش و 7 کودک بی‌گناه تحت سرپرستی‌اش بودند.
 فرماندهی سنتکام به دروغ اعلام کرد در این عملیات داعشی‌هایی که قصد داشته‌اند یک خودروی بمب‌گذاری شده را به فرودگاه کابل ببرند، حضور داشته‌اند. تیم تحقیقاتی برخی تکه‌های موشک «هل فایر» زمین به هوای شلیک‌شده به خودروی آقای احمدی را پیدا کرده است. او به مدت 15 سال به عنوان یک مهندس برق برای یک «ان‌جی‌او»ی آمریکایی «تغذیه و آموزش بین‌المللی» مستقر در کالیفرنیا کار می‌کرد. یکی از خبرنگاران نیویورک‌تایمز که این مرد امدادگر را از نزدیک می‌شناخت، دریافته پهپادهای آمریکایی او را بدین خاطر که بطری‌های پلاستیکی را که با یک شلنگ آب پر کرده و داخل خودروی تویوتای خود جاسازی کرده بود با یک تروریست بمب‌گذار اشتباه گرفته و در نهایت او را به همراه کودکانش در خودرویی که داخل حیاط خانه قرار داشت به قتل رسانده‌اند. 
کارفرمای احمدی 4 روز پیش از کشته شدن او کارهای انتقال احمدی و خانواده‌اش به آمریکا و دریافت پناهندگی این کشور را انجام داده بود. زمان حمله، احمدی و خانواده‌اش همچنان منتظر تایید این درخواست بودند و در حالی که منتظر پناهندگی به آمریکا برای محافظت خود از تحولات افغانستان بودند، به یکی از آخرین قربانیان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا تبدیل شدند. مقامات نظامی آمریکا همچنان مدعی هستند با هدف قرار دادن این خودرو از یک حمله قریب‌الوقوع به فرودگاه کابل جلوگیری کرده‌اند، چراکه خودروی مذکور حامل مقادیر زیادی از مواد منفجره بوده که پس از حمله پهپادی سبب انفجارهای شدید ثانویه شده است اما گزارش تحقیقی نیویورک‌تایمز پس از بررسی محل حمله، مصاحبه با مردم محلی و مشورت با چندین کارشناس نظامی، وقوع انفجارهای ثانویه را رد می‌کند.
 
* ترامپ: این شرمسارترین آمریکاست
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در بیستمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، ضمن بحث درباره حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مجددا خروج سراسیمه دولت بایدن از افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت آمریکا هیچ‌گاه تا این اندازه شرمسار نبوده است. 
دونالد ترامپ گفت: «شرمساری رخ داده در افغانستان بزرگ‌ترین شرمساری در تاریخ کشور ما است. چنین چیزی هرگز رخ نداده است. به نظر می‌رسد ما فرار کردیم و همه اینها به این دلیل است که یک فرد نالایق را به عنوان رهبر کشورمان داریم».
این در حالی است که توافق آمریکا با طالبان برای خارج کردن نیروهای نظامی‌اش تا ابتدای ماه جاری میلادی توسط دولت ترامپ تحت عنوان توافق دوحه منعقد شد اما ترامپ چنین توجیه می‌کند: «من حتی به آن (توافق با طالبان) پایبند نبودم، زیرا می‌خواستم تا اول ماه مه خارج شوم و وقتی آنها شرایط را نقض کردند، ما بمباران کردیم و کارهای زیادی انجام دادیم». وی افزود: «آنها به یک شرط پایبند بودند؛ نکشتن آمریکایی‌ها یا سربازان». 
ترامپ خروج نظامیان آمریکایی توسط دولت بایدن را که آخر ماه میلادی گذشته (۳۱ آگوست) به پایان رسید، زخم باز بزرگی خواند که در افغانستان خلأ ایجاد کرد تا طالبان از طریق آن وارد شود و ظرف ۲۴ ساعت کنترل کل کشور را به دست گیرد.   او بار دیگر به جانشین 78 ساله خود در کاخ سفید حمله کرد و بایدن را شبیه احمق‌ها توصیف کرد که لفاظی‌هایش پس از اتمام خروج، غم‌انگیز و رقت‌بار است. ترامپ تاکید کرد: «ایالات متحده در حال حاضر شبیه یک گروه احمق به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد ما تسلیم شده‌ایم. در حال دویدن به نظر می‌رسیم. ما یک کشور شرمنده هستیم و هرگز چنین چیزی نداشته‌ایم. دیگر مورد احترام نیستیم. به ما در سراسر جهان بی‌احترامی می‌شود. فکر می‌کنم بایدن با عجله این کار را در تلاش برای ادعای پیروزی انجام داد و اکنون او یک احمق به نظر می‌رسد».
***
    هفته از سقوط پنجشیر گذشت، مسعود کجاست؟     
مشاهدات خبرنگاران ایرانی اعزامی به دره پنجشیر، فرار جمعی مردم از شهرهای این ولایت سقوط کرده به دست طالبان دست‌کم در مراکز جمعیتی آن مثل بازارک را تایید می‌کند. به گزارش تسنیم از پنجشیر، به رغم برقراری آرامش در مرکز این ولایت، محیط منطقه کاملا نظامی و پر از تجهیزات و نیروهای طالبان است، در حالی که مردم در جهت عکس پیشروی نیروهای طالبان در حال خروج گسترده از این دره پررمز و راز شمال شرق افغانستان هستند. بازارک، مرکز ولایت پنجشیر حدود یک هفته پیش به دست نیروهای طالبان افتاد و از آن پس درگیری‌های پراکنده‌ای بین نیروهای موسوم به امارت اسلامی با نیروهای مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود رخ داده است. در حالی که جاده‌ها و اماکن مسکونی در میانه دره دست طالبان است و آنها در حال مستقر کردن تانک و ادوات سنگین در این منطقه هستند، گفته می‌شود نیروهای مسعود در دره‌های فرعی حضور دارند، اگرچه خبری از حضور خود او در افغانستان در دست نیست و گفته می‌شود به تاجیکستان گریخته است. 

Page Generated in 0/0060 sec