printlogo


کد خبر: 237823تاریخ: 1400/6/21 00:00
دور دنیا

بیانیه ارتش یمن درباره آزادسازی ۲ ناحیه جدید در استان مأرب
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن عصر دیروز جزئیات مربوط به آزادسازی ناحیه «رحبه» و «ماهلیه» در استان مأرب را در قالب مرحله سوم عملیات «النصر المبین» اعلام کرد. بر اساس گزارش شبکه المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «نیروهای نظامی ما به منظور آزادسازی و پاکسازی ناحیه رحبه و ماهلیه، از چند مسیر با همکاری اهالی آزاده مأرب یک عملیات را آغاز کردند. نظامیان ما تنها پس از چند ساعت، پیشروی بسیار خوبی به سمت مرکز ناحیه رحبه داشتند». یحیی سریع ادامه داد: «جنگنده‌های ائتلاف متجاوز در جریان این عملیات، ۳۷ مرتبه حمله هوایی انجام دادند و سعی بر آن داشتند از ادامه مأموریت جلوگیری کنند اما نیروهای ما - به لطف خداوند- توانستند در مدت زمان کوتاهی ناحیه رحبه را آزاد کنند». سریع با بیان اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اسرا و جسد مزدوران مطابق اخلاق و اصول اسلامی رفتار کرد، افزود در جریان مرحله سوم عملیات النصر المبین، ۱۵۱ نفر از مزدوران ائتلاف سعودی کشته، مجروح و اسیر شدند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین خاطرنشان کرد نیروهای یمنی با همکاری مقامات محلی مأرب وضعیت زندگی را در نواحی یادشده به حالت عادی بازگرداندند. سرتیپ یحیی سریع در ادامه اظهاراتش به نقش بسزای قبایل آزاده مأرب در این نبرد اشاره و از آنها تمجید کرد. 
***
رزمایش نظامی «۳ برادر» در باکو با حضور ترکیه و پاکستان
مقام‌های جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش مشترک نظامی با ترکیه و پاکستان تحت عنوان «۳ برادر- ۲۰۲۱» خبر دادند. بنا بر گزارش رسانه‌ها، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد برای نخستین‌بار یک رزمایش نظامی مشترک بین باکو، آنکارا و اسلام‌آباد در خاک جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود. به گزارش روزنامه دیلی صباح، طبق اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان قرار است این رزمایش نظامی مشترک ۱۲ تا ۲۰ سپتامبر (۲۱ تا ۲۹ شهریور) در باکو برگزار شود. طبق اعلام این وزارتخانه، هدف از رزمایش «۳ برادر- ۲۰۲۱»، تقویت همکاری میان نیروهای ویژه جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه ۳ کشور است. رؤسای مجالس قانونگذاری ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان در مراسم ماه جولای به میزبانی مجلس ملی آذربایجان در باکو بیانیه موسوم به «بیانیه باکو» را امضا کرده بودند. طبق این بیانیه، ۳ کشور بر عزم‌شان برای تقویت همکاری‌ها بر اساس پیوندهای فرهنگی و تاریخی، احترام و اعتماد متقابل تاکید کردند. ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان همچنین در بیانیه باکو بر نقش مهم این ۳ کشور برای ایجاد صلح، ثبات و توسعه در مناطق خودشان تاکید کردند. 
***
فائو: ۴۱ میلیون انسان با خطر قحطی و گرسنگی روبه‌رو هستند
سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد اکنون بیش از ۴۱ میلیون انسان با ناامنی غذایی در سطح اضطراری رو‌به‌رو هستند و در معرض خطر سقوط در گرداب گرسنگی یا قحطی قرار دارند، مگر اینکه کمک‌های فوری برای حفظ زندگی خود دریافت کنند. به گزارش تارنمای فائو، مدیر بخش امور اضطراری و تاب‌آوری فائو در نشستی پیرامون اقدام‌های انسان‌دوستانه پیشگیرانه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با اشاره به ادامه روند افزایشی شمار افرادی که در ۵ سال گذشته در دام بحران‌های غذایی افتاده‌اند، به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۵ میلیون نفر در ۵۵ کشور رسیده، خواستار افزایش تمرکز بر مهار بحران‌های غذایی پیش از اوج‌گیری آنها شد. رین پالسن افزود: پیشرفت‌ها در فناوری و داده‌ها اکنون به ما امکان پیش‌بینی و پیشگویی بسیاری از فاجعه‌ها را پیش از رخ دادن آنها و ایجاد رنج برای نوع بشر می‌دهد اما کاربرد این ابزارها علیه تهدیدهای فزاینده نسبت به زندگی روستایی و امنیت غذایی باید به میزان بسیار زیادی گسترش یابد. ما در برابر تواتر، شدت و پیچیدگی فزاینده این بحران‌ها نمی‌توانیم به همان راهبردهایی که تاکنون استفاده می‌کردیم، ادامه دهیم و باید آن راهبردها را نوسازی کرده و با هوشمندی و کارایی بیشتر بر آنها سرمایه‌گذاری کنیم. روزنامه ایندیپندنت لندن نیز نوشته است: کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند همزمان با همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹‌»، سال ۲۰۲۰ بدترین سال از نظر قحطی در یمن بوده و میلیون‌ها نفر در این کشور فقیر و جنگ‌زده در آستانه گرسنگی قرار دارند. 
***
بیشتر بستری‌شدگان کرونایی در آلمان جوان هستند
انستیتو رابرت کخ آلمان از افزایش بستری بیماران کرونایی بویژه جوانان در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، انستیتو رابرت کخ آلمان اعلام کرد نرخ واکسیناسیون ناکافی در بین جوانان حالا تاثیرات خود را در بخش مراقبت‌های ویژه هم نشان می‌دهد. بر اساس گزارش هفتگی که روز گذشته انستیتو رابرت کخ آلمان منتشر کرده است از اواسط آگوست تا اوایل سپتامبر افراد بستری شده در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیشتر در سنین بین 18 تا 59 سال بوده‌ تا در سنین بالای 60 سال که این مساله می‌تواند به علت نرخ ناکافی واکسیناسیون در بین جوانان باشد. بر اساس گزارش انستیتو رابرت کخ آلمان، شمار بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه در آلمان دوباره افزایش یافته است. با حدود 1400 بستری در این بخش‌ها آمار بیماران کرونایی بستری شده در اورژانس‌ها نسبت به هفته پیش 22 درصد افزایش داشته است. بیماران بستری شده در بخش‌ مراقبت‌های ویژه در آلمان در دوران کریسمس با 5760 نفر به نقطه اوج خود رسیده بود. انستیتو رابرت کخ آلمان بار دیگر از شهروندان خواست هم برای حمایت از خود و هم به منظور حمایت از دیگران، خود را علیه کرونا واکسینه کنند. این انستیتو همچنین بر لزوم واکسینه کردن کودکان زیر 12 سال تاکید کرد. 

Page Generated in 0/0047 sec