printlogo


کد خبر: 237846تاریخ: 1400/6/21 00:00
اخبار

آغاز بررسی طرح تسهیل صدور مجوز‌ها
سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار که بررسی آن در مجلس از امروز یکشنبه آغاز خواهد شد، گفت: طرح تسهیل صدور مجوز یکی از بهترین طرح‌هایی است که در مجلس بررسی می‌شود و می‌تواند موانع تولید را رفع کند. در حال حاضر موانع تولید در ۲ حوزه مجوزها و پشتیبانی از کسب‌و‌کارها خلاصه می‌شود که طرح مجلس سعی می‌کند موانع تولید در حوزه مجوزها را حل کند. محسن زنگنه افزود: اگر طرح تسهیل صدور مجوزها به تصویب صحن علنی مجلس برسد، مجوزها به ۲ دسته تقسیم می‌شود که دسته اول که اکثر مجوزها را هم شامل می‌شود فقط با ثبت در سامانه می‌توانند کسب‌و‌‌کار خود را شروع کنند. سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس اضافه کرد: با انجام این کار، نظارت‌ها در برخی مجوزها پسینی می‌شود و زمان شروع کسب‌وکار از چند ماه به چند روز کاهش می‌یابد. زنگنه توضیح داد: بخش دیگری از مجوزهای کسب‌‌‌و‌کار که با امنیت و سلامت مردم مرتبط است همچنان پیشینی بررسی می‌شود اما در متن طرح زمانی برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است، یعنی دستگاه اجرایی موظف باشد ظرف مدت کوتاهی پاسخ استعلام را بدهد و اگر در آن زمان مقرر جواب ندهد، افراد می‌توانند کسب‌و‌کار خود را شروع کنند که این موضوع کمک بزرگی به تسهیل شروع کسب‌و‌کارهای محسوب می‌شود. وی خاطر‌نشان کرد: در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌و‌کار صلاحیت علمی در جای خود باقی مانده و فقط ظرفیت عددی برداشته شده است و این شامل همه کسب‌‌و‌کارها اعم از وکالت، سردفتری و داروخانه می‌شود. 
***
۳۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب ۶۸ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۴۸۵ میلیون دلار در کل کشور در ۵ ماه نخست امسال خبر داد. بر اساس گزارش مربوط، از این میزان سرمایه‌گذاری، بخش صنعت، معدن و تجارت با ۴۹ مورد و حجم سرمایه‌گذاری ۳۸۸ میلیون دلار، به ترتیب سهم ۷۲ و ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. همچنین در این بازه زمانی، سهم حجم سرمایه‌گذاری بخش صنعت 9/97 درصد، بخش معدن 1/2 درصد و سهم بخش تجارت صفر بوده است. این در حالی است که از ۴۹ مورد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این بخش، ۱۹ شرکت با ۱۰۰ درصد سهامدار خارجی، ۲۱ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی (J.V ‌‌) و ۹ مورد به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT هستند. گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صمت بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی را مربوط به گروه‌های ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت چوب و محصولات چوب و چوب‌پنبه (به استثنای مبلمان) دانسته و ۵ کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب را امارات، ترکیه، افغانستان، هنگ‌کنگ و آلمان معرفی کرده است. بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌های مصوب مربوط به کشور افغانستان با ۲۲ مورد بوده و کشورهای ترکیه، چین، امارات و آلمان به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت در بخش دیگری از این گزارش، استان‌های کرمان، مرکزی، تهران، آذربایجان شرقی و البرز را به عنوان رتبه‌های نخست تا پنجم (به ترتیب) از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معرفی کرده است. 
***
ترانزیت جاده‌ای به ۸ میلیون تن رسید
رئیس سازمان راهداری از بسته بودن مرزهای جاده‌ای ایران و ترکمنستان و توقف جابه‌جایی کالا با این کشور خبر داد و گفت: ترانزیت جاده‌ای از مرزهای کشور با رشدی قابل توجه به ۸ میلیون تن رسیده است. داریوش امانی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) حمل شده است، گفت: روزانه نزدیک به ۶۵ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به مقاصد درون کشور حمل می‌شود. وی ادامه داد: از سایر بنادر کشور نیز روزانه ۳۵ هزار تن کالای اساسی با ناوگان جاده‌ای خارج می‌شود که در نتیجه در هر روز بیش از ۹۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر به داخل کشور با ناوگان جاده‌ای در حال حمل است. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به تلاش سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای برای افزایش حمل کالاهای اساسی با ناوگان جاده‌ای به روزانه ۱۰۰ هزار تن اظهار کرد: الان در بندر امام خمینی(ره) کالاهای اساسی موجود و قابل حمل که ترخیص شده‌اند، یک میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که با روندی که در حال اجراست، ظرف یک ماه و نیم آینده این میزان کالا از بنادر به داخل کشور حمل خواهد شد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به مصوبه شورای عالی ترابری درباره پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر دیگر و استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای واردات کالاهای اساسی، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ داده و تاکنون از بندر شهید رجایی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی حمل کرده‌ایم که در این بندر به صورت حمل یکسره است. وی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ورود بنادر چابهار، انزلی، فریدونکنار، آستارا، امیرآباد و... به چرخه واردات و حمل کالاهای اساسی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیون تن جابه‌جایی کالای اساسی از همه بنادر کشور داشته‌ایم که 7/3 میلیون تن آن به بندر امام خمینی(ره) اختصاص داشته است. امانی ادامه داد: تنها در مرزهای یکی، دو کشور مثل ترکمنستان مشکل داریم، سایر مرزها باز است و نقل‌ و انتقال کالا جریان دارد. تاکنون ۸ میلیون تن ترانزیت کالا از مرزها داشته‌ایم که این موضوع با توجه به شرایط کرونایی سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. 

Page Generated in 0/0049 sec