printlogo


کد خبر: 237873تاریخ: 1400/6/22 00:00
اولین سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین(ع)» برگزار شد
خادمان حسینی

گروه فرهنگ و هنر: دبیر نخستین سوگواره «ملت امام حسین(ع)» در نشست خبری با فعالان حوزه رسانه، درباره برنامه‌های خود با محوریت عاشورا توضیحاتی ارائه داد. به گزارش «وطن‌امروز»، مسعود کاویانی در نشست خبری با فعالان حوزه رسانه اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کرد که مکتب امام حسین(ع) در تمام حوزه‌ها، حرف‌هایی برای گفتن دارد که هر شخصی با هر آیینی با اندک مطالعه در نهضت عاشورا شیفته این مکتب می‌شود و این برنامه، از جمله محدود کار‌هایی است که با وفاق چند ارگان شکل گرفته است. دبیر رادیو معارف بیان کرد: امروز، «اشکواره بوی سیب»، سوگواره «مهر محرم» و سوگواره مجازی «اشراق» با یکدیگر دست به دست دادند و دبیرخانه نخستین سوگواره امام حسین علیه‌السلام را ایجاد کردند چرا که امسال طرحی ارائه شد که تمام این سوگواره‌ها تحت یک عنوان با هم، هم‌افزایی و تحت یک دبیرخانه واحد همکاری مشترکی داشته باشند. وی به اهداف سوگواره ملت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: از اهداف این سوگواره، ادغام ظرفیت‌ها و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها به معنای شبکه‌سازی و شناخت ظرفیت‌های ملی هر کدام از این سوگواره‌ها البته با همکاری کامل دیگر نهاد‌ها و استفاده از تجربیات یکدیگر و تحت عنوان یک برند واحد است. در ادامه بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: در نظر داریم در حوزه مکتوب و دیجیتال که در موضوع اربعین و امام حسین(ع) کار می‌کنند بخشی را به عنوان «خادمان رسانه‌ای» که با علاقه و همت خودشان فعالیت کردند به این پویش اضافه کنیم و در آن از پیشکسوتان و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، تقدیر و تشکر به عمل آوریم، زیرا رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها در فرهنگ جامعه هستند. وی ادامه داد: بسیج رسانه، انسجام بین رسانه‌ها را بر عهده دارد و موضوع خادمین رسانه را پیگیری می‌کند. بصیری افزود: بر اساس اهدافی که بیان شد دفتر تبلیغات قم، وزارت ارشاد، بسیج رسانه، شبکه ولایت و سوگواره «بوی سیب»، برای رادیو اربعین با یکدیگر همکاری می‌کنند و این پویش، در حوزه عکس، پادکست، نمایش تئاتر، گرافیک، حوزه خبر، برنامه و مسابقاتی را در نظر گرفته است. 
«سوگواره ملت امام حسین(ع)» در نظر دارد در ۲ قسمت «حرفه‌ای» و «مردمی»، برنامه‌های خود را با هشتگ‌های مختلف به نمایش بگذارد و همچنین در حوزه مردمی، پس از ارزیابی، به بهترین هشتگ، هدایایی تقدیم می‌کند. همچنین افراسیابی، معاون فرهنگ و هنر وزارت ارشاد درباره روند تولید محتوا توضیحاتی ارائه داد: در حوزه تولید محتوا کار‌های خوبی انجام شد و در یک بازه زمانی 5 روزه فراخوانی داده شد که محتوا‌های تولیدی متناسب با فراخور محرم و عاشورا، روایتگری عاشورا، صبر و عزت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر، تصویر و پادکست با اولویت استفاده در پیام‌رسان‌های اجتماعی صورت بگیرد؛ از ۲۰ مرداد به مدت ۵ روز ارسال آثار انجام شد و در حال حاضر نیز در مرحله داوری است تا پیش از اربعین، اسامی برندگان اعلام و از آنها تقدیر شود. وی گفت: کار دیگری که ابتدا به صورت استانی صورت گرفت بحث سوگواره مهر و محرم بود که از استان سمنان شروع و سال ۹۳ به صورت ملی و بین‌المللی با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر برگزار شد. افراسیابی ادامه داد: در بخش محتوای عمومی، افراد آثار خود را با هشتگ «ملت امام حسین(ع)» و در بخش بین‌المللی با هشتگ «الحسین سفینه النجاه» ارسال می‌کنند که در این حوزه از ۲۵ نفر تقدیر خواهد شد و به آنها جایزه یک میلیون تومانی داده می‌شود، همچنین در بخش حرفه‌ای، افراد می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ مهر مصادف با آخر ماه صفر ارسال کنند که به بهترین اثر جایزه ۶۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد. حسن رضایی، مدیر اجرایی سوگواره «ملت امام حسین و بوی سیب» نیز گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات، کارگروه‌های خوبی شکل گرفت. به همین منظور مردم می‌توانند برای دریافت موضوعات مسابقه و همچنین محتوا به آدرس «tnoih.ir» مراجعه کنند و از کم و کیف موضوعات اطلاع پیدا کنند و با داوران هر بخش آشنا شوند. وی گفت: با کمک شبکه ولایت، کارگروه بخش بین‌الملل را تشکیل دادیم و به ۳ زبان عربی، انگلیسی و آفریقای مرکزی فعالیت می‌کنیم. در این مدت، با شوق و شور مردم برای ارسال آثار مواجه شدیم به طوری که تاکنون 100 اثر در حوزه عکس و مستند برای ما ارسال شده و همچنین در بحث داوری تلاش کرده‌ایم از داور‌های ملی و بین‌المللی استفاده کنیم. کاویانی افزود: در حوزه آیین‌ها و نماد‌های حسینی، با شعار هر خانه یک حسینیه حرکت می‌کنیم. به همین منظور، علاقه‌مندان می‌توانند در مسابقات با موضوع جانبازان و ایثارگران و شهید حاج‌قاسم سلیمانی شرکت کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز برای مقابله با دشمنی‌ها علیه واقعه عاشورا و امام حسین(ع) موضوعاتی از قبیل درس‌های عاشورایی و امر به معروف و نهی از منکر را از محور‌های مهم این سوگواره قرار دادیم که این مخاطبان می‌توانند آثار خود در این محور‌ها را تا پایان ماه صفر ارسال کنند که زمان اختتامیه و معرفی آثار برگزیده متعاقبا اعلام می‌شود.
***
قصه کربلا
«قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان‌نویسی معاصر درباره واقعه عاشوراست که با گزینش وقایع تاثیرگذار رویداد بزرگ تاریخ شیعه، به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته است. قبل از پرداختن به ویژگی‌های این اثر عاشورایی، یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که اصولا حادثه کربلا یکی از وقایع فراموش‌نشدنی تاریخ شیعه است که با گذشت قرن‌های متمادی هنوز هم تازگی دارد و هر شنونده‌ای را در هر گوشه‌ای از کره خاکی که باشد تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حادثه کربلا اتفاقات ناگواری به وقوع پیوست که هنوز هم بسیاری از مفسران تاریخ از تحلیل جامع آن عاجزند و هر بار فقط گوشه‌هایی از آن واقعه بزرگ بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود. اندیشمندان و ارادتمندان آن حضرت در طول سال‌های متمادی که از وقوع آن واقعه دردناک می‌گذرد، همواره کوشیده‌اند محملی بیابند که پیام آن حادثه عظیم را به ساده‌ترین زبان ممکن به گوش شنوندگان در اعصار مختلف برسانند. در این میان، تألیف کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و رویدادهای پیرامونی آن که بتواند با مخاطبان عصر خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کند، از جمله دغدغه‌های اصلی نویسندگان هر عصری بوده که خوشبختانه تا به حال در این زمینه کتاب‌های متعددی تألیف و به چاپ رسیده است. 
نویسنده در مقدمه کوتاهی که در ابتدای این اثر آمده است، یادآوری می‌کند: گاهی می‌شود اتفاقی آرام‌آرام در زندگی آدمی رخ می‌دهد؛ اتفاقی که اگر آرام آرام رخ نمی‌داد هیچ کس باورش نمی‌کرد، اتفاقی که همه نگاهش می‌کنند، دوست ندارند واقعیت داشته باشد ولی دارد. چه‌بسا خود آدم هم دستی در آن داشته باشد. آنچه در عاشورای سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد هم از این دست است؛ ماجرایی که ریشه‌اش در جاهلیت اعراب حجاز بود و بعثت پیامبر آخرین از بین آنها و عدم توان مردم در انکار پیامبر و اسلام و اخلاص علی و شجاعت علی و عدل علی و خلافت علی و نامردمی نامردان و مردی مردان و خواست خدا و تمکین حسین ولی خدا. این اتفاق باعث شد آخرین پسر دختر یک پیامبر از شرق تا غرب عالم جسمش بر پهنه خاک بیفتد و بشود آنچه نباید. انگار همه دنیا خواب‌نما شده بودند. خون نواده رسول خدا که زمین ریخت کم‌کم خواب از سر آدم و عالم پرید؛ هر که از خواب بیدار می‌شد یا دیوانه می‌شد یا فدایی یا فراری. ماجرای کربلا بیشتر به یک قصه شبیه است؛ قصه‌ای که واقعی است اما باورکردنی نیست و ‌ای کاش این فقط یک قصه بود. کتاب «قصه کربلا»؛ برش‌هایی از زندگانی امام حسین(ع) از آغاز تا پرواز به قلم مهدی قزلی (نویسنده کتاب تقریظ شده پنجره‌های تشنه) توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. 

Page Generated in 0/0064 sec