printlogo


کد خبر: 237884تاریخ: 1400/6/22 00:00
دور دنیا

اعتراضات ضد قواعد کرونایی برای نهمین هفته متوالی در فرانسه
اعتراضات علیه محدودیت‌ها و قواعد کرونایی در فرانسه برای نهمین هفته متوالی بیش از 100 هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند. این اعتراضات که در سراسر فرانسه برگزار شد، زد و خورد شدید بین موافقان و مخالفان واکسیناسیون را به همراه داشت. به گفته وزارت کشور فرانسه، 121 هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند. این اعتراضات علیه شخص رئیس‌جمهور فرانسه و طرح ارائه شده از طرف دولت برای ارائه گذر سبز سلامت برای بازدید از بسیاری اماکن است که بر اساس آن تنها افرادی می‌توانند از اغلب اماکن عمومی بازدید کنند که از کرونا بهبود یافته، هر ۲ دوز واکسن را تزریق کرده باشند یا تست منفی کرونا ارائه دهند. 
***
«روپیه» جایگزین «دلار» در مبادلات تجاری افغانستان و پاکستان شد
«شوکت ‌ترین» وزیر دارایی پاکستان از حذف «دلار» در مبادلات تجاری این کشور با افغانستان خبر داد و گفت: «روپیه» مبنای فعلی انجام معامله است. وی افزود: تجارت بین پاکستان و افغانستان اکنون به جای دلار به روپیه انجام می‌شود. 
ترین یادآور شد: تجارت با افغانستان با ارز روپیه خواهد بود، نه دلار، زیرا افغانستان با کمبود دلار در این کشور مواجه است. وزیر دارایی پاکستان افزود: در حال حاضر 10 میلیارد دلار از ذخایر خارجی افغانستان مسدود و بلوکه‌ شده و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دلارهای افغانستان را نزد خود نگاه داشته‌اند. شوکت ترین با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: وضعیت افغانستان به صورت روزانه بررسی می‌شود و روزانه افرادی از پاکستان برای انجام کارهای مختلف به افغانستان اعزام می‌شوند اما کمبود غذا در افغانستان مردم این کشور را تهدید می‌کند. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان اعلام کرد بانک مرکزی افغانستان به تمام بانک‌های این کشور ابلاغ کرده تمام حواله‌ها تنها به پول افغانی پرداخت شود. طبق گزارش این رسانه انگلیسی، دلیل این تصمیم، آخرین تلاش‌های بانک مرکزی طالبان برای حفظ دلار آمریکایی است که اکنون در بازارهای افغانستان کمیاب شده است. حواله‌های ارزی با دلار در طول این سال‌ها منبع مهمی برای تامین مالی خارجی برای افغانستان بوده اما پس از تسلط طالبان دسترسی به دلار کاهش یافته است. به گفته یک منبع، بانک مرکزی افغانستان طی روزهای اخیر به شرکای بانکی عامل اتحادیه وسترن یونیون در افغانستان گفته است حواله‌ها را تنها به پول افغانی پرداخت کنند. با این حال گفته شده اگر حواله‌ها توسط فرستنده پیش از این به دلار فرستاده شده، همچنان بر اساس دلار پرداخت شود.
***
عملیات فرار از جلبوع سد حمله اسرائیل به غزه
یکی از شبکه‌های عبری‌زبان، عملیات «تونل آزادی» را که منجر به فرار 6 آزاده فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع در شمال کرانه باختری شد، مانعی برای اجرای عملیات گسترده رژیم صهیونیستی در نوار غزه دانست. 
شبکه تلویزیونی 12 اسرائیل به نقل از خبرنگار و ستون‌نویس نظامی خود به نام «نیر دفوری» مدعی شد ارتش عبری برای انجام حمله نظامی گسترده در غزه برنامه‌ریزی کرده بود اما درست چند روز مانده به شروع این عملیات، 6 اسیر فلسطینی با اجرای عملیات فرار خود تمام توان رژیم صهیونیستی را معطوف پیدا کردن‌شان برای جبران این رسوایی کردند. 
به گفته دفوری، ارتش اشغالگر قدس در مقطع کنونی «خیلی احتیاط می‌کند و قصد ندارد وارد دور جدیدی از درگیری با غزه شود».
این شبکه همچنین به نقل از منابع نزدیک به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد عملیات نظامی در نوار غزه یک مساله واقعی است و صرفا مساله زمان مطرح است. او فاش کرد نگرانی اصلی بنت احتمال درگیری ناشی از فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع بوده است. 
در نخستین ساعات بامداد دوشنبه گذشته ۶ مجاهد اسیر فلسطینی که ۵ تن از آنها عضو جنبش جهاد اسلامی و دیگری از فرماندهان نامی فتح بودند، به شکل شگفت‌انگیزی از امنیتی‌ترین و محکم‌ترین زندان فلسطین اشغالی فرار کردند. 
***
دولت جدید لبنان از امروز کار را آغاز می‌کند
رئیس پارلمان لبنان دیروز اعلام کرد فعالیت دولت جدید لبنان از امروز آغاز خواهد شد. نبیه‌بری گفت نسبت به مرحله پیش رو خوشبین است. روز جمعه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان با امضای لیست وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر مکلف «نجیب میقاتی» به  یک سال و یک ماه انتظار برای تشکیل دولت رسمی در این کشور پایان داد. نخست‌وزیر لبنان نیز گفته است تلاش دارد سقوط آزادی را که لبنان شاهد آن است، متوقف کند.

Page Generated in 0/0055 sec