printlogo


کد خبر: 237888تاریخ: 1400/6/22 00:00
استقلال امشب در دوبی برابر الهلال صف‌آرایی می‌کند
عملیات صعود

اولین مسابقه مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین ۲ تیم استقلال ایران و الهلال عربستان ساعت 21:30 امشب در امارات برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای که حساسیت‌های زیادی دارد و البته اخبار ضد و نقیضی درباره حضور تماشاگر در این بازی هم منتشر شده است.  الهلال عربستان یکی از تیم‌های قدرتمند و مدعی غرب آسیاست که دلارهای زیادی برای جذب بازیکنان و مربیان اسم و رسم‌دار خرج می‌کند. در آن سوی میدان اما استقلال ایران با ۲ قهرمانی در فوتبال آسیا حضور دارد؛ تیمی که از جوانان شایسته و توانمند ایرانی بهره می‌برد که بارها نشان داده‌اند مرد روزهای سخت هستند. روی کاغذ، الهلال برتری نسبی به استقلال دارد و نام‌های بزرگ زیادی در این تیم حضور دارند؛ از گومیس و ماراگا در خط حمله گرفته تا لئوناردو ژاردیم، سرمربی فرانسوی که سابقه هدایت تیم موناکو را هم در کارنامه دارد. می‌گویند ‌امباپه ستاره این روزهای فوتبال فرانسه شاگرد این مربی بوده است.  بنابراین الهلال تیم خیلی شیک و لوکسی به نظر می‌رسد؛ تیمی که مجبور شد از 7 لژیونر خود ۳ بازیکنش را برای بازی با استقلال کنار بگذارد! با وجود همه این شرایط فوتبال روی کاغذ برگزار نمی‌شود و بازیکنان در مستطیل سبز باید با عملکردشان حرف بزنند. به قول یکی از مربیان خارجی، بازیکنان ایرانی با قلب و روح‌شان فوتبال بازی می‌کنند و قطعا بازیکنان استقلال ایران هم همین گونه هستند. آنها که پایبند قراردادشان در استقلال ماندند و دم از تعصب و علاقه به تیم محبوب‌شان زدند، حالا باید در میدان این تعصب و وفاداری را با انجام بازی خوب نشان دهند. قطعا نتیجه بازی غیرقابل پیش‌بینی است اما می‌توان از جان مایه گذاشت و در میدان ورق را برگرداند و پیش‌بینی‌ها را غلط از آب درآورد. شاگردان فرهاد مجیدی بخوبی می‌دانند برد در این مسابقه چقدر برای هواداران استقلال و تمام علاقه‌مندان فوتبال ایران مهم است، پس باید بهترین نمایش خود را در زمین ارائه کنند. مهم‌ نیست دستمزد چند بازیکن الهلال بیش از بودجه یک فصل استقلال است، مهم نیست استقلال در شرایط نابسامان مالی قرار دارد، مهم این است که بازیکنان کنونی استقلال بدانند چه مسؤولیت سنگینی در بازی با الهلال روی دوش آنهاست تا بتوانند در این عملیات سخت یعنی شکست الهلال سرافراز باشند. شکست دادن رئیس (زعیم؛ لقب الهلال) فوتبال عربستان قطعا همه معادلات فوتبال در ایران و آسیا را تغییر خواهد داد. این مهم مثل همیشه باید با اتکا به توانایی‌ها و غیرت و تکنیک ناب فوتبال ایرانی به دست آید. همچنین «فو مینگ» داور سرشناس چینی قضاوت این دیدار حساس را برعهده دارد؛ داوری که قطعا تلاش می‌کند بی‌نقص سوت بزند. ظاهرا کمک‌داور ویدئویی هم در این بازی وجود ندارد و امیدواریم داور چینی بهترین قضاوتش را انجام دهد. 
 
* ترکیب احتمالی شاگردان مجیدی
استقلال درون دروازه قطعا از حسین حسینی استفاده خواهد کرد اما نکته نگران‌کننده، مهارت کم این بازیکن روی خروج‌هاست. در طول فصل گذشته این دروازه‌بان روی ارسال‌های بلند اشتباهات مرگباری داشت و استقلال را در چند بازی متضرر کرد. با توجه به اینکه یکی از استراتژی‌های بازیکنان الهلال ارسال‌های بلند خواهد بود، تمام امیدها به این است که حسینی روز خوبی داشته باشد. در بازی مقابل گل‌گهر و نفت مسجد سلیمان حسینی روی ۲ توپ بلند تیم حریف را به گل رساند. از نگرانی بابت خروج‌های نامطمئن حسینی که بگذریم به خط دفاعی می‌رسیم. خط دفاعی ۳ نفره استقلال به نوعی مطمئن‌ترین بخش ترکیب این تیم است. حضور سیاوش یزدانی که نیم‌فصل خوبی را پشت سر گذاشته و با دعوت به تیم ملی، میزان اعتماد به نفسش به شکل محسوسی بالاتر رفته و بازی دادن مرادمند و دانشگر در این پست محتمل‌ترین ترکیب برای خط دفاعی استقلال مقابل الهلال است. دانشگر و یزدانی مهارت خوبی روی توپ‌های بلند دارند اما مرادمند اگر روز خوبی را پشت سر نگذارد، می‌تواند پاشنه آشیل تیم باشد. در بازی استقلال مقابل الدحیل این قضیه بخوبی نمایان شد که بازیکنی مثل مرادمند نمی‌تواند مهاجمانی در سطح اولونگا را کنترل کند و نتیجه‌اش هم این شد که اولونگا به لطف ۲ بازی مقابل استقلال یکی از آقای گل‌های لیگ قهرمانان آسیاست. البته در آن بازی استقلال با سیستم 4 دفاعه بازی می‌کرد و استقلالی که قرار است مقابل الهلال بازی کند، به احتمال بسیار بالا با 3 مدافع میانی بازی می‌کند و همین می‌تواند ضریب اشتباهات را پایین بیاورد و ما شاهد آن اتفاقات در این بازی نباشیم. اما مهم‌ترین بخش از ترکیب استقلال وینگ‌بک‌های تیم هستند. با توجه به مصدومیت جلالی، جدایی نادری و میلیچ و آماده نبودن جعفر سلمانی، شاهد حضور متین کریم‌زاده و وریا غفوری در این پست خواهیم بود و این ۲ بازیکن نباید اشتباهات گذشته را در این بازی تکرار کنند و با توجه به اینکه استقلال برای ضد حملات و استفاده از فضای پشت فولبک‌های الهلال به فاکتور سرعت نیاز دارد، احتمال این هم وجود دارد که در نیمه دوم از سبحان خاقانی یا بابک مرادی در این پست‌ها استفاده شود. 
در خط هافبک هم فرهاد مجیدی دست بسته‌ای دارد. او تنها یک بازیکن پست 6 به اسم زبیر نیک‌نفس در اختیار دارد و برای ۲ مهره میانی دیگر هم در صورتی که از سیستم 2-1-4-3 استفاده کند، به احتمال زیاد از آرش رضاوند و مهدی مهدی‌پور استفاده کند، البته بعید هم نیست با توجه به اینکه تیم هافبک هجومی خوبی در اختیار ندارد، امین قاسمی‌نژاد به عنوان مهره پشت ۲ مهاجم به کار رود. در خط حمله هم فرهاد مجیدی ارسلان مطهری، آرمان رمضانی و امین قاسمی‌نژاد (در صورتی که پشت ۲ مهاجم بازی نکند) را در اختیار دارد و از این ۳ مهره باید ۲ نفر را انتخاب کند. البته فرهاد می‌تواند سبحان خاقانی را هم در این پست بازی دهد. بعید است فرهاد از رمضانی و مطهری به صورت همزمان استفاده کند، چرا که فاکتور سرعت در این دیدار مهم‌ترین موضوع برای استقلالی‌هاست. در این میان یکی از دلگرمی‌های هواداران استقلال حضور گابریل پین در ترکیب کادرفنی تیم است. پین سال‌ها دستیار پراندلی بوده و در عرصه‌های بزرگ بین‌المللی تجربیات زیادی کسب کرده است و حضور او حداقل برای این بازی می‌تواند شوک بسیار مثبتی به تیم وارد کند. از تغییر شعاع حرکتی چند بازیکن تا ایده‌های مناسب برای خط دفاعی و خط حمله تیم می‌تواند نکاتی باشد که پین در همین چند جلسه تمرینی به تیم اضافه کرده باشد. تجربه نشان داده حتی اگر این مهره‌های فنی در بلندمدت کمکی به تیم نکنند، ورودشان به مجموعه می‌تواند کمک خوبی به شرایط روحی تیم کند.  در کوتاه‌مدت، حضور پین شوک مثبتی به تیم وارد می‌کند و در درازمدت باید امیدوار باشیم این استقلال باشد که از گابریل پین تاثیر می‌پذیرد، نه اینکه پین شبیه مجموعه استقلال شود!
***
    تغییرات استقلال نسبت به آخرین دیدار با الهلال     
تیم فوتبال استقلال در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا امشب در حالی به دیدار الهلال می‌رود که در نقل و انتقالات دستخوش تغییرات زیادی شد. تیم‌های فوتبال استقلال و الهلال عربستان تاکنون در تاریخ خود ۱۱ بار به مصاف هم رفته‌اند که در این ۱۱ بازی سهم استقلال ۵ و سهم الهلال ۴ پیروزی بوده است. آخرین دیدار از تقابل‌های یازده‌گانه آنها ۳ اردیبهشت ۹۸ انجام شد که این بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۹ بود. تیم الهلال در این دیدار که در ورزشگاه محمد بن‌زاید ابوظبی در امارات برگزار شد، با تک گل جووینکو، ستاره ایتالیایی خط حمله‌اش به پیروزی رسید. آبی‌پوشان تهران که با هدایت وینفرد شفر در این بازی به میدان رفتند، با ترکیب سیدحسین حسینی، خسرو حیدری (کاپیتان)، محمد دانشگر، پژمان منتظری، میلاد زکی‌پور، علی کریمی، روزبه چشمی، داریوش شجاعیان، امید نورافکن، آیاندا پاتوسی و گادوین منشا در زمین حاضر شدند که در ادامه وریا غفوری، اسماعیل گونکالوس و مهدی قائدی به ترتیب جانشین خسرو حیدری، روزبه چشمی و داریوش شجاعیان شدند. نگاهی به ترکیب اولیه آبی‌پوشان در این دیدار مشخص می‌کند از ۱۱ نفری که در آخرین دیدار این تیم مقابل الهلال بازی را آغاز کردند، تنها سیدحسین حسینی و محمد دانشگر در استقلال حضور دارند و با احتساب تعویضی‌ها، از ۱۴ بازیکنی که در آن دیدار فرصت حضور در میدان را پیدا کردند، تنها ۳ بازیکن همچنان با آبی‌پوشان هستند. این در حالی است که از آن دیدار تنها ۲ سال و ۴ ماه می‌گذرد و این میزان تغییر در این مدت بسیار عجیب و غیرقابل باور است و به طور کلی با حفظ شاکله یک تیم منافات دارد. تغییرات عمده در سطح بازیکن را می‌توان تعمیم داد به تغییرات کادر فنی، مدیریت و هیات‌مدیره این باشگاه تا مشخص شود این باشگاه طی ۲ سال و ۴ ماه چه تغییرات بنیادینی داشته است.

Page Generated in 0/0064 sec