printlogo


کد خبر: 237935تاریخ: 1400/6/23 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با عطا جاوید، تهیه‌کننده «سینما آی‌فیلم» به بهانه سالگرد تأسیس شبکه آی‌فیلم
«سینما آی‌فیلم» بر فروش فیلم‌ها تأثیر دارد

این روزها سالگرد تاسیس شبکه آی‌فیلم است. 11 سال از عمر این شبکه خاطره‌ساز می‌گذرد و‌ آی‌فیلم توانسته به یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون تبدیل شود. هر چند  بازپخش سریال‌ها و فیلم‌های فاخر و خاطره‌انگیز به عنوان رسالت آی‌فیلم برگزیده شده است اما این شبکه با تولید برنامه‌های ترکیبی با موضوعات مختلف توانسته مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. از جمله این برنامه‌ها «سینما‌ آی‌فیلم» است که به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان می‌پردازد و فیلم‌های در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه‌ فیلم‌‌ها را بررسی می‌‌کند. این برنامه روتین هفتگی که فصل چهارمش از طریق آنتن شبکه ‌آی‌فیلم پخش می‌‌شود، در هر قسمت یکی از فیلم‌های در حال اکران را معرفی می‌کند. عطا جاوید، تهیه‌کننده سینما آی‌فیلم تاکید دارد این برنامه در وهله اول، بر مبنای سیاست‌های اصلی شبکه آی‌فیلم ساخته شده که به معرفی فیلم‌های در حال اکران و جذب و تشویق مخاطب برای فیلم دیدن تاکید دارد. او همچنین خاطرنشان می‌کند در حال حاضر هیچ شبکه داخلی‌ای وجود ندارد که برنامه سینمایی با این ریتم تند، کامل و پر و پیمان تولید کند. جاوید تصریح می‌کند آی‌فیلم جزو شبکه‌های اصلی در تمام خانواده‌هاست و با رویکردی که در این سال‌ها داشته با استقبال خوب مخاطبان مواجه بوده است. تهیه‌کننده سینما آی‌فیلم بخش اعظم جذابیت آی‌فیلم را به بازپخش سریال‌هایی مرتبط می‌داند که نوستالژیک و برای مخاطب خاطره‌انگیز است. در ایام سالگرد تاسیس شبکه‌ آی‌فیلم گفت‌و‌گویی داشتیم با عطا جاوید، تهیه‌کننده برنامه سینما آی‌فیلم که از نظرتان می‌گذرد. 
***
 
* ‌در حال حاضر فصل چندم برنامه «سینما آی‌فیلم» روی آنتن می‌رود؟ 
 این هفته فصل چهارم برنامه شروع می‌شود. 
 
* در طول این ۴ فصل چه تغییراتی اعمال و کدام آیتم‌ها اضافه شده است؟ 
سینما آی‌فیلم یک برنامه تک‌محوری که محوریت آن فقط مصاحبه باشد، نیست. این برنامه یک مجله سینمایی کامل است که شامل آیتم‌های باکس‌آفیس که به معرفی ۵ فیلم پرفروش هفته می‌پردازد، رخداد که خبرهای داغ سینمایی در طول هفته را بازگو می‌کند و سکانس ماندگار که به فیلم‌‌های مطرح تاریخ سینمای ایران اختصاص دارد، می‌شود. همچنین در آیتم تحلیل فیلم، آنالیز فیلم‌های در حال اکران توسط منتقدان انجام می‌شود. در فصل جدید برنامه هم آیتم پیشکسوتان را که به معرفی پیشکسوتان بازیگر در عرصه سینما می‌پردازد، اضافه کرده‌ایم که در نخستین قسمت از سری جدید برنامه به معرفی عزت‌‌الله انتظامی اختصاص دارد. 
 
* هدف‌تان از تولید سینما آی‌‌فیلم چه بوده است؟ 
در وهله اول، بر مبنای سیاست‌های اصلی شبکه ‌آی‌فیلم است که به معرفی فیلم‌های در حال اکران و جذب و تشویق مخاطب برای فیلم دیدن تاکید دارد. با توجه به شرایط کنونی کرونایی، مجری برنامه و عوامل شرکت‌کننده تاکید دارند امن‌‌ترین مکان سینماها هستند که ضدعفونی شده و پروتکل‌ها در آنها کاملا رعایت می‌شود. تلاش داریم با اطمینان‌سازی، مردم را تشویق کنیم به دیدن فیلم روی پرده بروند تا هم فرهنگ سینما رفتن رواج یابد و هم فیلم در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد. همچنین تلاش می‌کنیم تا کمکی باشیم برای معرفی و انتخاب درست فیلم‌های روی پرده برای مخاطب. 
 
* در برخی شبکه‌‌های تلویزیون برنامه‌هایی شبیه سینما‌ آی‌فیلم ساخته شده و می‌شود؛ شما چقدر سعی کرده‌اید ساختاری متفاوت نسبت به آنها داشته باشید؟ 
در حال حاضر هیچ شبکه داخلی‌ای نداریم که برنامه‌ای با این ریتم تند، کامل و پر و پیمان تولید کند و در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه علاوه بر تیزر فیلم و مصاحبه با عوامل آن به آیتم‌های باکس‌‌آفیس، رخداد، سکانس ماندگار، تحلیل فیلم و پیشکسوتان بپردازد. برنامه‌های تولیدی دیگر شبکه‌ها اکثرا تک‌آیتمی یا تحلیل و گزارش هستند و به این کاملی و جامعی نیستند. ما سعی کرده‌ایم آیتم‌هایی را که برنامه‌‌های دیگر ندارند در سینما‌ آی‌فیلم خود بگنجانیم و تماشاگر در فرصت کم اطلاعات زیادی را کسب کند. ما تلاش‌مان بر این بوده که بیشترین آیتم را در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب ارائه دهیم، چرا که مخاطب امروز دوست دارد در کمترین زمان اطلاعات بیشتری کسب کند. 
 
* بازخورد برنامه و استقبال مخاطبان چطور است؟ 
از ۲ سال پیش که شروع به کار کردیم به دلیل استقبال مخاطب و نظرهای مثبتی که به ما منتقل می‌کردند، آیتم‌های مختلفی در هر فصل اضافه شد. 
 
* در سالگرد تأسیس ‌آی‌فیلم هستیم؛ نظرتان درباره این شبکه چیست؟ 
به نظر من آی‌فیلم جزو شبکه‌های اصلی در تمام خانواده‌هاست. نه اینکه چون از دست‌اندرکاران برنامه‌سازی این شبکه هستم این ادعا را داشته باشم، بلکه از منظر مخاطب آی‌فیلم تاکید بر این نکته دارم. آی‌فیلم با رویکردی که در این سال‌ها داشته است با استقبال خوب مخاطبان مواجه بوده و طبق آمارها، در بعضی موارد از شبکه ۳ که پربیننده است هم سبقت گرفته و این نشان می‌دهد شبکه آی‌فیلم پر‌بیننده است. کما اینکه از منظر برنامه خودمان هم بارها شده فیلمی ۳ هفته از اکرانش گذشته و فروش اولیه و اصلی خود را کرده است ولی بعد از پخش برنامه -که چهارشنبه‌شب‌ها روی آنتن می‌رود- بویژه در شهرستان‌ها، با فروش خیلی خوبی مواجه شده و تهیه‌کننده تماس گرفته و ضمن تشکر گفته که پخش برنامه شما فروش آخر هفته ما را زیاد کرده است. این نشان می‌دهد آی‌فیلم مخاطب فراوانی دارد. 
 
* همکاری‌تان در این سال‌‌ها با‌ آی‌فیلم چگونه بوده است؟ راضی هستید؟ 
با اینکه وضعیت بودجه شبکه خیلی خوب نیست، به لحاظ کاری عالی بوده و خدا را شکر بهترین همکاری را داشته‌‌ایم. از سینما آی‌فیلم تاکنون ۲۷۰ قسمت پخش شده که تهیه‌کنندگی نزدیک به ۶۰ قسمت آن را بنده بر عهده داشته‌ام و بدون هیچ مشکلی روی آنتن رفته است. فقط در این ۲ سال اخیر به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی سینماها کمی برای پخش با مشکل مواجه بوده‌ایم. 
 
* طبق آمار مرکز نظرسنجی سازمان صداوسیما، ‌آی‌فیلم جزو پربیننده‌ترین شبکه‌هاست، در صورتی که فیلم و سریال تولیدی ندارد؛ علت این جذابیت را در چه می‌‌بینید؟ 
یک بخش اعظم این جذابیت، به بازپخش سریال‌هایی باز‌می‌گردد که نوستالژیک و برای مخاطب خاطره‌انگیز است و همچنین کیفیت ساخت آنها نیز بالا بوده است. در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه، بعضی از سریال‌هایی که ساخته می‌شوند آن کیفیت لازم را ندارند و رضایت مردم را نمی‌توانند به طور کامل جلب کنند. همچنین نوع چینش و کنداکتور ‌آی‌‌فیلم در این جذابیت و علاقه‌مندی بیننده نقش حائز اهمیتی دارد. 
 
* نقش برنامه‌های تولیدی آی‌فیلم از جمله برنامه سینما آی‌فیلم در این جذابیت و جلب مخاطب چقدر است؟ 
زنده بودن یک شبکه به برنامه‌‌های تولیدی‌اش است. برنامه‌هایی مثل سینما آی‌فیلم، شما و آی‌فیلم، آی‌فیلم پلاس و... که در تعامل با مخاطب هستند، در جذب بیننده تاثیر بسزایی دارند، چرا که بیننده متوجه می‌شود برنامه زنده است و پویایی دارد و نظر و انتقادش لحاظ می‌شود. در برنامه سینما آی‌فیلم که چهارشنبه‌شب‌ها روی آنتن می‌رود، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا آخرین لحظه، اطلاعات ارائه‌شده به مخاطب به‌روز باشد و اعداد، ارقام، اخبار و آمارها به‌روز باشد تا مخاطب بیشتر جذب شود و پای آی‌فیلم بنشیند. 
 
* چه پیشنهادی دارید که به مخاطبان ‌آی‌فیلم افزوده شود؟ 
باید برنامه‌های تولیدی بیشتر تولید شود. حتی برنامه‌هایی که پخش‌شان به اتمام رسیده است، دوباره روی آنتن برود. همچنین باید انتخاب سریال‌ها بر اساس ذائقه مردم باشد. نظرسنجی‌‌ها خیلی به بهتر شدن برنامه کمک می‌کند. 
 
* به فکر ساخت برنامه جدید برای شبکه ‌آی‌فیلم نیستید؟ 
اتفاقا طرح ۲ برنامه را با مدیریت شبکه مطرح کرده‌ام که نمی‌توانم فعلا وارد جزئیات شوم اما هر گاه مصوب شد اطلاع‌رسانی خواهم کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec