رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: زمان بازسازی فرهنگ رسیده و باید موازیکاریها را کم کنیم.
به گزارش «وطنامروز» حجتالاسلام محمد قمی در نخستین نشست خبری خود گفت: دستگاههای فرهنگی متعددی وجود دارد که ممکن است به ضرورت تاسیس شده باشند ولی در گام دوم انقلاب ضروری است این وضعیت فرهنگی آشفته بازسازی شود.
وی افزود: ۱۳ وزارتخانه داریم که معاونت فرهنگی دارند ولی در بعضی موارد به صورت غیرکارشناسی منابعی برای کارهای فرهنگی تخصیص داده شده است. فرهنگ پیچیدگیهای خاصی دارد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تاکید دارند. قمی گفت: در سازمان تبلیغات نیز که عریض و طویل است سعی کردیم به سمت همافزایی و همگرایی برویم.
وی ادامه داد: البته یک مغالطهای وجود دارد که چون فرهنگ یک امر زمانبری است آن را به آینده احاله میدهند در حالی که باید آنچه که از فرهنگ میفهمیم برای بازسازی ساختار آن به کار ببریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: ما پرچمدار یک گفتمان پیشبرنده در فضای افکار عمومی هستیم که به طور خلاصه اسلام ناب است. اسلام ناب بشدت با فطرت انسانها، بویژه هویت ایرانی سازگار است. اسلام برای سعادت جامعه و ارتقای فرهنگی به تواصی سفارش کرده است. یعنی باید مراقب هم باشیم و مفهوم تواصی باید فراگیر و عملیاتی شود، چون معتقدیم نشر خوبیها در امتداد تبلیغ عمومی دین است.
قمی با استناد به آیه ۱۷۷ سوره بقره گفت: خوبی یعنی ایمان به مبدا همه خوبیها که خداست و اگر مراقب خوبیهای هم باشیم و خوبیها را به همدیگر معرفی کنیم و راه گذر از مسیر زشتیها را به یکدیگر نشان دهیم، جامعه به سعادت نزدیک خواهد شد.
وی افزود: البته عدهای مانند هنرمندان و اهالی رسانه موظف به ترویج خوبیها هستند چون رسانه یعنی نشر خوبیها و همه مردم باید خود را ترویجدهنده خوبیها بدانند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در گام دوم نهضت برای تبلیغ اسلام ناب تلاش کردهایم تا به سمت علمیتر، عمیقتر، مردمیتر، اجتماعیتر، موثرتر و جوانانهتر دستگاه فرهنگی و تبلیغی در سازمان به گونهای که محسوس است، حرکت کنیم. وی با تجلیل از تمام اقدامات انجام شده در مدیریتهای سابق سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در زمانهای که میتوان مظلومیت فرهنگ را روایت کرد و از بازسازی انقلابی سخن گفت، تلاش کردهایم به اندازهای که به این سازمان محول شده به سوی تحقق اهداف گام دوم حرکت کنیم. ما به عنوان خادم معتقدیم تبلیغات اسلامی همان نشر خوبیهاست و خوبیهای مردم را به خودشان نشان میدهیم. در واقع عدهای از میان مردم برخاسته و گامی برداشتهاند و ما به دنبال آن هستیم تا در کنارشان باشیم.
قمی از فعالیتهای سازمان تبلیغات برای رفع آسیبهای اجتماعی در حوزه فرهنگ سخن گفت و افزود: ساحت کتاب، کار تربیتی، سینما، جلسات قرآنی و همه هنرمندان باید در مسیر نشر خوبیها به هم پیوند بخورند.