printlogo


کد خبر: 237946تاریخ: 1400/6/23 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال آتش‌سوزی‌های گسترده غرب این کشور، دستور کمک اضطراری فدرال در وضعیت فاجعه را صادر کرد
وضعیت جهنمی در کالیفرنیا

آتش‌سوزی‌های فصلی ایالت کالیفرنیا چنان عنان گسسته که دولت ایالات متحده در این ایالت وضعیت «فاجعه» اعلام کرد. گسترش آتش‌سوزی‌های ماه‌های اخیر در سواحل غربی آمریکا در حالی است که سواحل شرقی نیز طی ماه اخیر شاهد سیل‌های بی‌سابقه بوده است؛ حوادثی طبیعی که ثروتمند‌ترین شهرهای آمریکا و جهان یعنی لس‌آنجلس و نیویورک را در محاصره آتش و دود و سیل و توفان قرار داده‌ است. 
سخنگوی کاخ سفید درباره فرمان اجرایی جدید بایدن گفت: «رئیس‌جمهور بایدن اعلام کرد فاجعه عظیمی در ایالت کالیفرنیا رخ داده و دستور استفاده از کمک‌های فدرال برای حمایت از تلاش‌ها در سطح ایالتی، منطقه‌ای و محلی را صادر کرده و این در حالی است که آتش‌سوزی کالدور از چهاردهم آگوست (بیستم مرداد) آغاز شده و همچنان ادامه دارد». 
بایدن هفته گذشته اعتراف کرد آتش‌سوزی‌ها، توفان‌ها و سیلاب‌های اخیر به نقاط مختلف آمریکا آسیب‌های جدی وارد کرده و تابستان امسال زندگی بیش از 100 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. 
در ماه‌های اخیر ده‌ها آتش‌سوزی در مناطق مختلف ایالت کالیفرنیا روی داده است. اغلب سال‌ها این ایالت در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا، آتش‌سوزی‌هایی را تجربه می‌کند اما امسال بی‌سابقه بوده است و در مقایسه با سال‌ گذشته، پیشروی آتش با سرعت بیشتری بوده و فضای بیشتری در شعله‌های آتش سوخته‌ است.  کالیفرنیا در حال حاضر با بیش از ۶۸۰۰ آتش‌سوزی بزرگ‌ و کوچک دست به گریبان است که چیزی حدود 700 هزار هکتار از زمین‌های این ایالت را سوزانده‌ است. علاوه بر آتش‌سوزی «کالدور»، «دیکسی» دومین آتش‌سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا در شمال این ایالت بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر مربع از اراضی را به خاکستر تبدیل کرد. 
پیش از این نیز طبق گزارش اداره محافظت از جنگل‌ها در کالیفرنیا، آتش‌سوزی موسوم به «ریور» حدود ۵۶۶ هکتار را در مناطق «پلاسر» و «نوادا» طعمه خود کرد که حدود ۴۰۰ هکتار از مناطق مذکور در همان ۲ ساعت اول در آتش سوخت. 
در نتیجه این آتش‌سوزی‌های گسترده، صدها منزل مسکونی تخریب شده‌ و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. اسکان این افراد نیز بحران دیگری را برای فرماندار کالیفرنیا رقم‌ زده است.  به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، همچنان که رأی‌دهندگان تا روز سه‌شنبه فرصت دارند آرای خود را به صندوق بیندازند، هزاران آتش‌نشان در سرتاسر این ایالت در حال مبارزه با شعله‌های آتش هستند. در چنین شرایطی «گوین نیوسام» فرماندار دموکرات کالیفرنیا که پیش از این نیز بابت بحران‌های مختلف نظیر شیوع گسترده ویروس کرونا با انتقادات گسترده مواجه بود، از سوی رقبای انتخاباتی خود به کم‌کاری در کنترل آتش‌سوزی‌ها متهم شده است. «کوین کیلی» رقیب جمهوری‌خواه او در این‌ باره گفته است: «این نشانگر ناتوانی دولت ما در انجام اساسی‌ترین کارها مانند مدیریت جنگل‌هاست». 

Page Generated in 0/0055 sec