printlogo


کد خبر: 237961تاریخ: 1400/6/23 00:00
اخبار

زلزله قوچان را لرزند
صبح دیروز زلزله 2/5 ریشتری قوچان واقع در استان خراسان رضوی را لرزاند. در همین رابطه رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله ۲۲ شهریورماه در قوچان استان خراسان رضوی افزود: در ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه بر اساس گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ۳۰ کیلومتری شرق قوچان استان خراسان رضوی زلزله‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر رخ داد. دکتر علی بیت‌اللهی افزود: این ناحیه از کشور از نظر لرزه‌خیزی بسیار مهم است، چرا که امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهرهای پرجمعیتی در این منطقه ایجاد شده است. وی زلزله قوچان را در دسته زلزله‌های متوسط دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه منطقه وقوع زمین‌لرزه 2/5 ریشتر، در منطقه کوهستانی مرتفع است که از نظر سکونتگاه‌های شهری و روستایی خلوت است ولی بر اساس استعلامی که از مسؤولان محلی داشتیم، در روستاهایی مانند «ددانلو» که ۳۷۸ نفر جمعیت دارد، گزارش‌هایی مبنی بر ترک خوردگی ساختمان‌های روستایی، ارسال شده است. رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در نزدیکی مرکز زلزله 2/5 ریشتر قوچان، گسل «کشف رود» قرار دارد، اظهار کرد: احتمالا شاخه‌های جانبی این گسل که تا مشهد امتداد دارد، مسبب زلزله امروز این منطقه است. 
***
اختصاص بودجه برای خرید دستگاه پایش حفره‌های زیرزمینی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ایمنی و پایدارسازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت قرار خواهد گرفت و جهت پایش حفره‌های زیرزمینی بودجه‌ای در نظر خواهیم گرفت. ناصر امانی تاکید کرد: واقعیت این است که تهران شهر ناامن و ناپایدار است. متاسفانه در دوره‌های گذشته به موضوع فروچاله‌ها آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است. وی افزود: امیدواریم در این دوره بحث ایمنی و پایدار‌سازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت کار مدیریت شهری قرار گیرد. مباحثی مانند محیط‌زیست، آلودگی آب، خاک و هوا در تهران باید به یکی از اولویت‌های امروز شورای شهر پایتخت تبدیل شود. محیط‌زیست در تهران آسیب دیده است. فرونشست امروز از گذشته‌های دور شروع شده است. کشور ما دوباره به سوی خشکسالی حرکت کرده و امسال بارندگی نداشتیم، بنابراین در آینده قطعا شاهد فرونشست‌های بیشتری در تهران خواهم بود. همان‌طور که در دوره چهارم مدیریت شهری پیگیر زلزله‌نگار بودیم و در برخی از نقاط تهران این زلزله‌نگارها نصب شد، باید دستگاه GPR نیز خریداری شود. خرید این دستگاه را حتما در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی قرار می‌دهیم. در کمیسیون برنامه و بودجه خرید دستگاه GPR را پیگیری می‌کنیم تا در متمم بودجه امسال یا حداکثر در بودجه سال آینده، شهرداری ردیفی مختص خود داشته باشد و دستگاه GPR برای تهران خریداری شود. 
***
آخرین جزئیات صدور مجوز الکترونیک تردد بین‌استانی
معاون امنیتی استانداری تهران آخرین جزئیات صدور مجوز الکترونیک تردد بین‌استانی از سوی فرمانداری تهران را تشریح کرد. گودرزی در تشریح روند صدور مجوز تردد بین‌استانی به صورت الکترونیک از سوی فرمانداری تهران، گفت: حجم مراجعات به فرمانداری تهران خیلی زیاد بود و بر این اساس نیز در شهرستان پاکدشت به صورت پایلوت ۶ ماه است صدور مجوز به صورت الکترونیک را آغاز کرده‌ایم و شهروندان با مراجعه به سامانه در حال اخذ مجوز تردد بین‌استانی هستند. وی افزود: در شهر تهران به دلیل گستردگی و جمعیت، مراجعات به فرمانداری بسیار زیاد بود، لذا تدبیری از سوی فرماندار تهران انجام و سامانه‌ای طراحی شد اما با توجه به حجم زیاد مراجعات، سایت از دسترس خارج شد ولی با دستور مجدد استاندار تهران در ستاد مقابله با کرونا استان این سایت احتمالا از روز چهارشنبه بار دیگر آغاز به کار خواهد کرد و شهروندان می‌توانند با آدرس اینترنتی http://taradodtehran.com به این سامانه دسترسی داشته باشند و مجوز دریافت کنند. گودرزی تاکید کرد: البته این مجوز به پلاک خودروها داده و در سیستم ثبت می‌شود. قابلیت پرینت هم دارد و می‌توانند تصویر آن را هم در گوشی داشته باشند تا اگر پلیس از آنها خواست با نشان دادن مجوز بتوانند تردد داشته باشند. 
***
خطر افزایش توفان‌های گرد‌و‌غبار در پی خشک شدن تالاب‌ها
مدیر‌کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور وقوع خشکسالی و عدم تامین حقابه تالاب‌ها و دشت‌های سیلابی را مهم‌ترین عوامل تخریب سرزمین و بیابان‌زایی در کشور دانست و گفت: این پدیده بر اثر عوامل اقلیمی و انسانی ایجاد می‌شود. دکتر وحید جعفریان با تاکید بر اینکه پوشش گیاهی دشت‌های سیلابی نقش کلیدی در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی دارد، وقوع جریان‌های سیلابی را برای مرطوب‌سازی خاک و زادآوری و تداوم حیات گیاهان این مناطق حیاتی دانست. وی افزود: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار داشته است و قریب به 9/13میلیون هکتار از این وسعت به لحاظ قرار داشتن در محدوده منابع زیست انسانی نظیر شهرها و روستاها، اراضی کشاورزی، شهرک‌های صنعتی و تاسیسات زیربنایی نظیر راه‌ها و خطوط راه‌آهن، خسارات قابل توجهی را به این منابع وارد می‌کند. به گفته مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، خسارات مستقیم ناشی از فرسایش بادی در کشور بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۸ بالغ بر۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال بوده است. جعفریان تاکید کرد: با توجه به بروز خشکسالی اخیر، آسیب‌پذیری ناشی از فرسایش بادی تشدید شده است و می‌تواند در مناطقی نظیر دشت سیستان و خوزستان موجب بروز زودهنگام توفان‌های ماسه‌ای و گرد‌‌و‌غبار در سال جاری و افزایش شدت و فراوانی آن توفان‌ها شود. وی خاطرنشان کرد: ریشه بروز این بحران را می‌توان در عدم تعادل میزان آب قابل دسترس و مصرف آن و فقدان یک برنامه جامع در حوزه مدیریت پایدار منابع آب و خاک و فقدان رویکردهای مبتنی بر ارتقای تاب‌آوری و سازگاری با کم‌آبی دانست. 

Page Generated in 0/0094 sec