printlogo


کد خبر: 237969تاریخ: 1400/6/23 00:00
اخبار

کمتر از 2 درصد دستگاه‌های اجرایی سامانه حقوق و مزایا را تکمیل کردند
بر اساس گزارش دیوان محاسبات، از 4724 دستگاه اجرایی شناسایی‌شده، صرفا 77 دستگاه اقدام به بارگذاری اطلاعات کامل لیست حقوق پرداختی به کارکنان خود در سامانه حقوق و مزایا موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کرده‌اند. 
دیوان محاسبات کل کشور در گزارشی آخرین وضعیت تکمیل اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه را اعلام کرد. 
مطابق این ماده که در راستای مقابله با حقوق‌های نجومی به تصویب رسید، دولت مکلف شده بود طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع همه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا و مدیران همه دستگاه‌های اجرایی را فراهم کند، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنا هستند. اجرای این حکم درباره بنگاه‌های اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود. همچنین دستگاه‌های مشمول این ماده مکلف شده بودند حقوق، فوق‌‌العاده‌ها، هزینه‌ها، کمک‌هزینه‌ها، کارانه، پرداخت‌های غیرماهانه و مزایای ناخالص پرداختی ماهانه اعم از مستمر و غیرمستمر، نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی آن) و سایر مزایا به مقامات، رؤسا و مدیران موضوع این ماده را از هر محل، منحصرا در فیش حقوقی منعکس و پس از ثبت در سامانه فوق، پرداخت کنند، به نحوی که میزان هر گونه ناخالص پرداختی ماهانه به هر یک از افراد مذکور بلافاصله در سامانه اطلاعاتی هر دستگاه مشخص باشد. 
بر اساس گزارش دیوان محاسبات، از تعداد 4724 دستگاه اجرایی شناسایی شده، صرفا تعداد 77 دستگاه اقدام به بارگذاری اطلاعات کامل لیست حقوق پرداختی به کارکنان خود، در سامانه کرده‌اند. تعداد 1633 دستگاه، اطلاعات لیست حقوق خود را به صورت ناقص در سامانه ثبت کرده و تعداد 3014 دستگاه، اطلاعات حقوق و مزایای پرداختی را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند. 
بر اساس این گزارش، اطلاعات ثبت شده توسط 1633 دستگاه مذکور، صرفا مربوط به حقوق پرداختی بوده و این دستگاه‌ها نسبت به ثبت مزایای مستمر و غیرمستمر پرداختی اقدام نکرده‌اند. 
در ادامه گزارش دیوان محاسبات ضمن تاکید بر اینکه اطلاعات ثبت شده در سامانه ماده 29، صرفا بر اساس خوداظهاری دستگاه‌های اجرایی بوده و راستی‌آزمایی نمی‌شود، آمده است: متعاقب ثبت اطلاعات توسط دستگاه اجرایی، امکان ویرایش و تغییر ارقام برای دستگاه اجرایی وجود دارد. 
بر اساس تبصره 2 ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، حسابرسان و بازرسان قانونی از جمله سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران مکلف شده بودند در حین انجام وظایف قانونی، موارد مندرج در این ماده را کنترل و ضمن درج مراتب در گزارش‌های حسابرسی و بازرسی قانونی، تخلفات انجام شده را در اسرع وقت به مراجع ذی‌‌صلاح (اعضای مجمع عمومی، هیأت‌های تخلفات اداری، مرجع قضایی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور) اعلام کنند اما بررسی‌های انجام شده توسط دیوان محاسبات نشان می‌دهد این وظیفه قانونی تاکنون عملیاتی نشده است. 
همچنین بر اساس حکم ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، سامانه حقوق و مزایا موضوع این ماده سامانه باید قابلیت تجمیع همه پرداخت‌های انجام شده به مشمولان، شامل حقوق، فوق‌العاده‌ها، هزینه‌ها، کمک‌هزینه‌ها، کارانه، پرداخت‌های غیر‌ماهانه، مزایای ناخالص پرداختی ماهانه اعم از مستمر و غیرمستمر، نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی آن) و سایر مزایا به مشمولان را داشته باشد. 
اطمینان از حصول صحت این موضوع، مستلزم استقرار فرآیندهای کنترلی به منظور بررسی صحت و سقم مشخصات افراد، مبالغ پرداختی ثبت شده در سامانه و موارد پرداختی ثبت نشده در سامانه است که بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دیوان محاسبات تاکنون عملیاتی نشده است. 
***
وزیر صنعت:
برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای تولیدات داخلی صنعت خودروسازی، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. سیدرضا فاطمی‌امین در خاتمه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بخش خودروسازی کشور ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله با توان داخلی مشخص کرده است. وی با اشاره به اینکه هر دو برنامه به صورت همزمان از مهرماه امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: برنامه کوتاه‌مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف این وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق ۴ ساله خودروسازی کشور برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
کاهش ۴۲۰ تومانی نرخ دلار
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۴۲۰ تومان کاهش نسبت به روز پیش از آن به ۲۶ هزار و ۴۵۶ تومان رسید. قیمت یورو نیز دیروز با ۴۱۵ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۱۹۸ تومان رسید. همچنین دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۸۱ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۴۱ تومان اعلام شد. 

Page Generated in 0/0049 sec