printlogo


کد خبر: 238085تاریخ: 1400/6/25 00:00
دور دنیا

استمداد سعودی از صهیونیست‌ها برای دفاع موشکی
یک وب‌سایت اسرائیلی به تمایل سعودی‌ها برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی از تل‌آویو و راز نزدیک شدن ریاض به مسکو و چین پرداخته است. به گزارش الخلیج الجدید، وب‌سایت اسرائیلی «بریکینگ دیفنس» که به امور نظامی می‌پردازد، فاش کرد عربستان سعودی علاقه‌مند به خرید سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین است که توسط شرکت صهیونیستی «رافائل» در تل‌آویو تولید می‌شود. بر اساس گزارش این وب‌سایت صهیونیستی، گنبد آهنین اسرائیل یکی از چندین گزینه است که دولت سعودی در حال حاضر به دنبال خروج پاتریوت‌های آمریکا از عربستان در حال بررسی آن است. این وب‌سایت همچنین اعلام کرد عربستان به دنبال استفاده از سامانه‌های موشکی چین یا روسیه برای جایگزین کردن سیستم‌های موشکی آمریکاست. بر اساس گزارش وب‌سایت بریکینگ دیفنس، عربستان سعودی در حال حاضر گنبد آهنین اسرائیل را که توسط شرکت رافائل تولید می‌شود، ترجیح می‌دهد و آن را یکی از بهترین سامانه‌ها در برابر موشک‌های کوتاه‌برد در منطقه می‌داند که برای رهگیری موشک‌های «کروز» طراحی شده است. وب‌سایت مذکور در ادامه افزود: عربستان سعودی قبلا برای بحث درباره احتمال خرید گنبد آهنین اسرائیل از طریق مذاکرات سطح پایین با اسرائیل تماس گرفته بود اما پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج برخی سامانه‌های پاتریوت، این مذاکرات شکل جدی‌تری پیدا کرد که توافق احتمالی، در صورت انجام نیاز به تأیید ایالات متحده آمریکا دارد. این وب‌سایت صهیونیستی به خطرناک بودن موشک‌های یمنی‌ به سبب دقتی که این موشک‌ها در اصابت به هدف دارند، اشاره کرد. پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای که توسط شرکت سهامی خاص آمریکایی «پلانت لبز» تهیه شده است، اعلام کرد تعدادی از سامانه‌های پاتریوت با سامانه پیشرفته ضدموشکی «تاد» که در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی قرار داشت، از این پایگاه خارج شده است. ادعای آسوشیتدپرس در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنانی اظهار کرد کشورش از آمریکا می‌خواهد با حفظ تجهیزات دفاعی نظیر سیستم پدافند موشکی پاتریوت در عربستان نشان دهد به امنیت و تعهداتش در قبال عربستان پایبند است. 
***
افسر صهیونیست: ارتش هیچ‌گونه آمادگی برای جنگ آینده ندارد
یک افسر صهیونیست با اشاره به اینکه اسرائیل از شکست‌های قبلی خود عبرت نگرفته است، تاکید کرد ارتش اصلا آمادگی ورود به جنگ آینده را ندارد. به گزارش پایگاه اینترنتی رای‌الیوم، هنوز هم بسیاری از کارشناسان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی درباره عدم آمادگی ارتش این رژیم و جبهه داخلی آن برای ورود به جنگ آینده هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند اگر اختلالات موجود در ارتش به سرعت اصلاح نشود، همه امور برای اسرائیل دشوار و فاجعه‌بار خواهد بود. در همین زمینه «اسحاق برک» افسر ذخیره ارتش رژیم اشغالگر و مسؤول سابق رسیدگی به پرونده شکایت‌های سربازان در این ارتش در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد جنگ اکتبر 1973 نقطه عطف بزرگی برای همه اسرائیلی‌ها بود و ما با پای چپ وارد این جنگ شدیم. پیش از این ما از جنگ 6 روزه با اعراب با احساس پیروزی بیرون آمدیم و گمان می‌کردیم قوی‌ترین و بهترین در جهان هستیم اما برای جنگ بعدی آماده نشدیم و به همین دلیل در ۳ روز اول ضربات دردناکی دریافت کردیم و بعد از آن اسرائیل دچار تغییر شد. این افسر صهیونیست در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد، ضربه جنگ اکتبر به اسرائیل در مقایسه با آنچه در جنگ آینده اتفاق خواهد افتاد مانند یک «پیک نیک در پارک» خواهد بود. واقعیت این است که ما درس نگرفته‌ایم و از هیچ نظر آمادگی نداریم و همواره به همان حالت بی‌تفاوتی باز‌می‌گردیم. وی ادامه داد: در آن زمان «موشه دایان» وزیر وقت امنیت اسرائیل گفت ارتش مصر هیچ فرصتی برای پیروزی در مقابل ارتش اسرائیل ندارد اما بعد از پایان جنگ مشخص شد حرف‌های او درست نبوده است و قابل اعتماد نیست. در واقع این یک فرهنگ سازمان‌یافته در اسرائیل است که همان اشتباهات را حتی بیشتر تکرار می‌کند. 
***
قیمت گاز در اروپا باز هم رکورد زد
کمبود عرضه گاز در اروپا و کاهش سطح ذخایر به پایین‌تر از متوسط ۵ ساله، قیمت آن را تا 10/730 دلار در هر هزار مترمکعب بالا برده و به نظر می‌رسد این روند افزایشی ادامه دارد. به گزارش راشاتودی، قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا به یک رکورد جدید رسید و از 730 دلار در هر هزار مترمکعب گذشت. قیمت گاز در اروپا در حال حاضر 5 برابر قیمت آن در 2020 است. قیمت گاز در معاملات روز دوشنبه برای تحویل در ماه اکتبر 10/713 دلار در هر هزار مترمکعب گزارش شده بودکه دیروز به 20/728 دلار رسید و بعد به سرعت تا 10/730 دلار بالا رفت. رکورد قبلی قیمت گاز در بازار اروپا در روز دوشنبه معادل 710 دلار در هر هزار مترمکعب ثبت شده بود. قیمت گاز در مصارف خانگی حالا به 60 دلار در هر مگاوات بر ساعت رسیده است، یعنی یک افزایش 5برابری نسبت به سال گذشته میلادی. دلیل افزایش شدید قیمت گاز در بازار اروپا کمبود عرضه آن و کاهش سطح ذخایر به پایین‌تر از متوسط 5 ساله است. افزایش تقاضا در بحبوحه بهبود اقتصاد از بحران کرونا و کاهش صادرات از طرف عرضه‌کنندگان اصلی گاز از جمله روسیه هم می‌تواند از دلایل بالا رفتن قیمت آن باشد. متخصصان عقیده دارند قیمت گاز از این هم بالاتر خواهد رفت، چون تقاضا برای گاز طبیعی در این فصل از سال هنوز پایین است. طبق گفته تحلیلگران، اروپا زمستان سختی را در پیش خواهد داشت و قیمت گاز در آینده نزدیک به طرز بی‌سابقه‌ای بالا خواهد رفت. البته آغاز صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم 2» می‌تواند شرایط را تغییر دهد. این خط لوله برای حمل 55 میلیارد مترمکعب گاز در سال از میادین گازی سیبری روسیه از طریق دریای بالتیک به اروپا طراحی شده است. ساخت این خط لوله هفته گذشته به پایان رسید. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد زمان راه‌اندازی این خط لوله توسط مقامات آلمان اعلام خواهد شد، یعنی جایی که این خط لوله زیرآبی پایان می‌یابد. 

Page Generated in 0/0063 sec