printlogo


کد خبر: 238097تاریخ: 1400/6/25 00:00
محسن علی‌اکبری:
بیانات حضرت امام(ره) من را به سمت سینما کشاند

 تهیه‌کننده قدیمی سینما در گفت‌وگو با موزه سینما اعلام کرد بیانات حضرت امام(ره) او را به سمت سینما کشانده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران گفت‌و‌گویی با محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینمای ایران داشته است. 
علی‌اکبری با بیان اینکه دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتی بودیم و هیچ علاقه‌ای به سینما نداشتم. در 7 سالگی قرآن را به دقت می‌خواندم و در همان سال‌های کودکی به مسجد جواد‌الائمه می‌رفتم و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دادم. 
وی با بیان اینکه زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور و پسر عمویش هادی علی‌اکبری در مسجد فعالیت‌های فرهنگی از جمله تئاتر انجام می‌دادند، یادآور شد: سال ۵۰ که من ۱۲ ساله بودم، آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانی که انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات ۱۶ میلی‌متری در مسجد برای بچه‌ها فیلم نمایش می‌دادم. وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود در ابتدای انقلاب گفت: سال ۵۷ مسؤول کمیته گوهردشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دوره‌های تکاوری دیده بودم آن را در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش می‌دادم. زمانی که اتفاقات کردستان پیش آمد که امام(ره) فتوا دادند تا ۲۴ ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از ۱۵ مهر ۵۹ در ستاد جنگ‌های نامنظم واقع در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودم. 
علی‌اکبری در ادامه با بیان اینکه سال ۱۳۶۰ وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسؤولیت واحد ویدئوی بخش سمعی- بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. اردیبهشت‌ماه ۶۱ وارد حوزه هنری شدم و نخستین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. 
 
* نظر رهبر انقلاب بود که تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم
علی‌اکبری همچنین گفت: آن زمان، سینما را نمی‌شناختیم و شاید صحبت امام(ره) در بهشت زهرا(س) درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیت‌های من، اجرای تئاتر «ایوب پیامبر» در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبر انقلاب بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. در استودیو مهرگان دکور زدیم و تله‌ تئاتر «ایوب پیامبر» را در آنجا ساختیم و در واقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود. وی در پاسخ به پرسش فریدون جیرانی مبنی بر اینکه کدام یک از فیلم‌هایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلم‌های «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم. علی‌اکبری درباره شرایط فعلی سینما نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی می‌برد. امروز با وجود شبکه نمایش، آوردن مخاطب به سمت سالن‌های سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کند باید آن را روی پرده عریض سینما ببیند، می‌توانیم دوباره خانواده‌ها را به سمت سینماها بکشانیم. وی ادامه داد: فیلم «استرداد» یک مدیوم سینمایی بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع می‌رود در فیلم وجود داشت. متاسفانه اکثر فیلم‌های ما امروز لوباجت شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلم‌ها حضور دارند و اکثر متن‌ها هم ضعیف است، زیرا برای این بخش کمتر هزینه می‌کنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه ۱۰ فیلم استاندارد سینما ساخته شود. 
محسن علی‌اکبری تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «گورکن»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «آخرین پرواز»، «به خاطر هانیه»، «مریم مقدس»، «شهرآشوب»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه رئیس جمهور» و «استرداد» را در کارنامه هنری خود دارد و برای فیلم «استرداد» در سی‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم و در سال ۱۳۸۶ برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.

Page Generated in 0/0064 sec