printlogo


کد خبر: 238099تاریخ: 1400/6/25 00:00
وزیر بهداشت از واردات 40 میلیون دوز واکسن جدید به کشور در مهر ماه خبر داد
ماه پر واکسن

گروه اجتماعی: میزان تزریق واکسن در کشور به بیش از 39 میلیون و 200 هزار دوز رسیده و حجم واردات این داروی استراتژیک با احتساب محموله 5 میلیون دوزی واکسن سینوفارم که جمعیت هلال‌احمر وعده ورود آن در روز جاری را داده به 55 میلیون دوز خواهد رسید. با ورود این تعداد واکسن به ایران و انجام رایزنی برای واردات 40 میلیون دوز دیگر تا پایان مهرماه، تحقق اتمام واکسیناسیون عمومی تا دهه فجر که وزیر بهداشت وعده آن را داده چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. 
بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، ایران بعد از آلمان در رتبه دوم میزان تزریق هفتگی واکسن قرار دارد و حالا بر اساس گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت طی روزهای آینده قرار است ایران رکورد ۶ میلیون و ۷۵ هزار دوز تزریق هفتگی آلمان را شکسته و به جایگاه اول جهان در این حوزه دست یابد. 
ایران در شرایطی به سوی رکوردشکنی تزریق واکسن حرکت می‌کند که طبق داده‌های علمی، با افزایش واکسیناسیون در کشور میزان مرگ‌و‌میر در جامعه هدف هم کاهشی چشمگیر داشته و تمام استان‌های کشور از پیک پنجم کرونا عبور کرده‌اند. این مهم در حالی محقق شده که بر اساس گفته‌های حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، حدود ۴۰ درصد شهروندان ایرانی دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۱۸ درصد هم دوزهای اول و دوم را دریافت کرده‌اند. 
بر اساس آمار، دلتا کرونا تعداد مرگ‌و‌میرها را به بیش از 700 نفر در روز رسانده بود؛ میزان مرگ‌و‌میر‌ها به ازای هر 100 نفر، 8 نفر بود که این رقم با توجه به افزایش واکسیناسیون در کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۲ نفر رسید. بدون شک ادامه این مسیر تنها با همراهی حداکثری مردم برای حضور در مراکز تزریق واکسن با توجه به زمانبندی مشخص شده محقق خواهد شد و هر میزان این مشارکت در تزریق واکسن شیبی صعودی به خود بگیرد، محافظت از مردم در برابر ویروس منحوس کرونا سهل‌تر خواهد شد. 
 
* رکورد تزریق واکسن کرونا در جهان را می‌شکنیم
واکسیناسیون در ایران در حالی جهش قابل ملاحظه‌ای داشته و متولدین 60 و قبل از آن مجوز دریافت واکسن را به دست آورده‌اند که وزیر بهداشت از رکوردشکنی تزریق هفتگی واکسن در جهان خبر داده است. 
دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سیل ورود واکسن کرونا در کنار تولیدات داخلی گفت: مهر‌ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور می‌شود. 
وی افزود: همان‌طور که قبلا قول داده شد تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و در مهرماه هم ۴۰ میلیون دوز دیگر وارد می‌کنیم، البته این میزان واردات علاوه بر تولیدات داخلی است و ما سعی می‌کنیم همه مردم واکسن کرونا را در اسرع وقت دریافت کنند. 
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت جدید مجوز تولید داخلی 5 واکسن سیناژن، رازی، پاستور، فخرا و برکت داده شده است. 
عین‌اللهی درباره دلایل افزایش ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور، گفت: من هیچ وقت درباره گذشته صحبت نمی‌کنم، بلکه صحبت من درباره آینده است، از وقتی نمایندگان به ما رای اعتماد دادند و تکلیف به دوش ما افتاد، شبانه‌روز برای تامین واکسن کرونا کار کردیم. 
وزیر بهداشت افزود: مهم‌ترین مساله که باعث موفقیت شد تلاش‌های شخص رئیس‌جمهور، معاون اول، بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها بود و این همکاری و همدلی موجب شد تا شاهد ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور باشیم. 
عین‌اللهی با تاکید بر اینکه این هفته رکورد جهانی واکسیناسیون کرونا در کشور را می‌شکنیم، تصریح کرد: این رکورد هم‌اکنون در اختیار آلمان با تزریق بیش از 6 میلیون دوز در یک هفته است که تا پایان هفته رکورد آنها شکسته خواهد شد. 
 
* تحویل ۴ میلیون د‏وز واکسن برکت تا پایان شهریور
در کنار این اخبار، تحویل ۴ میلیون د‏وز واکسن برکت به وزارت بهداشت تا پایان شهریور خبر خوش دیگری است که حکایت از روند رو به رشد مبارزه با بیماری کرونا با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی دارد. 
در همین زمینه معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از تحویل بیش از ۴ میلیون دوز واکسن برکت تا پایان شهریور به وزارت بهداشت خبر داد. 
سیدمصطفی سیدهاشمی با اعلام اینکه تاکنون با بهره‌برداری از فاز اول تولید واکسن کرونا در کشور بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است، گفت: طی چند روز آینده نیز بیش از ۴ میلیون دوز دیگر تحویل وزارت بهداشت می‌شود و تعداد واکسن‌های تحویلی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به وزارت بهداشت تا پایان شهریور به ۱۰ میلیون دوز می‌رسد. 
این مقام مسؤول همچنین از راه‌اندازی فاز دوم تولید واکسن برکت طی روز‌های اخیر خبر داد و گفت: فاز سوم نیز بعد از فاز دوم راه‌اندازی می‌شود تا بخشی از نیاز کشور به واکسن کرونا تامین شود. 
سیدهاشمی با اشاره به اینکه فاز دوم واکسن برکت با حضور رئیس ستاد اجرایی افتتاح رسمی خواهد شد، گفت: بزودی آمار دقیقی از این خط تولیدی و تجهیزات بسیار وسیع، منظم و دقیق فاز دوم واکسن برکت با حضور متخصصان اعلام خواهد شد. 
 معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در پایان افزود: به ‌گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تا زمانی که نیاز داخلی به واکسن وجود داشته باشد، اقدامی برای صادرات واکسن برکت نخواهد شد و اولویت با مردم خودمان است. 
 
* رکوردشکنی پایتخت در تزریق روزانه واکسن
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از فعالیت ۱۵ مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی و رکوردشکنی جدید تزریق روزانه واکسن کرونا در تهران خبر داد. 
دکتر علیرضا زالی با اشاره به انجام واکسیناسیون بر اساس گروه‌های سنی در این کلانشهر اظهار داشت: شهروندان تهرانی باید پس از ثبت‌نام در سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون و دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند. 
وی افزود: مراجعه افراد با توجه به پیامک‌های اعلام شده باعث نظم و ترتیب در برنامه واکسیناسیون می‌شود اما مراجعه افراد بدون دریافت نوبت به مراکز باعث ایجاد ازدحام و اختلال در اجرای کار می‌شود. 
به گفته زالی، علاوه بر گروه‌های سنی، ۱۰ گروه از مشاغل پرخطر مثل رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و رانندگان تاکسی، کارکنان اداری، دانشجویان، کارکنان بانکی، اساتید دانشگاه‌ها، معلمان، کارکنان پسماند شهرداری، کارکنان بهشت‌زهرا و... واکسن دریافت می‌کنند. 
وی یادآور شد: براساس پروتکل جهانی و با توجه به بروز مرگ‌و‌میر بالا در سالمندان بالای ۶۵ سال، واکسیناسیون از این سنین شروع شده است و بتدریج واکسیناسیون گروه‌های سنی جوان‌تر نیز انجام می‌شود. 
زالی از فعالیت ۱۵ مرکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون در تهران خبر داد و گفت: در هفته آتی تعداد قابل توجهی از مراکز به صورت شبانه‌روزی به مدار واکسیناسیون خواهند پیوست و هم‌اکنون ۹۰ درصد مراکز دوشیفته هستند که هر روز به صورت سرزده از آنها بازدید می‌کنیم. 
به گفته وی، تزریق واکسن در تهران از ۲۴۵ هزار دوز در روز گذشت که این عدد یک رکورد است. 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در تهران بیش از ۶میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق‌ شده که از این آمار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هر ۲ دوز را دریافت کرده‌اند. خوشبختانه اکثر مشاغل پرخطر هر ۲ دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. 
***
    فوت ۴۵۲ بیمار کرونایی در  شبانه‌روز    
آخرین آمار وزارت بهداشت میزان تزریق روزانه واکسن در کشور را یک میلیون و 348 هزار و 183 نشان می‌دهد، این در حالی است که همچنان آمار مرگ‌ومیر 24 ساعته بالای 400 نفر در روز است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه طی 24 ساعت ۴۵۲ بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر اساس این گزارش، در یک شبانه‌روز یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۱۸۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۲۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۳۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۶۰۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ دوز رسیده است. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳هزار و ۱۶ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۴۵۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۵ هزار و ۶۱۹ نفر رسید. همچنین ۷ هزار و ۵۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 


Page Generated in 0/0063 sec