printlogo


کد خبر: 238106تاریخ: 1400/6/25 00:00
اخبار

افزایش ۴۳۰ درصدی واردات از عراق
گزارش گمرک ایران از رشد ۴۳۰ درصدی واردات از عراق به ایران در سال جاری حکایت دارد. سخنگوی گمرک ایران جزئیات تجارت خارجی ایران با عراق در ۵ ماه نخست امسال را تشریح کرد و گفت: عراق دومین کشور خریدار کالاهای ایرانی در چند سال اخیر بوده که در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، چند مرز با این کشور ماه‌ها مسدود شد و مانند بسیاری از کشورها تجارت‌مان در سال گذشته کاهش یافت. بر اساس این گزارش، در ۵ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، واردات ایران از عراق از لحاظ ارزش ۴۳۰درصد افزایش پیدا کرده و صادرات نیز ۳۱ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در ۵ ماه نخست امسال با بی‌اثر شدن آثار کرونا بر تجارت خارجی، روند تجارت خارجی کشور رو به رشد بوده و همین امر درباره عراق به عنوان دومین شریک صادراتی کشورمان نیز موثر بوده است. صادرات کشورمان به عراق نیز تا پایان مردادماه، بیش از ۱۲ میلیون و ۲۴ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۲۴۸ دلار بوده است که نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل، از لحاظ وزنی ۵۳ درصد رشد و از لحاظ ارزش ۳۱ درصد رشد داشته است. در دوره مورد بررسی، ۳۱۳ هزار و ۶۱۲ تن کالا به ارزش ۱۷۵میلیون و ۹۸۹ هزار و ۶۸۷ دلار نیز از عراق وارد کشورمان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۹۷۰ درصد و از لحاظ ارزش ۴۳۰ درصد رشد دارد. 
***
امکان تقسیط مبلغ قبوض
معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های توزیع سراسر کشور درباره بررسی قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، گفت: رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود. همایون حایری با بیان اینکه با بررسی قبض‌های صادرشده امسال در شرکت‌ توانیر مشخص شد حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند که جا دارد از همکاری آنها در مدیریت پیک تابستان امسال قدردانی شود، افزود: برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است. وی با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا ۲ برابر الگو مصرف داشته‌اند، ادامه داد: این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است. وی اظهار کرد: بیشترین رقم قبض‌ها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پرمصرف صادر شده که کمتر از ۳ درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل می‌شود که بیش از ۲ برابر الگو مصرف داشته‌اند. معاون برق و انرژی وزارت نیرو اضافه کرد: بهای برق این دسته از مشترکان نیز براساس قانون بودجه به‌ صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود، بنابراین فقط برای میزان مازاد از ۲ برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیریارانه‌ای برق محاسبه می‌شود. طبق اعلام وزارت نیرو، حایری تأکید کرد: این گروه از مشترکان (کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش دهند تا نه‌تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند. 
وی تاکید کرد: چنانچه اشتباهی نیز در بخش محاسبه قبض مشترکان رخ داده باشد، اصلاح می‌شود و حتی در صورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض نیز میسر خواهد بود. 
***
تثبیت قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان
قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به رقم ۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید. سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین دیروز نیم‌‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۱۶ هزار تومان شد. همچنین هر انس جهانی طلا نیز دیروز یکهزار و ۸۰۰ دلار و ۷۹ سنت قیمت خورد که در مقایسه با روز قبل خود ۱۲ دلار و ۱۴ سنت کاهش داشت. 
***
افزایش ۱۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۱۴۹ تومان افزایش نسبت به روز پیش از آن به ۲۶ هزار و ۷۶۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز با ۱۷۹ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۶۳۳ تومان رسید. همچنین دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۳۱ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۱ هزار و ۶ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۱۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۴۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۸۷۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۵۵ تومان اعلام شد. 
***
چراغ سبز مجلس برای واردات خودرو
اصلاحیه مصوبه واردات خودرو دیروز در صحن مجلس به تصویب رسید و بر این اساس، واردات خودروهای نو و کارکرده بدون ایجاد تعهد ارزی جدید برای کشور هر 6 ماه یک بار مجاز است. طبق مصوبه دیروز مجلس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام‌برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. 

Page Generated in 0/0065 sec