printlogo


کد خبر: 238131تاریخ: 1400/6/27 00:00
دور دنیا

تشریح عملیات «عذاب سخت» در مأرب از زبان سخنگوی نیروهای مسلح یمن
سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در یک نشست خبری به تشریح عملیات «عذاب سخت» برای آزادسازی مناطق مختلف استان مأرب پرداخت. به گزارش المیادین، سرتیپ «یحیی سریع» در یک نشست خبری، مردم کشورش را در جریان جزئیات عملیات «عذاب سخت» (البأس الشدید) در استان مأرب قرار داد و گفت در این عملیات مناطق وسیعی از استان آزاد شده است. وی تأکید کرد در چارچوب ادغام واحدهای مختلف نظامی، نیروی موشکی، نیروی هوایی و پهپادهای انتحاری، ده‌ها عملیات موفق را در داخل مأرب و عربستان انجام دادند. سرتیپ یحیی سریع افزود: تعداد کل عملیات نیروی موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی علیه دشمنان به ۱۶۱ مورد رسیده که ۱۲۸ مورد آن در داخل مأرب و ۳۳ عملیات در عمق خاک سعودی بوده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار داشت: حملات با موشک‌های بدر، نیکل، سائر، قاسم، ذوالفقار و قدس ۲ انجام شد. وی درباره انجام حملات پهپادی یمن در خاک کشورهای متجاوز نیز گفت: تاکنون بیش از ۳۱۹ عملیات هوایی انجام شده است که شامل ۱۳۶ عملیات در خاک عربستان و ۱۸۳ مورد در داخل اراضی اشغالی ما است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین تلفات جانی وارد شده به دشمن را ۳۰۰۰ کشته، ۱۲۴۰۰ زخمی و ۵۵۰ اسیر اعلام کرد. وی در پایان نشست خبری خود اظهار داشت جزئیات این عملیات را نمی‌توان در یک نشست خبری تشریح کرد، لذا از صحبت درباره جزئیات بیشتر به رسانه‌های خود عدول می‌کنیم. 
***
قرارداد تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا با سعودی
طبق اعلام یک نهاد وزارت دفاع آمریکا که مسؤول فروش تسلیحات و ارائه خدمات نظامی این کشور به دیگر کشورهاست، واشنگتن درصدد فروش تسلیحات ۵۰۰ میلیون دلاری به عربستان سعودی است. بنا بر گزارش رسانه‌ها، در شرایطی که قراردادهای تسلیحاتی هنگفت واشنگتن به ریاض بارها با انتقادهای فعالان حقوق بشری مواجه شده است، آمریکا باز هم در حال اجرای قراردادی جدید برای فروش تسلیحات و خدمات نظامی به عربستان سعودی است. به گزارش اسپوتنیک، آژانس همکاری امنیتی - دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای از موافقت وزارت خارجه این کشور درباره فروش ۵۰۰ میلیون دلار تسلیحات به عربستان سعودی خبر داد. این نهاد دولتی که زیرمجموعه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) است، مسؤول فروش تسلیحات و خدمات نظامی به دیگر کشورهاست. طبق اعلام آژانس همکاری امنیتی- دفاعی آمریکا، وزارت خارجه این کشور موافقت خود را با توافق ۵۰۰ میلیون دلاری با عربستان سعودی به منظور ارائه خدمات نگهداری و تعمیر ناوگان بالگردهای این کشور و دیگر خدمات مربوط اعلام کرد. موافقت وزارت خارجه آمریکا با این قرارداد تسلیحاتی در شرایطی انجام شده که دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن ادعا می‌کرد خواهان اعمال فشار بر عربستان سعودی به منظور توقف جنگ در یمن است. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بارها ادعا کرده خواهان تمرکز بر موضوع «حقوق بشر» به عنوان رکن اصلی سیاست خارجی دولت آمریکاست. فعالان حقوق بشری طی سالیان گذشته بارها مواضع دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در زمینه تداوم فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به ریاض و تاثیر این اقدامات در سیاست خارجی تهاجمی عربستان سعودی در منطقه از قبیل یمن را محکوم کرده‌اند. 
***
پوتین: طالبان نماینده افغانستان نیست اما باید با آنها کار کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بر لزوم هماهنگی مواضع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و پیمان امنیت جمعی درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان تاکید کرد و گفت: دولت موقت در افغانستان را نمی‌توان نماینده این کشور نامید اما کار کردن با آنها ضروری است. پوتین که دیروز به صورت مجازی در نشست مشترک سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه شرکت کرده بود، گفت: درباره به رسمیت شناختن دولت افغانستان با اشخاصی که می‌گویند باید مواضع خود را در این مساله هماهنگ کنیم، موافق هستم. وی افزود: اظهارات شرکای ما (سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای) حاکی از آن است که کشورهای ما رویکردهای مشابه درباره واکنش به تهدیدها از افغانستان دارند. پوتین گفت: نیروهای غربی با خروج از افغانستان مسائل بزرگی را در این کشور بر جا گذاشتند که شامل تهدید تروریسم، قاچاق مواد مخدر، تبهکاری سازمان‌یافته و افراط‌گرایی مذهبی می‌شود. 
***
توافق بغداد و واشنگتن  برای کاهش نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد و اربیل
فرماندهی عملیات مشترک عراق از توافق عراق و آمریکا برای کاهش تعداد نیروهای نظامی در پایگاه‌های عین‌‌الاسد و اربیل خبر داد. به گزارش شبکه خبری سومریه‌نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: پنجشنبه نشستی در بغداد میان کمیته فنی نظامی عراق به ریاست «عبدالامیر الشمری» معاون فرمانده عملیات مشترک و کمیته فنی ائتلاف آمریکا در عراق به ریاست «جان برنان» فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکا در چارچوب مذاکرات امنیتی و فنی و مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق برگزار شد. این نشست همچنین در چارچوب طرح تبدیل نیروهای رزمی آمریکایی به نیروهای غیررزمی در عراق برگزار شد. در این بیانیه آمده است: ۲ طرف برای کاهش نیروهای رزمی و تجهیزات آمریکا در پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل توافق کردند و این اقدام تا پایان سپتامبر تکمیل خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec