printlogo


کد خبر: 238195تاریخ: 1400/6/28 00:00
دور دنیا

بوتفلیقه درگذشت
عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور سابق الجزایر در 84 سالگی درگذشت. به گزارش تلویزیون دولتی الجزایر، او که در جوانی با عضویت در ارتش آزادی‌بخش الجزایر به مبارزه با استعمار فرانسه پرداخته بود، بعدها با 20 سال تکیه بر مسند ریاست‌جمهوری کشورش به رکورددار زمامداری در الجزایر تبدیل شد. 
او پس از استقلال الجزایر در سال 1962 به عنوان وزیر ورزش وارد کابینه شد و یک سال بعد تنها با 26 سال سن به وزارت خارجه رسید و 16 سال در این سمت باقی ماند تا اینکه سال 1981 در حالی که نامزد ریاست‌جمهوری بود، به دنبال اتهام فساد از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد. بوتفلیقه ۲ دهه بعد به قدرت بازگشت و با کسب بیش از 90 درصد آرا در انتخابات سال 1999 به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور الجزایر از زمان استقلال برگزیده شد. با این حال فساد و ناکارآمدی همواره بر دوران زمامداری او سایه افکنده بود. او با تغییر قانون اساسی، محدودیت ریاست‌جمهوری برای ادوار متوالی را لغو کرد که مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و مخالفانش این اقدام بوتفلیقه را نشانه مادام‌العمری ریاست‌جمهوری‌اش دانستند. 
بوتفلیقه با وجود بحران‌های سیاسی و اقتصادی بسیار از جمله شورش اجتماعی موسوم به بهار عربی، به مدت 20 سال (۵ دوره متوالی ) به ریاست‌جمهوری ادامه داد و حتی رکورد 13 ساله ریاست در کاخ المرادیه متعلق به هواری بومدین (1965 تا 1978) را هم شکست. با این حال این سیاستمدار کارکشته در دوران کهولت سن نتوانست در مقابل اعتراضات ضددولتی سال 2019 دوام بیاورد و با اعلام انحلال دولت و مجلس، مجبور به استعفا شد، اگر چه قدرت در الجزایر در اختیار هم‌حزبی‌هایش در جبهه آزادی‌بخش میهنی باقی ماند. 
***
اعتراف و عذرخواهی ژنرال آمریکایی به خاطر جنایت کابل
وزارت دفاع ایالات متحده به قتل ۱۰ نفر از جمله ۷ کودک در حمله پهپادی ارتش تروریست آمریکا به یک منزل مسکونی در کابل، پایتخت افغانستان در روزهای اوایل شهریورماه اعتراف کرد. 
ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام (ستاد مرکزی ارتش تروریست آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه) روز جمعه در نشستی خبری با بیان اینکه در این حمله بر خلاف ادعاهای نخستین پنتاگون، هیچ یک از عناصر تروریستی داعش یا افراد خطرآفرین برای نیروهای خارجی اشغالگر افغانستان کشته نشده‌اند، گفت: «آنچه در نزدیکی فرودگاه کابل اتفاق افتاد، اشتباه بود و بابت آن عذرخواهی می‌کنم». مکنزی همچنین پذیرفت تعداد قربانیان غیرنظامی این جنایت 10 تن بوده است.  این در حالی است که پنتاگون تا همین هفته پیش مدعی بود در عملیات 29 آگوست در محله نزدیک فرودگاه بین‌المللی کابل یک خودروی حامل داعشی‌های مسلح هدف قرار گرفته و از حمله قریب‌الوقوع آنها به فرودگاه جلوگیری کرده است. در حقیقت این گزارش افشاگرانه خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز در کابل بود که باعث شد ابعاد واقعی جنایت ارتش آمریکا در آخرین روزهای پیش از ترک خاک افغانستان رسانه‌ای شود. بر پایه گزارش مزبور مشخص شد خودروی هدف قرار گرفته متعلق به یک مددکار اجتماعی افغان بوده که در لحظه هدف قرار گرفتن توسط پهپاد مسلح آمریکایی حامل 7 کودک تحت سرپرستی یک سازمان خیریه و ۲ همکار بزرگسال بوده است. 
عجیب آنکه با وجود برملا شدن این جنایت و همچنین دروغ ابتدایی دستگاه نظامی آمریکا هنوز هیچ مقام نظامی از جمله شخص ژنرال مکنزی، استعفا نکرده است. بسیاری از رسانه‌های مستقل و فعالان ضدجنگ، عدم بازخواست قانونی درجه‌داران ارشد آمریکایی در این رابطه یا عدم تمایل برای استعفا را نشانه آشکار بی‌تفاوتی واشنگتن نسبت به جان غیرنظامیان افغان می‌دانند.
***
تلاش اردوغان برای هسته‌ای شدن ترکیه
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد نخستین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور بهار 2023 تکمیل می‌شود. 
به نوشته روزنامه ینی‌شفق، رجب طیب اردوغان در مراسمی در استان مرسین در جنوب ترکیه، ضمن بیان اهمیت انرژی هسته‌ای برای آینده این کشور به کسانی که در خرید و ساخت این تاسیسات راهبردی سهیم بوده‌اند، تبریک گفت.  اردوغان با بیان اینکه در مجموع 13000 مهندس ترک و روس برای تکمیل نیروگاه کار می‌کنند، تاکید کرد این تأسیسات با جدیدترین و امن‌ترین فناوری در حال ساخت است.  او با افتخار اعلام کرد: تاسیسات آق‌قویو با تولید برق و کاهش انتشار کربن به محیط‌زیست و پیشرفت‌های ما در زمینه فناوری کمک می‌کند. اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه شامل ۴ رآکتور با مجموع توان تولید 4800 مگاوات برق خواهد بود. 
جالب اینکه نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه، کشوری که عضو ناتو و متحد امنیتی آمریکا و اتحادیه اروپاست نیز نه توسط غربی‌ها، بلکه تحت قرارداد با روس‌ها در حال تکمیل است. آنکارا و مسکو 12 مه ‌2010 توافقنامه‌ای برای ساخت نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو امضا کردند. 
 اخیرا نشریات یونانی مدعی شده‌اند ترکیه در حال تبدیل شدن به یک قدرت اتمی است. رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم مزبور ادعا کرد کشورش در این زمینه کار می‌کند. اردوغان همچنین درباره انتقاد از معاهده عدم اشاعه سلاح‌های اتمی که ترکیه سال 1980 امضا کرد، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2019 توضیحاتی داد. 

Page Generated in 0/0068 sec