printlogo


کد خبر: 238208تاریخ: 1400/6/28 00:00
تا‌کنون به نیمی از جمعیت کشور واکسن کرونا تزریق شده و واکسیناسیون افراد بالای 18 سال نیز در حال انجام است
کرونا در محاصره واکسن‌ها

با عبور اکثر مناطق کشور از قله موج پنجم و کاهشی شدن روند بستری‌شدگان مبتلا به «کووید-19»، تهران و بسیاری از شهرها از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند به گونه‌ای که رنگ قرمز کرونا در نقشه کشور در حال تغییر به نارنجی و سپس زرد و آبی است. به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی میزان مرگ‌ومیر و مبتلایان به کرونا در کشور مسیر نزولی را می‌پیماید که در مقابل روند واکسیناسیون نیز با سرعت بالایی در حال پیشروی است. آمارها حکایت از تزریق بیش از 42 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور دارد و با تلاش دست‌اندرکاران برای تهیه واکسن‌ از طریق واردات و همچنین تلاش تولیدکنندگان داخلی برای تامین واکسن مورد نیاز، هر روز شاهد پایین آمدن سن گروه‌های اعلامی برای دریافت واکسن کرونا هستیم. از طرفی جدیدترین رنگ‌بندی شهرها با وضعیت کرونایی نشان می‌دهد در حال حاضر فقط ۵۷ شهرستان قرمز هستند و ۲۳۸ شهرستان به رنگ نارنجی، ۱۳۶ شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان آبی درآمده‌اند. البته کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند با کاهش میزان مرگ‌و‌میر و افزایش جمعیت دریافت‌کننده واکسن نباید توجه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کمرنگ شود، چرا که کرونا حتی با اتمام واکسیناسیون عمومی باز هم تهدید‌کننده سلامت جامعه است و حتی احتمال بازگشت این بیماری به دوران سخت نیز دور از انتظار نیست. 
 
* تمام شهرستان‌های استان تهران «نارنجی» شدند جز «قدس»
تهران و خیلی از شهرستان‌ها و مراکز استان که تا هفته‌های گذشته با شرایط نامساعد بیماری «کووید-19» مواجه بودند، اکنون شرایط نسبتا بهتری را سپری می‌کنند. در این باره معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران از دورکاری ۳۰ درصدی دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های استان تهران جز شهرستان قدس خبر داد. عباس پاشا گفت: طبق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده، تنها شهرستان استان تهران که هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد، شهرستان قدس است و سایر شهرستان‌ها از قرمز به وضعیت هشدار نارنجی تغییر کرده‌اند و به این ترتیب حضور کارکنان در دستگاه‌های اجرایی حداقل ۷۰ درصد خواهد بود. وی افزود: در شهرستان قدس وضعیت حضور کارمندان به صورت ۵۰ درصدی است اما ادارات بقیه شهرستان‌های استان از جمله شهر تهران در مشاغل غیر‌ضروری حداکثر ۳۰ درصد افراد می‌توانند دورکاری کنند که اولویت هم با بیماران زمینه‌ای خواهد بود. وی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: تا زمان واکسیناسیون حداکثری از هر گونه عادی‌انگاری جدا باید خودداری شود و همه شهروندان باید رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین با توجه به فراهم شدن شرایط واکسیناسیون همه افراد و تامین واکسن لازم نیاز است همه کارمندان نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند. 
 
* بازگشایی‌ها مرحله‌ای و مشروط
با آنکه روند واکسیناسیون درکشور سرعت گرفته و آمار مرگ و میر و مبتلا به کرونا کاهشی شده، نباید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی تفاوت شد. در این باره یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه باید بازگشایی‌ها را به شکل مرحله‌بندی شده انجام دهیم، مشروط بر اینکه بخش اعظم کشور واکسن تزریق کرده باشند، گفت: از روزی که دوز اول واکسن را به اکثریت افراد جامعه تزریق کنیم، ۵ هفته بعد می‌توانیم بگوییم این اکثریت مصون شده‌اند. ما هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله داریم و شاید هنوز قضاوت درباره بازگشت به شرایط عادی زود باشد. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت «کووید-۱۹» در کشور گفت: آغاز و ورود پیک پنجم در کل کشور به صورت یکسان نبوده است، بنابراین خروج از پیک هم در تمام کشور الزاما یکسان نخواهد بود. همان‌طور که پیک پنجم از استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر آغاز شد، بعد یکسری استان‌های دیگر وارد شدند، طبیعی است که خروج هم همزمان نباشد. وی افزود: با توجه به اینکه اغلب استان‌های کشور از جمله استان تهران پیک را پشت سر گذاشته‌اند، در آمار کلی کشور شاهدیم که پیک پنجم را پشت سر گذاشته‌ایم اما ممکن است هنوز در تمام استان‌ها به قله پیک نرسیده باشیم، بنابراین اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، باید به صورت استانی اظهارنظر کنیم. حتی شاید واحدهای کوچک‌تر از استان هم دقیق‌تر باشد اما از آنجایی که داده‌هایی که منتشر می‌شود در سطح استانی است، در نتیجه در سطح استان می‌توان ارزیابی کرد که بر اساس داده‌ها خوشبختانه اغلب استان‌های ما پیک‌شان را از نظر تعداد موارد جدید ابتلا پشت سر گذاشته‌اند. یونسیان با بیان اینکه اصولا باید حواس‌مان باشد که در هیچ جای دنیا هنوز به شرایط عادی بازنگشته‌اند، ادامه داد: در هر کشوری هم که سعی کردند به شرایط عادی بازگردند، با مشکلاتی مواجه شدند. بنابراین فعلا باید شرایط نزدیک به شرایط عادی را مدنظرمان داشته باشیم و همواره باید احتیاط‌های بهداشتی را مانند رعایت در تماس‌ها، رعایت بهداشت تنفسی، تهویه، حداقل حضور در فضای بسته و... داشته باشیم اما می‌توانیم بازگشایی‌ها را به شکل مرحله‌بندی شده انجام دهیم، مشروط بر اینکه بخش اعظم کشور واکسن تزریق کرده باشند. وی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید به صورت مرحله‌بندی شده عمل کرد و نمی‌توان با یک قانون کلی بگوییم همه سر کلاس بروند یا همه آموزش مجازی داشته باشند. به نظر می‌رسد کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر مانند تحصیلات تکمیلی را می‌توان زودتر بازگشایی کرد. درباره مدارس هم به نظر می‌رسد تا زمانی که والدین و معلمان واکسینه نشده‌اند، مضراتش ممکن است قابل ملاحظه باشد. 
 
* مجموع واکسن تزریق شده کرونا در کشور از ۴۲ میلیون دوز گذشت
روند واکسیناسیون در کشور با افزایش میزان واکسن‌های وارداتی و تولید بیشتر واکسن‌های داخلی مدتی است سیر صعودی گرفته به طوری که هر روز شاهد اضافه شدن گروه‌های سنی جدید برای دریافت واکسن کرونا در کشور هستیم. در این میان قم، کرمانشاه و همدان استان‌هایی هستند که به دستور وزیر بهداشت سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون برای افراد 18 سال به بالا را باز کرده‌اند. بنابراین در این استان‌ها مشمولان دارای پرونده بهداشت می‌توانند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی ‌salamat.gov.ir زمان و محل تزریق واکسن را انتخاب کنند. همچنین افراد فاقد پرونده بهداشت در این استان‌ها می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشت تشکیل پرونده دهند و چند ساعت بعد برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. دیروز نیز وزارت بهداشت حداقل سن ثبت‌نام و دریافت نوبت واکسن کرونا در تمام کشور را ۵ سال کاهش داد تا از این پس متولدین ۱۳۶۸ و قبل از آن بتوانند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. در چنین شرایطی تمام افراد ۳۲ سال به بالا (متولدان ۱۳۶۸ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند. برای این کار نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست. همچنین افراد ۲۲ تا ۳۱ سال (متولدان ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸) که ساکن استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، کرمان و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند. علاوه بر این وزارت بهداشت اعلام کرده است مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور تاکنون به ۴۲ میلیون و ۳ هزار و ۸۶۳ دوز رسیده و بر این اساس تاکنون ۲۸ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۸۶۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین با احتساب آمار اعلامی وزارت بهداشت، از روز جمعه تا دیروز، ۵۹۲ هزار و ۱۶۰ دوز واکسن تزریق شده است. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، دانشجویان و طلاب سراسر کشور، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (۳۰ سال به بالا)، بیماران نادر و معلولان اعلام‌شده از سوی سازمان بهزیستی، استادان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، معلمان، هنرمندان، خبرنگاران و کارکنان حمل‌ونقل عمومی هم می‌توانند از طریق سامانه اعلام شده ثبت‌نام کنند. 
***
    تزریق واکسن‌های «پاستور» و «سینوفارم» به سنین زیر ۱۸ سال   
روند واردات واکسن در سایه همدلی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف تحرک خوبی یافته است و امید می‌رود ظرف ماه‌های آتی واکسیناسیون کرونا در کشور به یک نقطه اطمینان‌بخش برسد. در همین ارتباط رئیس سازمان غذا و دارو دیروز از صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم به افراد کمتر از ۱۸ سال خبر داد و گفت: امیدواریم مهر‌ماه حداقل ۶ میلیون دوز واکسن پاستور داشته باشیم. محمدرضا شانه‌ساز افزود: اعلام کردیم واکسن پاستور یکی از واکسن‌هایی است که می‌تواند برای نوجوانان مصرف شود. همچنین واکسن سینوفارم چین هم مجوزهای لازم را دریافت کرده است. مطالعات بالینی نشان داد این واکسن‌ها می‌توانند برای سنین زیر 18 سال استفاده شوند و خوشبختانه در سبد واکسیناسیون ما هم وجود دارند و امیدواریم طبق برنامه و اولویت‌بندی وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی، این واکسیناسیون انجام شود تا به ایمنی‌زایی مدنظر و قطع زنجیره برسیم. شانه‌ساز تاکید کرد: اصل قضیه قطع زنجیره بیماری کرونا علاوه بر واکسیناسیون، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست‌هاست که باید مردم بدرستی به آنها توجه کنند. واکسیناسیون یا کاهش مرگ‌‌و‌میر نباید ما را از مسائل کلیدی و اصلی غافل کند. شانه‌ساز اظهار کرد: ما در مهر‌ماه امیدواریم حداقل ۶ میلیون دوز واکسن پاستور را داشته باشیم. در واقع واکسن پاستور در مهر‌ماه به صورت جدی وارد بازار می‌شود. در عین حال تاکنون ۱۰ میلیون دوز واکسن را هم برکت تحویل داده است. البته به این معنا نیست که ۱۰ میلیون دوز برای تزریق آماده باشد، بلکه ۲ هفته زمان می‌برد تا برای تزریق آماده شود. وی افزود: ۳ واکسن دیگر یعنی فخرا، رازی و اسپایکوژن سیناژن هم توانستند از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری دریافت کنند. البته همه اینها تولید‌شان زمانبر است و مراحل خاص خود را دارد. درباره سایر برندها هم مجوزهایی را داده‌ایم، مانند جانسون‌ و جانسون، فایزر بیون‌تک و... . همه اینها ماه‌هاست که از سازمان غذا و دارو معرفینامه برای واردات دریافت کرده‌اند و مشکلی برای واردات‌شان وجود ندارد. 

Page Generated in 0/0068 sec