printlogo


کد خبر: 238220تاریخ: 1400/6/28 00:00
اخبار

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای
جلسه رسیدگی علنی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا برگزار شد. به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به «دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس» به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. قاضی ‌پور‌مریدی در ابتدای این جلسه گفت: امروز در رابطه با پرونده شهدای هسته‌ای از جمله شهدای گرانقدر مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و ترور نافرجام فریدون عباسی، دادخواستی به شعبه ۵۵ که صلاحیت جهانی علیه رسیدگی به پرونده دولت‌ها را دارد، مطرح می‌شود. 
این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ما در چند سال اخیر نقش داشته‌اند. سپس افضلی وکیل خانواده‌های شهدای علمی و هسته‌ای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد. بعد از اظهارات وکیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای، همسر شهید مسعود علی‌محمدی، همسر شهید رضایی‌نژاد و همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفته و صحبت کردند. قاضی پرونده در پایان گفت: این دادگاه و هیچ دادگاهی نمی‌تواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از آمریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم کرد. 
***
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت
آیت‌الله میرفخرالدین موسوی‌ننه‌‌کران، نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به لقاءالله شتافت. وی سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در روستای ننه‌کران در خانواده سیادت و روحانیت متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند. مقدمات را در اردبیل و دروس عالیه را در قم و نجف اشرف از اساتید زبردست و آیات عظام فرا گرفت. آن مرحوم همچنین مسؤولیت‌هایی مانند نمایندگی مردم اردبیل در دوره‌های اول، سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نیز ریاست شعبه دوم دیوان عالی کشور، مؤسس حوزه علمیه کاظمیه و مؤسس کانون تحقیقاتی ـ حقوقی نسیم حکمت در قم را بر عهده داشته است. 
***
نماینده ایران در ژنو:
آمریکا و حامیان تحریم ملت‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند
نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با تاکید بر اینکه اقدامات قهری یکجانبه علیه کشورها به منظور ایجاد رنج و درد برای مردم بی‌گناه طراحی شده‌اند، خواستار مسؤول دانسته شدن آمریکا به عنوان مقصر اصلی و کشورهای اروپایی دنبال‌کننده آن شد. اسماعیل بقایی‌هامانه، نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو طی سخنرانی در چهل‌وهشتمین نشست شورای حقوق بشر که موضوع آن «تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر» است، به انتقاد از تحریم‌های آمریکا که حتی در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا پا برجا بود، پرداخت و تاکید کرد: حتی وجود چنین شرایط اورژانسی در دنیا سبب نشد آمریکا از خود انسانیت نشان دهد و در طول ۲ سال گذشته گستردگی و لایه‌های این اقدامات قهری بیشتر و سخت‌تر هم شد. 
دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: هیچ دلیل خوب ادعایی، چه برسد به بهانه‌های سیاسی نمی‌تواند رنج انسان را توجیه کند. همچنین نقض گسترده حقوق بشر تحت عنوان «خسارت جانبی»، با چنین دلایلی قابل چشم‌پوشی نیست. در همین راستا، ما از گرایش فزاینده برخی کشورها به استفاده از تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه تحت عنوان «حقوق بشر» بشدت متاسفیم. 
وی همچنین گفت: تردیدی وجود ندارد که اقدامات قهری یکجانبه تقریبا تمام اصول حقوق بشر را در معرض خطر قرار می‌دهد. اقدامات قهری یکجانبه اساسا ضد‌ حقوق بشر هستند. 
***
گفت‌وگوی بلینکن با وزیر جدید خارجه انگلیس درباره ایران
وزارت خارجه آمریکا از رایزنی تلفنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با «لیز تراس» وزیر جدید خارجه انگلیس درباره «اولویت‌های مشترک» ۲ کشور خبر داد. به گزارش فارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بعد از اقدام نخست‌وزیر انگلیس در تغییر وزیر خارجه این کشور، با همتای انگلیسی خود تلفنی درباره روابط واشنگتن- لندن رایزنی کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با همتای انگلیسی خود خبر داد. 
طبق این بیانیه، بلینکن در این تماس تلفنی ابتدا به «لیز تراس» به دلیل عهده‌دار شدن منصب وزارت خارجه انگلیس تبریک گفت. وزیر خارجه آمریکا در این تماس، بر اهمیت روابط واشنگتن و لندن برای «حمایت از دموکراسی، نظم بین‌المللی قانون‌محور و جوامع باز در صحنه جهانی» تاکید کرد. 
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن و لیز تراس در این تماس تلفنی درباره ایران، چین و افغانستان هم رایزنی کردند. بنا بر این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس «همچنین درباره اولویت‌های مشترک سیاست خارجی شامل افغانستان، جمهوری خلق چین، ایران و تعامل چندجانبه برای مقابله با بحران اقلیمی صحبت کردند». 
رایزنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با همتای انگلیسی خود در شرایطی انجام شده که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم با لیز تراس تلفنی صحبت کرده بود. بنا بر اعلام وزارت خارجه آلمان، هایکو ماس و وزیر خارجه انگلیس درباره «ضرورت احیای فوری مذاکرات با ایران درباره برجام» حرف زدند.

Page Generated in 0/0219 sec