printlogo


کد خبر: 238221تاریخ: 1400/6/28 00:00
راهی شدن دومین کاروان تانکرهای سوخت ارسالی ایران از مرز سوریه به سوی لبنان
چراغ دوم روشن شد

گروه سیاسی: پس از رسیدن نخستین محموله سوختی ارسالی ایران به خاک لبنان، بامداد روز گذشته دومین کاروان تانکرها نیز از مرز سوریه عبور کرده و به سمت لبنان در حال حرکت است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، شبکه المیادین گزارش داد: دومین کاروان تانکرهای حامل گازوئیل ارسالی ایران، اکنون در حال حرکت به‌ سمت اراضی لبنان است. گفتنی است نخستین کاروان تانکرهای سوخت ارسالی ایران نیز روز پنجشنبه از بندر بانیاس سوریه در میان استقبال گسترده مردم وارد لبنان شد. 
 
* ۳ دستاورد حزب‌الله از ورود تانکرها
تحلیلگر اسرائیلی به نام یونی بن مناخیم در تحلیلی که در پایگاه عبری‌زبان‌ «نیوز وان» منتشر شد، اعتراف کرد رسیدن تانکرهای حامل سوخت به لبنان، یک پیروزی بزرگ برای حزب‌الله محسوب می‌شود. این در حالی است که سیدحسن نصرالله خبر داد ۲ نفتکش دیگر نیز بزودی به سوریه خواهند رسید. به‌زعم این تحلیلگر اسرائیلی این امر نه‌تنها یک پیروزی برای حزب‌الله است، بلکه در سایه ضعف دولت آمریکا موجب تقویت جایگاه ایران در منطقه نیز می‌شود. به‌ گفته بن مناخیم از دیدگاه اسرائیل این اقدام دستاوردهای سه‌گانه‌ای را برای حزب‌الله به ‌همراه داشته است که عبارتند از:
1- تقویت توان بازدارندگی علیه اسرائیل و ایالات متحده: این دو با وجود آنکه از مسیر و هدف نفتکش مطلع بودند، جرأت آسیب رساندن به نفتکش ایرانی حامل سوخت را نداشتند و این نفتکش توانست محموله خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کند. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر سابق خارجه آمریکا در ژوئن 2020 به همه طرف‌ها از جمله حزب‌الله نسبت به انجام چنین اقدامی هشدار داده بود. 
2- نصرالله با این اقدام خود جایگزین‌ و آلترناتیوی برای لبنان ایجاد کرد و نشان داد می‌توان به ‌جای انتظار کشیدن برای رسیدن کمک‌های غربی یا واردات سوخت از کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس، روی همکاری با سوریه و ایران حساب کرد. 
3- سیدحسن نصرالله با اقدام خود در واردات سوخت از ایران، دولت آمریکا را مجبور کرد به لبنان اجازه واردات گاز و برق از مصر و اردن آن هم از طریق سوریه را بدهد. 
 
* تحریم ۱۳ فرد و ۸ شرکت توسط آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نام 13شخص حقیقی و 8 شرکت در ارتباط با تأمین مالی حزب‌الله لبنان و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری به شمار می‌رود، اضافه شده است. در بین این افراد، نام 7 شهروند ایرانی، 2 شهروند چینی، 2 شهروند کویتی و 2 شهروند لبنانی دیده می‌شود. از میان شرکت‌ها نیز 7 شرکت در سرزمین اصلی چین یا هنگ‌کنگ چین و یک شرکت در امارات مستقر هستند. 

Page Generated in 0/0064 sec