printlogo


کد خبر: 238323تاریخ: 1400/6/30 00:00
دور دنیا

تأیید خبر سقوط بمب‌افکن آمریکا
نیروی هوایی آمریکا بعد از چند روز سکوت روز دوشنبه تأیید کرد یک فروند بمب‌افکن «بی-2 اسپریت» پس از نقص فنی حین یک پرواز آموزشی در نیمه‌شب سه‌شنبه گذشته در باند «پایگاه هوایی وایتمن» در «میسوری» سقوط کرده است. به نوشته وبگاه «میلیتاری تایمز»، بمب‌افکن پنهانکار در فرود اضطراری حوالی ساعت 12:30 بامداد 14 سپتامبر (سه‌شنبه 23 شهریور) به وقت محلی آسیب دید. هنوز میزان خسارت آن فاش نشده است. «جنیفر گرین» سخنگوی نیروی هوایی آمریکا یک روز بعد، 15 سپتامبر مدعی شد در این حادثه هیچ شخصی مجروح نشد و هیچ آتش‌سوزی‌ای در هواپیما رخ نداد. گرین در نشست خبری به شمار خدمه این بمب‌افکن حین ماموریت اشاره نکرد و تنها گفت این بمب‌افکن می‌تواند سلاح‌های معمولی و اتمی در جنگ شلیک کند اما هنگام سقوط حامل سلاح نبود. گرین همچنین از پاسخگویی به سوالات دیگر درباره این حادثه، از جمله نقص در پرواز، خودداری کرد و تنها افزود: نیروی هوایی در حال بررسی این حادثه است. یک وبگاه دیگر نیز گزارش داد که بی-2 ممکن است در پرواز دچار نقص هیدرولیک شده باشد. تصاویر ماهواره‌ای نیز این بمب‌افکن را روی چمن‌های کنار باند نشان می‌دهد. به دنبال این سانحه، اداره هوانوردی آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای پروازها را در فاصله 6 مایلی پایگاه هوایی وایتمن بین 14 تا 17 سپتامبر ممنوع کرد تا محیطی امن برای بررسی حادثه ایجاد کند. 
***
آغاز مانورهای ضدتروریستی مشترک کشورهای عضو شانگهای
دفتر مطبوعاتی ناحیه نظامی مرکزی روسیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد حدود 5 هزار و 500 نیروی نظامی در مانورهای مشترک ضدتروریستی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با عنوان «مأموریت صلح-2021» که از 20 الی 24 سپتامبر (29 شهریور‌ماه الی دوم مهر‌ماه) در منطقه‌ای نظامی در استان اورنبورگ روسیه برگزار می‌شود، مشارکت دارند. طبق این اطلاعات، در این مانورها تقریبا 5 هزار و 500 نیروی نظامی شرکت داشته و بیش از 1200 واحد تسلیحات نظامی و تجهیزات فنی ویژه استفاده خواهد شد. در این تمرینات نظامی مشترک ضدتروریستی واحدهایی از کشورهای روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان مشارکت داشته و برای نخستین‌بار، نیروهای نظامی بلاروس نیز در این مانور شرکت می‌کنند. واحدهای نظامی شرکت‌کننده در این مانورها عملیاتی را علیه روش‌های تهاجمی جدید مورد استفاده گروه‌های ترویستی بین‌المللی انجام داده و مبارزه با حملات هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین مبارزه با حملات شیمیایی و بیولوژیک را تمرین خواهند کرد. وظایف نظامی در نظر گرفته شده برای مانورهای «مأموریت صلح-2021» مطابق با روند اوضاع سیاسی و نظامی کنونی در منطقه آسیای مرکزی برنامه‌ریزی شده است. مانورهای مشترک ضدتروریستی «مأموریت صلح-2021» با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از سال 2001 به این طرف هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود و برای نخستین‌بار در سال 2003 در خاک قزاقستان و چین انجام شد. آخرین دوره آن قرار بود سپتامبر سال 2020 در خاک روسیه انجام شود که به دلیل شیوع بیماری «کووید-19» در جهان برگزاری آن به سال 2021 موکول شد. 
***
طالبان برای برگزاری مراسم تحلیف کمیسیون ویژه ایجاد کرد
«احمدجان احمدی» سرپرست ریاست عمومی اداره‌ امور طالبان گفت که یک کمیسیون ویژه برای برگزاری مراسم تحلیف اعضای کابینه‌ ایجاد شده است. آژانس خبری باختر، دیروز (دوشنبه ۲۹ شهریور) به نقل از احمدجان احمدی گزارش کرد این مراسم بزودی برگزار می‌شود. طالبان کابینه‌ موقت خود را در تاریخ ۱۶ شهریور اعلام کرد. بر اساس فهرست اعضای کابینه‌ طالبان، «محمدحسن آخوند» به ‌عنوان نخست‌وزیر و «ملا عبدالغنی برادر» و «مولوی عبدالسلام حنفی» به ‌عنوان معاونان او تعیین شده‌اند. در ترکیب کابینه‌ طالبان برای ۱۹ وزارت سرپرست تعیین شده است. وزارت دفاع طالبان به «ملا محمدیعقوب»، فرزند ملا عمر، بنیان‌گذار طالبان و وزارت کشور به «ملا سراج‌الدین حقانی» تعلق گرفته است. «مولوی امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان و «ملا عبدالحق وثیق» سرپرست ریاست عمومی اطلاعات تعیین شده‌اند. در کابینه‌ طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز حذف شده است. همین‌طور تمام اعضای کابینه‌ طالبان عضو این گروه هستند و به جز چند نفر انگشت‌شمار، دیگر از هیچ قومی در آن حضور ندارد. 
***
کره‌شمالی: آزمایش موشکی جدید کره‌جنوبی «ناشیانه» بود
یک اندیشکده نظامی‌ کره‌شمالی دیروز آزمایش اخیر یک موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی توسط کره‌جنوبی را کم‌اهمیت دانست و آن را یک اقدام «ناشیانه و ابتدایی» خواند؛ اما هشدار داد که توسعه آن باعث بالاگرفتن مجدد تنش‌های فرامرزی می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه، هم کره‌جنوبی و هم کره‌شمالی که مشغول توسعه تسلیحاتی هر چه پیچیده‌تر در ضمن تداوم بن‌بست در تلاش‌ها برای کاستن از تنش در شبه‌جزیره کره هستند، دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زدند. جانگ چانگ‌ ها، رئیس آکادمی علوم دفاع ملی کره‌شمالی، یکی از مراکز حوزه تامین و توسعه تسلیحات وابسته به دولت این کشور، در مقاله‌ای در خبرگزاری رسمی این کشور، کی‌سی‌ان‌ای، نوشت تصاویر رسانه‌ها از جدیدترین موشک کره‌جنوبی یک سلاح «ناشیانه» را که حتی شکل یک موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی نیست، نشان می‌دهند. جانگ اظهار کرد که به نظر می‌رسد این موشک یک نسخه از موشک‌های بالستیک زمین به زمین مدل هیونموی کره‌جنوبی باشد که بخش کلاهکش تقلیدی از موشک K-15 SLBM هند است. وی افزود، تصاویر مربوط به این آزمایش موشکی نشان دادند کره‌جنوبی هنوز به تکنولوژی‌های کلیدی برای پرتاب از زیرآب شامل تحلیل پیچیده جریان سیال دست نیافته است.

Page Generated in 0/0063 sec