printlogo


کد خبر: 238357تاریخ: 1400/6/30 00:00
به بهانه فسخ قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزار قبلی و قرارداد با کارگزار جدید
مفت‌فروشی ممنوع

مهدی روزخوش: پرسپولیس در شرایطی در جهت استخدام کارگزار جدید قدم برمی‌دارد که انتظار می‌رود مدیران این باشگاه با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلی، قراردادی به سود پرسپولیس امضا کنند. باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای رسما از پایان همکاری خود و شرکت کارگزارش خبر داد؛ کارگزاری که آبان ۱۳۹۸ با نقش‌آفرینی معاون اقتصادی وقت باشگاه و بی‌تجربگی مدیرعامل وقت پایش به باشگاه باز شد و پرسپولیس را دچار یک بحران بزرگ مالی کرد. درباره نحوه امضای این قرارداد مهرداد هاشمی به عنوان عضو هیات‌مدیره وقت باشگاه در مصاحبه‌ای که ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ انجام داد، گفت: «قطعا تمام قراردادهای اقتصادی باشگاه به معاون اقتصادی مرتبط است. کسی که معاون اقتصادی باشگاه است در آوردن شرکت‌ها برای مذاکره و انعقاد قرارداد و انجام مذاکره یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند اما این نقش‌ وقتی چندگانه شود و گاهی قدرتمندتر از نقش یک عضو هیات‌مدیره باشد، دیگر جالب نیست. برای امضای همین قرارداد حداقل دوستان ۱۰ جلسه با طرف قرارداد مذاکره داشتند اما من که تجربه نسبتا زیادی در انعقاد قراردادها داشتم، به دلیل آنکه در هیچ‌یک از این جلسات عمدا دعوت نشدم، حضور نداشتم و همین را هم به شکل دیگری برای هوادار جا می‌اندازند که در جلسات شرکت نمی‌کنم و در حقیقت مرا نسبت به وظایفم و باشگاه بی‌تفاوت نشان می‌دهند. من از جریان مذاکره برای انعقاد قرارداد حذف شدم و دلیلش را هم نمی‌دانم. فقط شب آخر به من گفتند این قرارداد را نگاه کن و نظرت را بگو و پس‌فردا هم قرار است از این قرارداد رونمایی شود. وقتی شما می‌بینید با یک عضو هیات‌مدیره که شخصیت حقوقی دارد چنین رفتاری می‌شود چه انتظاری دارید؟ اگر قرار است با شرکتی قرارداد امضا شود، خیلی از مباحث در جریان مذاکره شکل می‌گیرد». 
درباره نحوه امضای قرارداد با شرکت مذکور به عنوان کارگزار پرسپولیس سوال‌های زیادی مطرح است که هنوز هم پاسخ قانع‌کننده‌ای به این سوالات داده نشده است اما نکته مهم و امیدوار‌کننده ماجرا جایی است که مدیران فعلی باشگاه با سرپرستی مجید صدری، وقتی متوجه شدند از قرارداد فعلی منافع پرسپولیس تامین نمی‌شود، در جهت پایان همکاری قدم برداشتند و در نهایت هم با یک تصمیم منطقی قرارداد اقاله شد تا صدمات فسخ یکطرفه‌ هم گریبان باشگاه را نگیرد. 
حالا پرسپولیس قرار است کارگزار جدیدی را استخدام کند تا شرکت جدید با استفاده از برند پرسپولیس و فضاهای درآمدزایی باشگاه، منابع مالی لازم پرسپولیس را تامین کند. در این گزارش قصد داریم اشاره‌ای به ایرادات قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزار داشته باشیم تا عبرتی برای مدیران فعلی باشگاه شود که از زیان‌های پیش رو جلوگیری کنند. 
پیش از این خبرگزاری‌ها با انتشار الحاقیه قرارداد پرسپولیس و کارگزارش، بندهای مورد ابهام این قرارداد را مورد بررسی قرار دادند. حالا مرور آن ایرادات می‌تواند چراغ راهی برای انعقاد قرارداد بهتر پرسپولیس شود. 
یکی از ایرادات اساسی قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزارش، واگذار کردن تمام فضاهای رسانه‌ای باشگاه اعم از سایت رسمی، کانال تلگرام، حساب کاربری رسمی در توئیتر و صفحه رسمی اینستاگرام بود. در واقع تمام فضاهای رسانه‌ای باشگاه، در اختیار کارگزار بود و این شرکت با استخدام افرادی این فضاها را اداره می‌کرد. پرسپولیس هم اگر قصد انتشار مطلبی را داشت، باید در اختیار عوامل کارگزار قرار می‌داد و آنها آن را منتشر می‌کردند. همین امر هم باعث شده بود کارمندان اداره‌کننده رسانه‌های رسمی باشگاه گاهی بدون هماهنگی مطالبی را منتشر کنند که حاصل آن انتشار پیامی علیه کشور هند در صفحه رسمی اینستاگرام باشگاه هنگام سفر تیم به این کشور بود. 
نکته بحث‌برانگیز دیگر در قرارداد قبلی، درباره نحوه قیمت‌گذاری فضاهای تبلیغاتی باشگاه بود. در یکی از بندهای قرارداد آمده بود: «کارگزار درباره انتخاب، فرآیند مذاکرات و قیمت‌گذاری فضای تبلیغاتی، تخفیفات و ترفیعات، راسا اقدام کرده و تصمیم می‌گیرد». یعنی بر اساس این بند کارگزار می‌توانست به هر قیمتی که از نظر او منصفانه بود، فضاهای تبلیغاتی پرسپولیس‌ را به شخص ثالث واگذار کند و باشگاه پرسپولیس حق هیچ‌گونه اظهار نظری نداشت. این به این معناست که اگر مثلا فضای تبلیغاتی پیراهن پرسپولیس برای یک زمان مشخص به شرکتی داده می‌شد، پرسپولیس نمی‌توانست بگوید فضای تبلیغاتی پیراهن تیم ارزش بیشتری دارد. 
یکی دیگر از نکات جالب قرارداد قبلی، ایجاد حق شکایت برای کارگزار بود. در یکی از بندهای قرارداد کارگزار خواستار همکاری همه ارکان باشگاه شده و عنوان کرده بود اگر هر یک از مدیران، مربیان و بازیکنان علیه منافع کارگزار اقدامی انجام دهند و کارگزار متضرر شود، ابتدا از تعهداتش کسر می‌کند و اگر خسارت جبران نشد، برایش حق شکایت در مراجع قضایی وجود دارد اما در صورت تضعیف منافع باشگاه عملا نکته‌ای در قرارداد درباره آن ذکر نشده بود. 
ایرادات قرارداد قبلی پرسپولیس و کارگزارش آنقدر زیاد است که درباره دلایل امضای چنین قراردادی باید ساعت‌ها از مدیران وقت باشگاه سوال پرسید اما حالا که پرسپولیس پایان همکاری‌اش را با کارگزار مذکور اعلام کرده و قصد انعقاد قرارداد با شرکت جدیدی دارد، امید است مدیران پرسپولیس با درس عبرت گرفتن از قرارداد قبلی، امضای خود را پای قراردادی بیندازند که صرفا منافع مالی باشگاه را تامین کند. 

Page Generated in 0/0088 sec