رفیعی: خودروسازان به ازای تولیدات خود بخشی از خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند
آمارها حکایت از آن دارد حدود 20 درصد خودروهای کشور فرسوده هستند و 40 درصد آلودگی شهرها ناشی از تردد این خودروهاست. با این حساب بازنگری در قانون به منظور اسقاط خودروهای فرسوده امری ضروری است. طی سالهای گذشته دولت توجه به قانون پاک و خارج کردن خودروهای فرسوده از خیابانها را به فراموشی سپرد که موجب شد نفس مردم بیش از پیش زیر سایه سنگین آلودگی هوا تنگ شود. با نزدیک شدن به فصل پاییز و به صدا درآمدن هشدارهای مربوط به اینورژن (وارونگی هوا) یک بار دیگر توجه به ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده مورد توجه قرار گرفته است.
در همین رابطه رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس یازدهم گفت: سازمان برنامه و بودجه از سال ۹۷ یک ریال برای قانون هوای پاک اعتبار نداده است. از آنجا که انگیزه و ارادهای در محیطزیست برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود ندارد، در قانون برای اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروسازان بازنگری خواهیم کرد.
سمیه رفیعی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو گفت: بر اساس این مصوبه واردکنندگان موظفند به ازای واردات خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند. البته اسقاط خودروهای فرسوده نباید منوط به واردات خودرو شود اما فراکسیون محیطزیست مجلس در حال بازنگری در قانون است تا خودروسازان نیز موظف شوند به ازای تولیدات خود بخشی از خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس به تغییر قانون فرسودگی خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس تعریف جدید فرسودگی خودروها در کشور، هماکنون حدود ۲۰ درصد خودروهای کشور در رده فرسوده قرار میگیرند که ۴۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهند. یکی از بخشهای بر زمین مانده قانون هوای پاک، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: اکثر خودروهایی که مثلا در تهران معاینه فنی میگیرند، مجوز خود را از مراکز خارج از شهر تهران و شهرستانها اخذ میکنند که عملا سختگیری لازم برای ارائه معاینه فنی آنها انجام نمیشود.
وی یکی از مشکلات آلایندگی خودروها را موضوع تعویض نکردن کاتالیستها دانست و تاکید کرد: خودروسازان باید تعویض کاتالیست خودروها را ضمانت کنند، نه اینکه پس از تولید، خودروها را به حال خود رها کنند. در عین حال یکسری از مراکز وابسته به خودروسازان نیز وجود دارند که کاتالیست بیکیفیت را با قیمتهای بالا تولید میکنند و در اختیار مردم قرار میدهند که به هیچ عنوان کیفیت و کارایی لازم را ندارد و خودروسازان نیز مشتریان را به شکلی انحصارگرایانه مجبور میکنند از این مراکز کاتالیست تهیه کنند. این موضوع در بحث موتوسیکلتها نیز وجود دارد.