printlogo


کد خبر: 238416تاریخ: 1400/7/1 00:00
دور دنیا

پیشروی برق‌آسای ارتش یمن در مأرب
منابع یمنی ظهر دیروز گزارش دادند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شهرستان «حریب» در جنوب مأرب را تحت کنترل خود درآورده‌اند. پایگاه خبری «المشهد الیمنی» - همسو با دولت مستعفی یمن- در این باره گزارش داد ارتش صنعا پس از نبردی سنگین با نیروهای دولت مستعفی بر مرکز شهرستان حریب مسلط شده است. منابع میدانی به این وبگاه خبر دادند ارتش صنعا وارد شهرستان حریب شده و همچنان درگیری‌ها در اطراف قلعه راهبردی حریب ادامه دارد. این منابع تأکید کردند سقوط شهرستان حریب بشدت برای مرکز استان مأرب خطرناک است. پس از انتشار این گزارش،‌ شبکه «الجزیره» خبر داد شهرستان حریب تحت کنترل کامل نیروهای ارتش یمن درآمده است. این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع یمنی عصر سه‌شنبه خبر دادند ارتش صنعا موفق شده ۲ شهرستان راهبردی «بیحان»‌ و «عین» در استان شبوه (جنوب مأرب) را تحت کنترل خود درآورد. هفته گذشته نیز نیروهای ارتش یمن ۲ شهرستان مهم «رحبه» و «ماهلیه» در استان مأرب را در قالب عملیات «النصر المبین» آزاد کردند؛ عملیاتی که پس از ماه‌ها رکود در منطقه، باعث پیشروی محسوسی از سوی نیروهای دولت صنعا شد. پیشروی نیروهای یمنی در استان شبوه در حالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن ۱۶ شهریورماه گفته بود عملیات‌های نیروهای یمنی افزایش خواهد یافت. ۲۰ شهریور نیز سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به سخنرانی اخیر سیدعبدالملک بدر‌الدین‌الحوثی، رهبر جنبش انصارالله درباره بازپس‌گیری تمام مناطق یمن، گفته بود ارتش یمن با رهبر انصارالله عهد بسته است که این سخن را عملی کند. نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعا از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعا درآمده است.
***
آخرین شبیه‌سازی انتخابات عراق با موفقیت انجام شد
کمتر از ۲۰ روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، آخرین مرحله شبیه‌سازی این انتخابات مهم با موفقیت در بغداد انجام شد. دفتر نخست وزیری عراق دیروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور سومین و آخرین مرحله شبیه‌سازی انتخابات را با موفقیت برگزار کرد. بنا بر این بیانیه، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شخصا بر سومین مرحله شبیه‌سازی انتخاباتی نظارت کرد که در مقر مرکزی کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور برگزار شد. در این عملیات شبیه‌سازی، شرح کاملی از روند رای‌گیری در روز انتخابات ارائه شد؛ انتخاباتی که قرار است دهم اکتبر آتی (۱۸ مهر) برگزار شود. دفتر نخست وزیری عراق تاکید کرد هدف از این شبیه‌سازی، برگزاری سالم انتخابات است، به نحوی که بتواند انتظارات مردم را برای آینده‌ای بهتر برآورده کرده و نتایج انتخابات، انعکاس حقیقی اراده ملت باشد. این بیانیه اذعان کرده است عملیات شبیه‌سازی با موفقیت و مطمئن برگزار شد و این موفقیت پیام مهمی برای شهروندان و سیاسیون عراقی است مبنی بر اینکه دولت درصدد حل ایرادها است، هر چند این اشکالات، کوچک باشد. نخست‌وزیر عراق در این بیانیه گفته است دولت درصدد تامین همه الزامات برگزاری موفق انتخابات از نظر امنیتی یا پشتیبانی و دیگر الزامات کمیسیون عالی مستقل انتخابات است. همزمان، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد رای‌گیری ساعت ۷ صبح روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) شروع شده و ساعت ۶ عصر همان روز به صورت الکترونیکی (خودکار) پایان می‌یابد و امکان تمدید زمان رای‌گیری وجود ندارد. 
***
روسیه: هدف پیمان اوکاس پکن و مسکو است
رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. در حالی که واکنش‌های تند پاریس علیه توافق سه‌جانبه واشنگتن، لندن و کانبرا همچنان خبرساز است، یک مقام ارشد مسکو این توافق نظامی را اقدامی خصمانه علیه روسیه و چین خواند. بنا به گزارش رسانه‌های روس، «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. به گزارش راشا تودی، وی در مصاحبه با روزنامه ‌«Argumenty i Fakty‌‌» اعلام کرد توافق جدید آمریکا و انگلیس با استرالیا برای استقرار زیردریایی‌های اتمی در اقیانوس آرام نه‌تنها اقدامی خصمانه علیه چین است، بلکه اقدامی خصمانه علیه روسیه هم محسوب می‌شود. به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این ۳ کشور (موسوم به اوکاس) در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی جدید با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد. نیکلای پاتروشف توافق واشنگتن، لندن و کانبرا را با پیمان گروه موسوم به «کوآد» (آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا) قیاس کرد و هدف آمریکایی‌ها از این توافق سه‌جانبه را تقویت مواضع واشنگتن در اقصی نقاط آسیا خواند. از نظر این مقام ارشد مسکو، این توافق سه‌جانبه در واقع یک «بلوک نظامی- سیاسی با یک شخصیت برجسته طرفدار آمریکا» است. وی تصریح کرد: «همین اخیرا یک بلوک نظامی دیگر در منطقه تشکیل شد؛ اوکاس آمریکایی- بریتانیایی- استرالیایی که اهداف مشابهی را دنبال می‌کند». از نظر رئیس شورای امنیت روسیه، در نتیجه این توافق آمریکا و انگلیس دانش توسعه و به‌کارگیری زیردریایی‌های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند و این موضوع، «تهدیدی برای کل ساختار امنیتی آسیا» است. پیش از این مقام‌های ارشد دولت چین هم بارها درباره توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساختن زیردریایی اتمی هشدار داده و آن را عاملی در جهت «اشاعه سلاح اتمی» در منطقه خوانده بودند.

Page Generated in 0/0054 sec