printlogo


کد خبر: 238454تاریخ: 1400/7/1 00:00
اخبار

رأی منفی شورای نگهبان به مصوبه خودرویی مجلس
سخنگوی شورای نگهبان دیروز گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، امروز[دیروز] بررسی شد. اعضای شورا نسبت به مصوبه در یکی، دو مورد ابهاماتی داشتند. مثلا راجع به واردات بدون انتقال ارز ابهاماتی مطرح شد، چون شقوق مختلفی را در بر می‌گرفت، از مجلس خواسته شد موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود. هادی طحان‌نظیف افزود: البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، طی نامه‌ای مواردی را با عنوان مغایرت با سیاست‌ها اعلام کرده که ما بر اساس مقررات موظفیم این موارد را به مجلس اعلام کنیم. 
***
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی منصوب شد
اسماعیل قادری‌فر با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب شد. سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در حکمی اسماعیل قادری‌فر را تا سیر قطعی شدن مراحل انتصاب در جایگاه رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل توسط مجمع عمومی به عنوان سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب کرد. بر اساس حکم انتصاب، هوشمندسازی زنجیره‌های تأمین و توزیع محصولات کشاورزی، تقویت جایگاه و نقش اتحادیه‌ها، رسوخ نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی روستایی و همچنین تمهید مقدمات لازم برای تبدیل این سازمان به سازمان جهاد سازندگی کشور مهم‌ترین انتظارات وزیر جهاد کشاورزی از مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است. اسماعیل قادری‌فر دارای مدرک دکترای مدیریت تکنولوژی، گرایش تحقیق و توسعه از دانشگاه علامه طباطبایی و دارای چندین مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی چاپ شده در نشریات معتبر داخلی و ژورنال‌های بین‌المللی است و همکاری در ترجمه و تألیف چندین کتاب علمی را در کارنامه علمی خود دارد. 
***
صادرات بخش معدن به بیش از ۵ میلیارد دلار رسید
زنجیره فولاد با سهم ۳ میلیارد دلاری، بیشترین سهم از صادرات را در اختیار داشته و صادرات این بخش ۷۶ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است. زنجیره مس با سهم ۶۲۱ میلیون دلاری از صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی در جایگاه دوم قرار گرفت که با رشد ۸۲درصدی همراه شد. در همین حال، صادرات زنجیره آلومینیوم نیز به ۲۴۴ میلیون دلار رسید که ۲۷۸ درصد بیش از عملکرد 5 ماه مشابه سال قبل بوده است. زنجیره روی نیز صادرات ۱۸۳ میلیون دلاری را به ثبت رساند که ۱۰۰درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است. پس از آن، ارزش زنجیره سیمان به ۱۷۴ میلیون دلار رسید که ۸ درصد کمتر از رقم 5 ماه سال گذشته صادرات داشته است. در این میان، ارزش واردات زنجیره معدن و صنایع معدنی در مدت مورد اشاره با رشد 6 درصدی به 29/1 میلیون دلار رسید. سهم زنجیره فولاد ۴۶۵ میلیون دلار بود که ۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. 
***
پرداخت 105 میلیارد دلار یارانه پنهان
معاون پارلمانی وزیر اقتصاد گفت: با احتساب یارانه‌های پنهان بخش پتروشیمی، کالاهای اساسی و دارو،  105‌میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود. هادی قوامی با اشاره به یارانه‌های پنهان در اقتصاد، اظهار داشت: اگر تعریف کنیم مابه‌التفاوت نرخ قیمت‌گذاری با قیمت واقعی، یارانه‌های پنهانی است که پرداخت می‌شود؛ این رقم حدود 60 درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد که عدد قابل توجهی است. وی ادامه داد: نتیجه کسری بودجه دولت‌ها، تورم است که فشار مضاعف به دهک‌های درآمدی پایین وارد می‌کند. با احتساب یارانه‌های پنهان بخش پتروشیمی، کالاهای اساسی و دارو، حدود 105 میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود. قوامی افزود: ضریب جینی معیاری برای برابری و نابرابری در جامعه است و هر چه عدد به یک نزدیک باشد نابرابری و فاصله طبقاتی را نشان می‌دهد و هر چه به صفر نزدیک شود کاهش فاصله نابرابری را به همراه دارد؛ از سال 90 بالغ بر 37/0 درصد بوده در سال 99 به 4/0 درصد افزایش یافته است که معنای آن بیشتر شدن نابرابری‌ها است. 
***
افزایش یک دلاری قیمت نفت
قیمت نفت روز چهارشنبه در واکنش به آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر سوخت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد، بیش از یک دلار افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و 8سنت، معادل 5/1 درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا سه‌شنبه‌شب گذشته با ۳۵ سنت افزایش بسته شده بود. راویندرا رائو، نایب‌رئیس شرکت کوتاک سکیوریتیز گفت: نفت تحت تاثیر گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم تقویت شده است. قیمت‌ها در آستانه انتشار گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در بازه محدودی ثابت مانده‌اند. در آینده نزدیک، نفت ممکن است همسو با بازارهای دیگر روند صعودی را دنبال کند. طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ سپتامبر به میزان 1/6 میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار بزرگ‌تر از کاهش 4/2 میلیون بشکه‌ای است که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند.

Page Generated in 0/0055 sec