دیوان محاسبات در اقدامی بیسابقه ۴ ماه زودتر از موعد گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ را منتشر کرد
بذرپاش: ارائه گزارش تفریغ بودجه 4 ماه زودتراز زمان مقرر قانونی و پیش از آغاز بودجه نویسی سال آینده به دولت کمک میکند لایحهای واقعیتر و با انحراف کمتر را تنظیم کند
گروه اقتصادی: دیوان محاسبات پس از ابتکار انتشار گزارشهای ۲ ماهه اجرای بودجه، در اقدامی بیسابقه گزارش تفریغ بودجه سال گذشته را ۴ ماه زودتر از موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
به گزارش «وطنامروز»، با تشکیل مجلس انقلابی در سال گذشته، دیوان محاسبات، بازوی نظارتی قوه مقننه هم شاهد تغییر و تحول در راس خود بود و مهرداد بذرپاش توسط نمایندگان به عنوان رئیس این دیوان انتخاب شد. از همان روز ابتدایی انتخاب، بذرپاش وعدهای درباره حسابرسی اثربخش و ارائه زودهنگام گزارشهای تفریغ بودجه و حرکت به سمت برخط شدن آن داد؛ وعدهای که خیلی زود عملی شد و سال گذشته گزارش تفریغ بودجه سال 98 یک ماه زودتر از موعد قانونی به دست نمایندگان مجلس رسید و امسال این فاصله کمتر هم شد و 4ماه زودتر از موعد مقرر در قانون، گزارش تفریغ بودجه سال 99 در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت.
* برخط شدن گزارش تفریغ؛ آغازی بر یک پایان بزرگ
بذرپاش برخط شدن و ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه را آغازی بر یک پایان بزرگ و پایان ارزیابیهای ظریف و بیخاصیت عملکرد دستگاهها دانسته و گفته بود: البته دیوان دچار کمبود زیرساخت و محروم از پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه است و در نتیجه نتوانسته به عملیات برخط فرآیند تفریغ بودجه دست یابد اما اگر توفیق خدمتگزاری بر عهده من گذاشته شود، انشاءالله دیوان به سمت حسابرسی اثربخش میرود. در اصل ۵۵ قانون اساسی آمده است: دیوان محاسبات، حسابها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمعآوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تحویل میدهد. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.
دیوان محاسبات کشور سالانه با بررسی حسابها و اسناد مربوط به دستگاههای دولتی، گزارش تفریغ بودجه را تهیه میکند که در آن نحوه و میزان هزینه سازمانها، پروژهها و پیشرفت آنها بر اساس لایحه بودجه مشخص است. مطابق ماده ۲۲۱ آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس دیوان محاسبات موظف است گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور را حداکثر تا پایان دیماه سال بعد تهیه و برای رسیدگی به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند. مروری بر گزارش سالهای اخیر دیوان محاسبات نشان میدهد عملکرد دولتها در اجرای احکام بودجه نامطلوب و پرنوسان بوده است اما در عین حال گزارش این عدم پایبندی معمولا زمانی اعلام میشود که کار از کار گذشته و حتی ممکن است بودجه سال بعد هم نوشته و اجرایی شده باشد و به همین دلیل پایبندی اندک دولت به اجرای قوانین بودجه سالانه برای آنها هزینهای به طور معمول نداشته است. سال گذشته این رویه تا حدی تغییر کرد و شاهد ارسال زودتر از موعد گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۸ بودیم. نمایندگان مجلس از این اتفاق استقبال کردند و معتقد بودند این گزارش در تصمیمگیری مجلس بسیار موثر است و میتواند رویکرد تصویب بودجه ۱۴۰۰ را در مجلس شورای اسلامی کاملا دچار تحول کند.
* آغاز عملیات اجرایی گزارش تفریغ بودجه از نیمه تیرماه
امسال هم نیمه تیرماه سال جاری بود که دیوان محاسبات کشور آغاز عملیات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹در این دیوان را اعلام کرد. بر اساس اعلام دیوان این اقدام از لحاظ زمانی، برای نخستینبار در تاریخ دیوان محاسبات رقم میخورد و نحوه اجرای بودجه سال گذشته، از اواسط تیرماه آغاز شده است تا پس از ارائه رسمی به مجلس، وکلای ملت و نخبگان و عموم مردم با در اختیار داشتن فرصت کافی، عملکرد دستگاههای اجرایی را با اشراف بیشتری واکاوی کرده و لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده را با دقت مضاعف مورد بررسی قرار دهند.
حالا ۳۱ شهریورماه گزارش تفریغ بودجه آخرین سال مالی دولت روحانی در کارتابل نمایندگان مجلس قرار گرفته و نمایندگان میدانند بودجه سال ۹۹ بیش از ۴۹ درصد دچار عدم رعایت تمام یا بخشی از احکام قانون بودجه شده و حدود 6/17 درصد فاقد عملکرد بوده و در نهایت حدود 7/32 درصد به صورت کامل اجرایی شده است. این اطلاعات که با جزئیات درباره تمام احکام و جداول بودجه در اختیار نمایندگان قرار گرفته، همچنین موجب تسلط بیشتر سازمان برنامه و بودجه بر چگونگی عملکرد دولت و ارائه لایحهای کارآمدتر برای سال آتی خواهد شد.
دیوان محاسبات در یک اقدام بدیع و بیسابقه برای نخستینبار همزمان با اجرای بودجه، اقدام به بررسی آن میکند، این اتفاق مهم پس از تشکیل مجلس انقلابی و انتخاب رئیس جدید دیوان رخ داد. گزارشهای مستمر ۲ ماهه بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰، به دولت درباره رعایت دقیق اجرای بودجه و عدم انحراف از تکالیف قانونی کمک شایانی میکند. نیمه تیرماه- پس از گذشت 45 روز از پایان اردیبهشت- نخستین گزارش نظارت بر اجرای بودجه کل کشور در ماههای فروردین و اردیبهشت در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. پیش از این همواره گزارشهای تفریغ بودجه با گذشت بیش از یک سال از پایان اجرای قانون بودجه توسط دیوان محاسبات تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت میشد؛ زمانی که دیگر هیچ راهی برای اصلاح سیاستهای اشتباه وجود نداشت و این گزارش صرفا نقش مچگیری از دولتها را داشت. برای مثال گزارش تفریغ بودجه سال 97 که حاوی انحراف از اهداف کلان ارز 4200 تومانی بود، نیمه سال 98 ارائه شد؛ زمانی که دیگر کار از کار گذشته بود. این در حالی است که اگر این گزارش زودتر در اختیار دولتمردان و سیاستگذاران قرار میگرفت، احتمال جلوگیری از تخصیص ارز ترجیحی یا اصلاح آن وجود داشت.
* اقدام بیسابقه از سوی دیوان محاسبات در گزارش تفریغ
گزارش ۸ ماهه اجرای بودجه سال ۱۳۹۹ جهت بهرهبرداری در تصویب هر چه بهتر قانون بودجه ۱۴۰۰ برای نخستینبار همزمان با بررسی لایحه بودجه سال 1400 توسط دیوان محاسبات تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این اقدام به اصلاح لایحه بودجه توسط نمایندگان کمک شایانی کرد. همچنین تفریغ بودجه سال 98 حتی یک ماه زودتر از موعد مقرر، آذر 99 تقدیم مجلس شد.
* لزوم نظارت آنلاین دیوان محاسبات بر بودجه سالانه
رئیس مجلس با تأکید بر لزوم نظارت آنلاین دیوان محاسبات بر چگونگی اجرای قانون بودجه، گفت: باید نظارت بر اجرای قوانین را اولویت قرار داده و به سمت تنقیح برویم و صرفا در حد نیاز قانونگذاری کنیم. محمدباقر قالیباف در مراسم آیین رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال 99 در دیوان محاسبات کشور حاضر شد و گفت: اتفاقات خوبی در دیوان افتاده است، البته هنوز در میانه راه قرار داریم؛ هر سال بعد از ارائه لایحه بودجه، گزارش تفریغ بودجه آن در دیماه ارائه میشد اما در حال حاضر که در اوایل مهرماه قرار داریم و دولت بتازگی کار تدوین لایحه بودجه 1401 را آغاز کرده، گزارش تفریغ بودجه سال 99 حاضر بوده و ۲ هفته دیگر در صحن علنی مجلس قرائت میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه قرار است هر ۲ ماه یکبار گزارش اولیه از نظارت بر بودجه نیز ارائه شود، عنوان کرد: نظارت برخط بر بودجه کمک شایانی به تصمیمگیریها میکند و امیدواریم تمام امور برخط شود که در راستای رویکرد هوشمندسازی، به عنوان یکی از 4 رویکرد مجلس انقلابی است.
وی تاکید کرد: زمانی که بودجه مینویسیم برای زندگی مردم در شهرها و روستاها و همچنین دولت تصمیمگیری میکنیم و همگی تحت تاثیر سیاستهای پولی و مالی ما قرار میگیرند.
رئیس مجلس در همین زمینه افزود: واقعیت تلخ این است که وقتی کسری بودجه داریم در حقیقت این بهمعنای دست در جیب مردم کردن است، و در این شرایط در حالی حقوقها را افزایش میدهیم که قدرت خرید مردم پایین آمده است.
قالیباف در ادامه اولویت مجلس را نظارت بیان کرد و گفت: با تورم قوانین مواجه هستیم لذا باید به نظارت بر اجرای قوانین توجه کرده و به سمت تنقیح برویم و صرفا در حد نیاز قانونگذاری کنیم. رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه فرصتهای خوبی برای ریلگذاری و نظارت داریم، ابراز کرد: در این راستا دیوان محاسبات مهمترین نقش نظارتی بر بودجه را دارد و کمیسیون اصل 90 مجلس و سایر کمیسیونهای تخصصی نیز نظارت جدی بر امور دارند. همچنین حضور نمایندگان مجلس به عنوان عضو ناظر در مجامع و شوراهای استانی و کشوری، فرصت خوبی برای نظارت است.
* دیوان محاسبات؛ رکن رکین نظارتهای مجلس
وی در ادامه بازوی نظارتی دیگر مجلس را اقدامات هیأت تطبیق قوانین براساس اصل 138 قانون اساسی دانست و افزود: تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص از دیگر بازوهای نظارتی مجلس هستند که تمام اینها زمانی اثرگذار خواهند بود که همه این ابزارها در هماهنگی با هم کار کنند و اگر پراکندهکاری شود اثری ندارد که در این راستا جلسات حوزه نظارتی را برقرار کردهایم تا تحولی در حوزه نظارت ایجاد کنیم و دیوان محاسبات کشور و گزارشهای آن نیز رکن رکین نظارتهای مجلس است.
قالیباف در ادامه با اشاره به جلسات صحن مجلس در 2 هفته آینده که گزارش تفریغ بودجه 99 در آن ارائه میشود، عنوان کرد: به زمان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نزدیک میشویم که تاکید کردیم باید در آن به موارد خاصی همچون ناترازی در صندوقها، معادن و یارانهها اعم از نقدی و غیرنقدی و غیرشفاف توجه شود. همچنین اجرای دولت الکترونیک و راهاندازی سامانههایی که دولت توسط قانون مکلف به آن شده است و همچنین اصلاح ساختار بودجه باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: مجلس جلسات روزهای سهشنبه خود را به بررسیهای نظارتی اختصاص داده و گزارشها شفاف و روشن بیان میشوند تا نمایندگانی که قرار است عضو کمیسیون تلفیق شوند، اطلاعات دقیق داشته باشند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به راهاندازی سامانه ارتباطات مردمی 198 دیوان محاسبات که میتواند در آینده هوشمندتر، کاربردیتر و اثرگذارتر ادامه دهد، خاطرنشان کرد: در عین آنکه در دیوان محاسبات به حسابرسی میپردازیم باید به بعد عملکردی هم بپردازیم لذا باید گزارشهای حسابرسی و عملکردی دقیق با بیان اشکالات در زمینه قانونگذاری و بودجهریزی در صحن مجلس بررسی شوند.
* تشریح اقدامات یک سال گذشته دیوان محاسبات
مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در تشریح اقدامات دیوان در دوره جدید گفت: گزارشهای 2 ماهه دیوان از عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰، در راستای سیاست پیشگیری در برابر مچگیری بوده و بودجه دچار انحراف کمتری در اجرا میشود. وی گفت: در دیوان محاسبات در سراسر کشور و با همکاری مدیران و پرسنل موفق شدیم گزارش تفریغ بودجه سال 99 کل کشور را پیش از موعد آماده کرده و امروز در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به قوه مقننه تقدیم میکنیم. رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه بودجه مهمترین سند مالی کشور و تفریغ آن مهمترین سند نظارتی بر عملکرد مالی کشور بر اساس بودجه است، اظهار داشت: گزارش تفریغ بودجه سال 99 به مجلس ارائه میشود و سپس در دسترس مردم و کارشناسان قرار میگیرد. وی در ادامه با اشاره به کاهش زمان تدوین گزارش تفریغ بودجه در سال گذشته که یک ماه زودتر از موعد قانونی صورت گرفت، یادآور شد: امسال نیز توانستیم این گزارش را در شهریورماه یعنی 4 ماه زودتر از موعد قانونی آماده کنیم که این کوتاهشدن زمانی به دولت اجازه میدهد لایحه بودجه را واقعیتر، دقیقتر و با نگاه نظارتی دیوان محاسبات بهتر تدوین کند تا شاهد بودجه واقعیتری باشیم که احکام آن فاقد عملکرد در سالهای آتی نباشد. بذرپاش ادامه داد: به واسطه این اتفاق میتوان بودجه بهتری را برای برنامه اداره کشور تدوین کرد که اثربخشتر باشد و البته همزمان رسیدگی به عملکرد بودجه سال 1400 را نیز آغاز کردهایم و گزارش آن را هر ۲ ماه تقدیم میکنیم که این همان سیاست پیشگیری در برابر مچگیری است که بودجه دارای انحراف کمتری در اجرا میشود و این به نفع مردم است. رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به عملکرد دولت درباره قانون بودجه در حین سال اثربخشی زیادی دارد، گفت: بودجه 1401 با گزارش تفریغ سال 99 و رسیدگیهای ۲ ماهه سال 1400 همزمان با روی کار آمدن دولت جدید میتواند سبب شود بودجه 1401 اثربخشتر، بهتر و با احکام موثرتر بسته شود. وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و آغاز به کار وزرا عنوان کرد: دیوان در کنار تدوین گزارش تفریغ، احکام اجرانشده و معطلمانده را به وزرای جدید ارائه میکند که پیشنهادهای خود برای تدوین بودجه را با نگاه واقعبینانهتر ارائه کنند. بذرپاش همچنین تصریح کرد: دیوان محاسبات 7 قانون مرتبط با تولید که طی سالهای گذشته در مجلس تصویب شد را بررسی کرد و مباحث مربوط به تولید را، به صورت جداگانه به وزرا داد تا بر اجرای مفاد قانونی آن همت گمارند و آنهایی که با مشکل اجرا نشدن روبهرو شده است را بررسی کرده و به مرحله اجرا درآورد که در این زمینه برخی معتقدند که این مشکل به دلیل نبود منابع مالی و یا نبود آییننامههای اجرایی صورت گرفته است.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: اگر منابع مالی این قوانین، تأمین و آییننامههای آن نیز تدوین و ابلاغ شده باشند اما به مرحله اجرا درنیامده باشند، ترک فعل از سوی دستگاه مرتبط اجرایی صورت گرفته که متخلف به دیوان احضار و با وی برخورد میشود، در غیر این صورت اگر نیاز به وضع آییننامههای اجرایی باشد، وزیران و مدیران جدید دستگاهها باید این موضوع را در اولویت قرار داده تا قوانین اجرا شوند.
بذرپاش در پایان در پاسخ به سوالی درباره سامانه 198 (سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور) که در راستای شعار «دیوان فناورانه مردمپایه» راهاندازی شده است، خاطر نشان کرد: از آنجا که قصد داریم گزارشهای دیوان بر اساس نیازهای مردمی باشد و دسترسی به مردم فراهم شود، حدود یک ماه و نیم است که این سامانه را راهاندازی کردهایم و تاکنون 32 هزار تماس مردمی در حوزههای مختلف داشتهایم که مشاوره خوبی برای مدیران است و رشوه، ترک فعل و پاسخگو نبودن از مهمترین مواردی است که باعث ارتباط مردم با دیوان شده است و در حال حاضر این سامانه یکی از بهترین سامانههای ارتباطی با مردم برای دریافت اطلاعات است.
***
رئیس کل دیوان محاسبات در رشته توئیتی درباره انتشار تفریغ بودجه سال 99 نوشت:
«بر اساس وعدهای که داده بودیم، با همراهی کارکنان پرتلاش دیوان محاسبات کشور موفق شدیم تفریغ بودجه سال 1399 را در پایان شهریورماه آماده ارائه به مجلس نماییم. ارائه گزارش تفریغ بودجه 4 ماه زودتر از زمان مقرر قانونی و پیش از آغاز بودجهنویسی سال آینده، به دولت کمک میکند لایحهای واقعیتر و با انحراف کمتر را تنظیم کند».
«به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز این امکان را میدهد بیش از 3 ماه بر عملکرد مالی دولت مطالعه داشته و با اشراف بیشتر، بودجهای موثر و مردمپایه را به تصویب برسانند».
«همزمان با رکوردشکنی بیسابقه در تفریغ بودجه، برای نخستینبار نظارت مستمر بر اجرای بودجه سالانه در مقاطع ۲ ماهه نیز در حال اجراست که یکی از فواید آن، ارائه گزارش تفریغ سالهای آتی در زمانی به مراتب زودتر از شهریورماه خواهد بود».
«همانگونه که روز نخست فعالیت در دیوان محاسبات به ملت بزرگ ایران قول دادم، عزم جزم کردهایم تا با پرهیز از سیاسیکاری و با عدم ورود به حاشیهها، دیوان فناورانه مردمپایه را برای کشور به یادگار بگذاریم».
***
نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتوگو با «وطنامروز»:
گزارشات دیوان، راهگشای مجلس است
نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با «وطنامروز» با اشاره به رونمایی از تفریغ بودجه 1400 گفت: دیروز در جلسه رونمایی از تفریغ بودجه 99، کار مهمی انجام و گزارش تفریغ بودجه، 4 ماه زودتر رونمایی شد؛ هماهنگیای که با دستگاههای دولتی برای تکمیل گزارش تفریغ رخ داده و کار ارزشمندی است.
محمد خدابخشی با تاکید بر راهگشا بودن گزارشات دیوان محاسبات افزود: کار مثبت دیگری که آقای بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات نیز بر آن تاکید دارند، گزارشات 2 ماههای است که به مجلس ارائه میشود. این گزارشات که مربوط به بودجه سال جاری است، نقش مهمی در پیشبرد نقش نظارتی مجلس ایفا میکند. این گزارشات باعث میشود احکام بودجه بهتر انجام و به این ترتیب انحرافات بودجه کمتر شود. همچنین به واسطه همین گزارشها، مجلس بهتر دستورالعملهای اجرایی را که دولت موظف به انجام است، پیگیری میکند.
وی با اشاره به نقش گزارشات دیوان در اصلاح بودجه گفت: باید تلاش شود پیشنهادهای دیوان محاسبات درباره احکامی که عملی نبودهاند یا فسادزا بودهاند، در قانون بودجه بعدی در نظر گرفته شود تا این نوع احکام دیگر اعمال نشود.
در واقع پیشنهادات دیوان محاسبات کمک میکند سال آینده بودجه بهتری داشته باشیم. با توجه به ساختار کمیسیون تلفیق بودجه هم پیشنهاد شده است توافقی در مجلس وجود داشته باشد تا احکام فسادزا و پردردسری که وقت دیوان محاسبات را تلف میکند، از قانون بودجه سال بعد حذف شود.
وی با اشاره به نامههای هفتگانه دیوان محاسبات گفت: این اقدام ارزشمند است و مجلس حتما از خروجی این فعالیتها استفاده خواهد کرد. پیشنهاد ما این است سیستم رتبهبندیای بر اساس شاخصهای مرتبط با بودجه طراحی شود تا دستگاههای دولتی بر اساس آن رتبهبندی و بهترین و بدترین دستگاهها در هر سال معرفی شوند تا رقابتی برای کمتر شدن هر چه بیشتر انحرافات بودجهای شکل بگیرد و امکان پایش مستمر دستگاهها امکانپذیر
باشد.
***
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با «وطنامروز» مطرح کرد
همت عظیم دیوان محاسبات در تفریغ زودتر از موعد بودجه 99
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با «وطنامروز»، در تشریح بازدید دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی، روسای کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و بودجه و برخی نمایندگان مجلس یازدهم از دیوان محاسبات و رونمایی از گزارش زودتر از موعد تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: تفریغ بودجه گزارش بسیار مهمی برای تنظیم بودجه سال آینده است. پس از آنکه بودجهای در یک سال تدوین و تصویب میشود، دیوان محاسبات درباره ردیفها و بندهای آن اظهارنظر میکند و موجب میشود دیدگاه قانونگذار و مجلس برای نوشتن و تصویب بودجه مناسبتر از گذشته شود؛ به این علت که اگر مصوباتی را مجلس تعیین کرده باشد و در اجرا دچار مشکل شود، دلایل عدم تحقق آن توسط دیوان محاسبات احصا میشود که به نمایندگان کمک میکند بودجه سال بعد را با دقت بیشتری تنظیم کنند تا مشکل عدم اجرای آن در مصوبات قانون بودجه اتفاق نیفتد. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: به دلایلی که عرض کردم تفریغ بودجه باید تا زمان مناسبی پیش از تدوین و اصلاح لایحه بودجه سال بعد انجام شود. در دوره جدید مجلس، دیوان محاسبات همت عظیمی انجام و تفریغ بودجه سال گذشته را در کمتر از 6 ماه ارائه داد. در حالی دیروز تفریغ بودجه 99 رونمایی شد که شهریور هم تمام نشده است. این اقدام میتواند گام بلندی در راستای تدوین بودجه در سالهای بعد باشد. ارائه زودتر از موعد گزارش تفریغ بودجه 99 فرصتی 3-2 ماهه را برای نمایندگان فراهم میآورد که گزارشها را دقیقتر بررسی کنند. وی افزود: پس از بررسی گزارشهای تفریغ، سعی میشود اشکالات با مذاکره با دستگاههای اجرایی مرتفع شود و برای تدوین بودجه سال آینده که از آذر و دی پروسه خود را طی خواهد کرد، از گزارش زودتر از موعد دیوان محاسبات و تجربیات سال گذشته استفاده خواهد شد. مفتح درباره اقدام بدیع دیوان محاسبات ناظر به گزارش نظارت مستمر ۲ ماهه بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: تفریغهای ۲ ماه بودجه 1400 که توسط دیوان محاسبات منتشر میشود، گام بلندی است که مشکلات عدم تحقق ردیفهای بودجه را در فرصت مناسبتری بررسی و تلاش کنیم در تنظیم بودجه سال آینده از مغایرتهایی که به وجود آمده حذر کنیم. نظارتهای دیوان محاسبات با نگاه تخصصی به عنوان بازوی نظارتی مجلس در طول این مدت نقشآفرینی جدی داشته است و بنده به شخصه از اقدامات دیوان محاسبات تشکر میکنم.