printlogo


کد خبر: 238477تاریخ: 1400/7/3 00:00
دور دنیا

چوب حراج به اموال حریری در عربستان
آیا سعد مهره سوخته سعودی است؟
رفتار تحقیر‌آمیز ولیعهد همه‌کاره سعودی با نخست‌وزیر پیشین لبنان همچنان ادامه دارد. به گزارش روزنامه الاخبار، بن‌سلمان 4 سال پس از به گروگان گرفتن سعد حریری، رهبر حزب المستقبل لبنان در ریاض و وادار کردن او به استعفا در حصر، همچنان با او مثل یک مهره سوخته رفتار می‌کند و در آخرین اقدام پس از اخراج ایمن، برادر حریری و مصادره منزل او در عربستان، به اموال مصادره‌شده خانواده حریری چوب حراج ‌زده است. 
بر اساس این گزارش، ولیعهد سعودی موافقت خود را با فروش تعداد زیادی از املاک مهم‌ترین شریک سیاسی ریاض در لبنان اعلام کرده است تا با پول حاصل از فروش آنها، حقوق کارمندان شرکت «سعودی اوجیه» و دیگر شرکت‌های تحت مالکیت سعد حریری به اضافه حق «بیت‌الزکاه» (خانه زکات) و همچنین بدهی تعدادی از بانک‌ها را بپردازد. ظاهرا اما مشکل اینجاست که مبلغ تنها یکی از بدهی‌های خاندان حریری به یک بانک سعودی، بیش از ارزش تمام املاک یادشده در عربستان است. در عین حال ارزش شرکت مصادره شده سعودی اوجیه 4 میلیارد دلار برآورد شده است. 
 این اتفاق تنها یک هفته پس از تشکیل موفق دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری نجیب میقاتی رخ می‌دهد و نشان از نارضایتی سعودی‌ها از ناکارآمدی مهره‌شان سعد حریری و جریان ورشکسته المستقبل در عرصه سیاست لبنان دارد. 
روزنامه لبنانی الاخبار اطلاع یافته محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی و همتای اماراتی بن‌سلمان موافقت کرده به سعد حریری فرصتی برای سرمایه‌گذاری در شیخ‌نشین امارات متحده بدهد و برای او امکان اقامت در این کشور را فراهم کند تا نخست‌وزیر پیشین لبنان بتواند با استفاده از درآمدهای این سرمایه‌گذاری، بدهی خود را به سعودی و دیگر کشورها بپردازد. 
جالب اینکه مقامات اماراتی، ایده برخی نزدیکان حریری برای احیای گروه رسانه‌ای جریان المستقبل و تأمین مالی آن از سوی ابوظبی یا دوبی را رد کرده و با هر گونه مشارکت در فعالیت‌های سیاسی یا رسانه‌ای حریری مخالفت کرده‌اند که نشانه دیگری از ورشکستگی اصلی‌ترین محور جریان 14 مارس در لبنان است. معضل قانونی دیگر در این زمینه این است که مالکیت بسیاری از رسانه‌های زنجیره‌ای جریان المستقبل از جمله روزنامه «دیلی استار» متعلق به تمام اعضای خانواده حریری است و مثلا در این مورد خاص، برادر بزرگ‌تر سعد استفاده از این روزنامه را بدون موافقت قبلی نمی‌پذیرد.
***
تسویه‌حساب بالیوودی در دادگاه دهلی
طی یک تسویه‌حساب خونین در پایتخت هندوستان که متاثر از سینمای بالیوود بود، ۳ مرد مسلح با پوشش قاضی وارد یک دادگاه در دهلی‌نو شده و صحنه‌ای خونین خلق کردند که 4 کشته و 6 زخمی داشت. دیروز در حالی که «جیتندر گوگی» از سران گروه‌های مسلح جنایتکار هندی که از سال 2020 در حبس به سر می‌برد، برای محاکمه به دادگاهی در شمال دهلی‌نو منتقل شده بود، ۳ تن از افراد گنگ رقیب با نام «تیلو» که لباس ویژه قضات دادگاه را بر تن کرده بودند، او را داخل دادگاه به گلوله بسته و به قتل رساندند. به گفته «راکش آستانا» کمیسر پلیس دهلی، در بدو ورود گوگی به محکمه، ۲ مرد مسلح با لباس حقوقدان‌های ارشد هندی به سوی او آتش گشودند. پس از آن محافظان ویژه این گنگستر که نیروی ویژه پلیس بودند، به شلیک مهاجمان پاسخ داده و ۲ تن آنها را از پا درآوردند. در نهایت اعلام شد گوگی در بیمارستان به همراه یکی دیگر از حاضران در صحنه جان داده‌اند. همچین رئیس زن دادگاه و چند تن از محافظان و حاضران در دادگاه نیز مجروح شده‌اند. تصاویر این تسویه‌حساب جنایتکارانه به سبک بالیوودی توسط سیاستمداران هندی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تبدیل به پر بازدیدترین رویداد رسانه‌ای جامعه یک میلیارد و 300 میلیون نفری این کشور شده است. 
***
دستگیری رهبر جدایی‌طلبان کاتالان در ایتالیا
«کارلس پوجدمون» که از سال 2017 متعاقب غیرقانونی اعلام شدن انتخابات استقلال کاتالونیا، تحت تعقیب دولت مرکزی اسپانیا قرار دارد، پس از فرار به بلژیک از مقامات بروکسل مصونیت سیاسی دریافت کرده بود با این حال مقامات ایتالیایی برخورد متفاوتی با او داشتند. او که به گفته خودش برای پیشبرد آنچه آرمان‌های مردم کاتالونیا می‌خواند، به جزایر ساردینیای ایتالیا در مدیترانه، یکی از نزدیک‌ترین نقاط اروپا به سواحل شرقی اسپانیا سفر کرده بود، دیروز توسط پلیس ایتالیا دستگیر شد.  دستگیری پوجدمون یک هفته بعد از آن انجام می‌شود که دولت مادرید و دولت ایالت کاتالونیا اعلام کردند گفت‌وگوها را برای حل و فصل مناقشات درباره تلاش‌های جدایی‌طلبانه این منطقه آغاز کرده‌اند. همچنین چند هفته پیش ده‌ها هزار نفر در شهر بارسلونا با حضور در چند تظاهرات خواستار جدایی این منطقه شده بودند. پوجدمون پیش از این هم در آلمان دستگیر شده بود اما بر اساس مصونیتی که از اتحادیه اروپایی دریافت کرده بود، آزاد شد. پارلمان اروپا به عنوان شاخه قانونگذار اتحادیه اروپایی اسفندماه گذشته مصونیت قضایی پوجدمون را به همراه ۲ نماینده دیگر این منطقه در این مجلس لغو کرده بود. لغو مصونیت رهبر تبعیدی منطقه کاتالونیا و ۲ نماینده دیگر پارلمان اروپا با استقبال دولت مرکزی اسپانیا مواجه شد. دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد اقدام پارلمان اروپا نشان می‌دهد مساله مربوط به کاتالونیا در خود اسپانیا حل خواهد شد. 

Page Generated in 0/2760 sec