printlogo


کد خبر: 238500تاریخ: 1400/7/3 00:00
امیرعبداللهیان: دولت بایدن با حفظ تحریم‌های ترامپ سیگنال منفی به تهران ارسال کرده است
پنجره دیپلماسی باز است
وزیر امور خارجه: پرونده ترور سردار سلیمانی مختومه نشده است

گروه سیاسی: در شرایطی که مقامات دولت بایدن تلاش می‌کنند ازسرگیری «مذاکرات وین» برای احیای برجام را معطوف به اراده ایران کنند و توپ را در زمین کشورمان قرار دهند، وزیر امور خارجه در نیویورک به طرف آمریکایی تفهیم کرد تهران پنجره دیپلماسی را نبسته است و این دولت بایدن است که با حفظ تحریم‌های ترامپ اراده‌ای برای بازگشت و عمل به تعهدات خود ندارد. به گزارش «وطن‌امروز»، اعضای تیم سیاست خارجی کاخ سفید این روزها از یک‌طرف تهران را تهدید به اتمام صبر واشنگتن برای مذاکرات می‌کنند اما از طرف دیگر با ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، از ضرورت و فوریت از سرگیری مذاکرات وین صحبت می‌کنند، چرا که در حال حاضر دولت بایدن هیچ ابزار فشاری برای کشاندن ایران به سوی یک توافق ضعیف و حداقلی که مطلوب ایالات متحده باشد در اختیار ندارد. 
در این زمینه قابل توجه اینکه «واشنگتن‌فری‌بیکن» از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران گزارش داد نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، قصد دارند از «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی) برای مقابله با ایران استفاده کنند. این رسانه آمریکایی مدعی شد این طرح‌ها همچنین قصد دارند به افشاگری درباره «امتیازهای اعطا‌شده به ایران» از سوی دولت «جو بایدن» در مذاکرات برجامی بپردازند. بر اساس این گزارش، یکی از این طرح‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند در صورت صدور معافیت تحریمی برای ایران، فورا کنگره را از این موضوع مطلع کند. هدف از این طرح، جلوگیری از کنارگذاشتن کنگره از وضعیت مذاکرات دولت بایدن با ایران عنوان شده است. 
با این اوصاف وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه در یک کنفرانس خبری اظهار کرد ایران هیچ تاریخی را برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است. آنتونی بلینکن بار دیگر تهدید کرد که امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست. بلینکن این را هم یادآور شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای آمریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه نباشد. 
بلینکن همچنین طبق بیانیه سخنگوی وزارت خارجه در رایزنی با وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت -‌ روسیه، چین، انگلستان و فرانسه- اعلام کرد واشنگتن به دنبال رفع همه نگرانی‌ها درباره ایران است. در این بیانیه آمده است: «وزیر امور خارجه درباره ایران، بر قصد ایالات متحده برای دنبال‌کردن راهی برای دیپلماسی معنادار جهت دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام و رفع طیف کامل نگرانی‌های ما در قبال ایران تاکید کرد».
در چنین فضایی «حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: ایران آماده است بزودی مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد، اما دولت بایدن با لغو نکردن تحریم‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، پیامی منفی ارسال کرده است. 
 
* هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم
وزیر امورخارجه گفت: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا باید با اقدامات ملموس، اظهارات خود درباره دیپلماسی را تایید کند تا به ایران نشان دهد واشنگتن در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جدی است. امیرعبداللهیان اظهار داشت: آنها می‌گویند «ما آماده بازگشت به عمل به تعهدات خود هستیم»، با این حال، نه تنها هیچ اقدامی برای جلب اطمینان دولت جدید ایران و ملت ایران انجام نداده‌اند، بلکه تحریم‌های جدیدی اعمال کرده‌اند. وی در ادامه اظهارات خود گفت: پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور را سه سال پیش، از توافق خارج کرد، برعهده ایالات متحده است که نشان دهد در بازگشت به این توافق جدی است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: به عبارت دیگر، بایدن رفتار رئیس‌جمهور سلف خود، ترامپ را در قبال ایران نقد می‌کرد و می‌کند، اما در عین حال حجم پرونده تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، با دقت توسط بایدن حفظ می‌شود. 
 
* دولت بایدن سیگنال منفی فرستاده است
وی سپس این سوال را مطرح کرد که «اگر آمریکا درباره پیگیری مذاکرات جدی بود، چرا به انباشت اقدامات (ضد ایرانی) ادامه داد؟» و افزود «این یک پیامی منفی، برای ایران است». وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت جدید ایران در حال ارزیابی گفت‌وگوهای دولت قبل ایران است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که سال‌هاست هیچ منفعتی از برجام به دست نیاورده‌ایم. امیرعبداللهیان گفت: ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم و ما بزودی به مذاکرات باز خواهیم گشت. وی در پاسخ به سوالی درباره آمریکایی‌های بازداشتی در ایران گفت: ایران برای تبادل زندانیانی که در هر ۲ کشور هستند، آماده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: ما تبادل زندانیان و پتانسیل آن را یک مساله کاملا بشردوستانه می‌دانیم. 
 
* پاسخ خرابکاری اسرائیل را خواهیم داد
به گزارش شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکایی، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران و دیگر اقدامات مشکوک خرابکاری که تهران، رژیم صهیونیستی را مسؤول آن دانسته، گفت: ایران آماده است در صورت لازم هرگونه حمله علیه امنیت ملی خود را تلافی کند. وی تاکید کرد: در صورت دستیابی به مدارک معتبر و غیرقابل تردید، به‌گونه‌ای مشابه، سریع و بدون هیچ‌گونه ابهام پاسخ خواهیم داد. 
 
* پرونده ترور سردار سلیمانی بسته نیست
پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یکی از رئوس و برنامه‌های اصلی وزیر امور خارجه در مدت کوتاه مدیریت بر دستگاه سیاست خارجی کشور بوده است. بر این مبنا امیرعبداللهیان در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه «ان‌بی‌سی» درباره ترور سردار سپهبد شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ اظهار داشت که ایران این پرونده را مختومه نمی‌داند. او گفت: از دیدگاه ما، پرونده بسته نمی‌شود. کسانی که عاملان آن بودند و آن اقدام تروریستی را علیه قهرمان ملی و قهرمان ایران در مبارزه با تروریسم انجام دادند، باید محاکمه شوند.  
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هم با اشاره به ترور سردار سلیمانی یادآور شد: آمریکا از تحریم علیه ملت‌ها استفاده می‌کند. آمریکا از تروریسم علیه ملت‌ها و اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند که بارزترین نمونه آن ترور بزدلانه سردار سلیمانی بود. وزیر امور خارجه در پایان با تأکید بر اینکه صدای واحد سازمان ملل در مقابل چنین اقدامات گردن‌کشانه‌ای ضروری است، تصریح کرد: البته ایران در سطح ملی و بین‌المللی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد تا آمرین و عاملان ترور سردار سلیمانی و همراهانش را به دست عدالت بسپارد.

Page Generated in 0/0059 sec