printlogo


کد خبر: 238518تاریخ: 1400/7/4 00:00
شهادت مختار در تالار رودکی روایت شد
شنیدن نوحه‌های ۱۵۰ ساله

هفتمین دوره «بر خط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی- هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، این اجراها تا ۴ مهرماه (امروز) همزمان با اربعین حسینی برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند بر اساس زمان‌بندی مشخص‌شده در جدول، به صورت رایگان اجراها را مشاهده کنند. 
در روز دوم اجراها، ابتدا رضا کدخدا از تهران روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره امام حسین(ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی روایتی از حر‌بن‌یزید ریاحی را اجرا کرد. 
اجرای دوم به نعش‌خوانی ابراهیم عباس‌پور از چهارمحال‌و‌بختیاری اختصاص یافت. در این اجرا، ۳ برنامه اجرا شد که شامل تعزیه قدیمی و ثبت نوحه‌هایی از ۱۵۰ سال گذشته بود. حجله حضرت قاسم(ع)، نعش حضرت علی‌اکبر(ع)، سبک بختیاری در ذکر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برنامه‌هایی بود که ابراهیم عباس‌پور اجرا کرد. 
پس از این اجرا، نوبت به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری رسید که در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند. 
اجرای پایانی روز دوم، به اجرای سوگواره‌های غم و حزن از عباس زند اختصاص داشت. مبنای این اجرا، بر اساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرها بود. همچنین در این اجرا که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، چند ملودی نیز از موسیقی‌های آیینی نواخته شد که عباس زند برای نخستین‌بار در برنامه‌های تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات استفاده کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec