printlogo


کد خبر: 238523تاریخ: 1400/7/4 00:00
علت پیشروی سریع نیروهای یمنی در مأرب چیست؟

پیشروی‌های بی‌سابقه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مختلف بویژه مأرب در هفته‌های گذشته به حدی بوده که اکنون رسانه‌های همسو با ائتلاف سعودی نیز با اذعان به شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان دولت مستعفی یمن، از تنگ‌تر شدن محاصره شهر مأرب بشدت اظهار نگرانی می‌کنند. وب‌سایت العربی الجدید (نزدیک به محافل اخوانی) در گزارشی نوشته است درگیری‌های استان مأرب به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و «حوثی‌ها» بیش از هر زمان دیگری در حال پیشروی هستند و جنگ به استان‌های جنوبی کشیده شده است. نکته قابل توجه اینکه کنترل شهر مأرب نیز عمدتا در دست حزب اخوانی «الاصلاح» قرار دارد. العربی الجدید نوشت نیروهای دولت صنعا بخوبی متوجه شده‌اند از چه جهتی باید جبهه جدید را به سمت شهر مأرب باز کنند و به شکل غافلگیرکننده‌ای پس از یک سال درگیری فرسایشی در جبهه‌های «صرواح» و «مدغل» در غرب شهر مأرب، عملیات خود را به سمت جنوب شرق مأرب سوق داده‌اند. در این گزارش اذعان شده است نیروهای ارتش و انصارالله در مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در سطح میدانی با تلفات بسیار پایین به دست آورند. آنها پس از آنکه اواخر سال ۲۰۱۷ در استان‌های البیضا و شبوه شکست خورده و عقب‌نشینی کردند، اکنون بازگشته و با سرعت شهرستان‌های «الصومعه» و «مسوره» در استان البیضا و شهرها و شهرک‌های جنوبی استان شبوه را به کنترل خود درآورده‌اند. العربی الجدید نوشت نیروهای مقاومت یمن تنها در عرض چند ساعت توانستند وارد ۳ شهرستان استان شبوه از جمله «بیحان» شوند و مردم به یکباره خودروهای نظامی آنها را در داخل شهر بیحان مشاهده کرده‌اند. طبق این گزارش، نیروهای «انصارالله» پس از شهرستان بیحان با ده‌ها خودرو حامل نیروهای‌شان به سمت شهر «حریب» در جنوب شرق مأرب رهسپار شده و آنجا را نیز آزاد کردند و سپس شهرستان «العبدیه» و آخرین استحکامات دفاعی شبه‌نظامیان دولت منصورهادی را در مرز میان استان مأرب و البیضا به محاصره خود درآوردند. شهرستان العبدیه به علت دارا بودن ارتفاعات از نقاط مستحکم دولت منصور هادی به شمار می‌رود و 90 کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد اما نیروهای دولت صنعا شبه‌نظامیان دولت مستعفی و قبایل همسو را بشدت تحت فشار قرار داده‌اند و همزمان برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تسلیم بی‌قید و شرط آنها خبر می‌دهد. در صورت آزادی کامل شهرستان العبدیه، نیروهای مقاومت یمن مسیر تازه‌ای برای تحت فشار گذاشتن شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در شهر مأرب باز می‌کنند و می‌توانند پشتیبانی آنها را از سمت استان شبوه به طور کامل قطع کنند. العربی الجدید در ادامه هشدار داد اگر شبه‌نظامیان دولت مستعفی نتوانند شهرستان «حریب» را از نیروهای دولت صنعا باز پس گیرند، باید منتظر محاصره کامل شهرستان العبدیه و سپس محاصره شهر مأرب باشند. منابع ارتش وابسته به دولت منصورهادی به این وب‌سایت گفتند وضعیت دشواری برای تغییر معادله در جنوب شرق مأرب و شبوه دارند و تنها امیدشان به بازسازی شاکله از هم پاشیده نیروها در محور بیحان است و شبه‌نظامیان دولت مستعفی باید با کاشت گسترده مین از سرعت پیشروی نیروهای دولت صنعا بکاهند. 
 
* چرایی شکست‌های پی‌درپی شبه‌نظامیان دولت منصور هادی
وب‌سایت العربی الجدید در ادامه این سوال را مطرح کرد که چه عواملی موجب شده است شبه‌نظامیان دولت هادی که به سختی در جبهه‌های صرواح و مدغل تاکنون مقاومت کرده بودند، اکنون در جنوب شرق مأرب قافیه را ببازند و هیچ مقاومتی از آنها دیده نشود. به نوشته این وب‌سایت، چنین وضعیتی برای ارتش دولت مستعفی دور از انتظار نبود و کسانی که مسائل یمن را دنبال می‌کنند، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کردند. طبق این تحلیل، نیروهای دولت مستعفی از زمانی که در جبهه «نِهِم» در شرق صنعا شکست خورده و عقب‌نشینی کردند، مدیریت و کنترل درگیری‌ها را به ارتش و انصارالله یمن واگذار کرده و ابتکار عمل را از دست داده و در موضع دفاعی قرار گرفتند و از آن پس این نیروهای دولت صنعا بودند که دست به عملیات می‌زدند و از هر جبهه‌ای که می‌خواستند، ارتش منصور هادی را تحت فشار می‌گذاشتند. به گفته یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن، در حال حاضر هیچ‌یک از فرماندهان اصلی وضعیت فعلی جبهه‌های نبرد را به گردن نمی‌گیرد؛ جبهه‌ای که به طول ۳۰۰ کیلومتر در اطراف مأرب ایجاد شده است. 
العربی الجدید اما به عوامل دیگر پیشروی ارتش و انصارالله یمن نیز اشاره و اذعان کرد آنها در استان شبوه از حمایت مردمی و قبیله‌ای برخوردارند. اختلاف و درگیری شبه‌نظامیان گروه «المجلس الانتقالی» با عناصر دولت منصور هادی، استفاده گسترده از پهپادهای انتحاری و استفاده از استراتژی محاصره از عوامل دیگر پیشروی سریع ارتش و انصارالله به شمار می‌رود. وبگاه الخبر الیمنی نیز نوشت حملات گسترده پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان و فرودگاه‌های این کشور، موجب شده است از میزان پشتیبانی هوایی ارتش سعودی از نیروهای زمینی در مأرب به طرز قابل توجهی کاسته شود. در این راستا حمله پهپادی روز گذشته با ۵ فروند پهپاد به فرودگاه‌های «جیزان» و «ابها» موجب شد پرواز جنگنده‌ها از این ۲ فرودگاه متوقف شود. 

Page Generated in 0/0070 sec