printlogo


کد خبر: 238524تاریخ: 1400/7/4 00:00
محکومیت کنفرانس‌ سازش با صهیونیست‌ها از سوی عراق

دولت عراق در واکنش به برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان این کشور بشدت آن را محکوم کرد. دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، با اعلام مخالفت قاطعانه دولت عراق با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، بر غیرقابل قبول بودن کنفرانس اربیل تاکید کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت: دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌‌ای، نشست برگزار‌شده در اربیل که شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، بشدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست‌های غیرقانونی را که توسط برخی عشایر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می‌کند. در ادامه بیانیه اشاره شده است: دولت عراق تاکید می‌کند این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی‌شود اما برخی شخصیت‌ها سعی دارند این نشست‌ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند، درحالی که این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده است. این بیانیه افزوده است: این کنفرانس تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب در آستانه آمادگی شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان‌های ملت است. بیانیه دفتر رسانه‌ای الکاظمی تاکید می‌کند: مطرح کردن مفهوم عادی‌سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در رأس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک‌سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می‌دهد را اعلام می‌کند. پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای برگزاری این کنفرانس را در اربیل بشدت محکوم کرد. 
 
* رئیس‌جمهور عراق: نشست اخیر بیانگر موضع ساکنان شهرهای عراق نیست
ریاست‌جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بر موضع ثابت خود درباره حمایت از مساله فلسطین و اجرای حقوق مشروع و کامل مردم و مخالفت قاطع با مساله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنیم و خواهان احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیم ملی و مستقل آنها هستیم. در این بیانیه آمده است: نشست اخیر بیانگر موضع ساکنان شهرهای عراق نیست بلکه بیانگر مواضع کسانی است که در آن شرکت کردند، همچنین تلاشی برای برهم زدن اوضاع عمومی و صلح داخلی است. ما خواهان دوری از تبلیغ برای مفاهیمی هستیم که از نظر ملی و قانونی مردود است و احساسات عراقی‌ها را خدشه‌دار می‌کند آن هم در زمانی که برای برگزاری انتخابات شفاف آماده می‌شویم. 
 
* اقلیم کردستان: نشست اربیل بیانگر موضع رسمی ما نیست
وزارت داخلی دولت اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد کنفرانس اربیل بدون اطلاع دولت برگزار شده و بیانگر موضع اقلیم نیست. شبکه سومریه نیوز در خبری به نقل از وزارت داخلی دولت اقلیم کردستان عراق بیانیه‌ای را درباره کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل صادر کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان عراق برگزار شده است. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد: این نشست به هیچ وجه بیانگر موضع اقلیم کردستان نیست. وزارت داخلی دولت اقلیم کردستان عراق همچنین اعلام کرد اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد. 
 
* محکومیت نشست عادی‌سازی از سوی گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی
ظهر دیروز نیز فالح فیاض رئیس حشد‌الشعبی عراق و شیخ قیس‌خزعلی رئیس گروه مقاومت عصائب اهل حق برگزاری این نشست را اقدامی خائنانه اعلام و آن را محکوم کردند. در همین حال شخصیت‌ها و مقامات سیاسی عراق از جمله ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری، «سیدعمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، مقتدی صدر رئیس جریان صدر، جمعیت علمای اهل سنت عراق، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر و شمار دیگری از مقامات سیاسی و شخصیت‌های مذهبی با انتشار پیام‌هایی برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.  
منابع عراقی اعلام کردند در حرکتی مشکوک و جنجالی «کنفرانس توافق آبراهام» در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق برگزار شده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی و منابع رسانه‌ای صهیونیست از برگزاری این کنفرانس در اربیل ابراز شادمانی کردند. این کنفرانس با هدف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار شده است. در این کنفرانس که در راستای عادی‌سازی علنی روابط با اسرائیل شکل گرفته، گروهی از چهره‌های عشایر غرب عراق و برخی سران رژیم بعث سرنگون شده این کشور حضور داشتند. رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم مدعی شد ۳۰۰ نفر از سران قبایل عراق خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند. 

Page Generated in 0/0437 sec