printlogo


کد خبر: 238538تاریخ: 1400/7/4 00:00
بازگشایی محدود مرز شلمچه به روی زوار اربعین

با وجود آنکه کشور عراق برای ایران مجوز حضور 60 هزار نفر در مراسم اربعین حسینی را صادر کرده بود اما خبرهای رسیده از مرز شلمچه حکایت از آن دارد که زائران اربعین حسینی که دارای روادید اضطراری هستند، به صورت محدود می‌توانند خود را به سیل مشتاقان زیارت اربعین برسانند. همچنین داشتن کارت واکسیناسیون و برگه آزمایش «پی‌سی‌آر»، ۲ شرط اصلی دیگر برای ورود به عراق اعلام شده است. در همین زمینه محمد حیدری، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه زائران دارای گذرنامه بدون روادید امکان خروج از مرز شلمچه را ندارند، اظهار داشت: زائران اربعین که روادید سفر هوایی به عراق را دارند، بر اساس موافقت دولت عراق می‌توانند روادید خود را به زمینی تبدیل کنند. وی افزود: در این راستا نماینده کشور عراق برای تبدیل روادید هوایی به زمینی در بخش عراقی مرز شلمچه مستقر شده است. حیدری با بیان اینکه جمعه‌شب افرادی که روادید هوایی را باطل و روادید جدید زمینی دریافت کردند، موفق به عبور از مرز شلمچه شدند، افزود: مرز شلمچه برای زائران فاقد روادید که فقط گذرنامه در دست دارند بسته است و این افراد امکان خروج از مرز را ندارند. وی گفت: در صورتی که کشور عراق موافقت خود را برای بازگشت زائران اربعین از مرز شلمچه اعلام کند، امکانات لازم برای خدمات‌رسانی به زائران در این گذرگاه مرزی فراهم خواهد شد. حیدری با بیان اینکه تا این لحظه اجازه برپایی موکب برای خدمات‌رسانی به زائران در مسیر شلمچه داده نشده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود برای بازگشت زائران از مرز شلمچه و خدمت‌رسانی به آنها اجازه برپایی موکب در این مرز داده شود. در حال حاضر تعداد زیادی از زائران بدون روادید در مرز شلمچه حضور دارند و نیروی انتظامی در حال بازگشت دادن آنان از مرز است. نیروی انتظامی از مردم خواست به مرزهای شلمچه و چذابه مراجعه نکنند، زیرا مرزها به روی افراد بدون روادید بسته است. 
 
* زائران به مرز مراجعه نکنند‌
فرمانده انتظامی استان خوزستان گفت: صبح شنبه سوم ‌مهر‌ طی توافقات انجام‌شده با عراق، ۵ هزار ‌زائر از کشورمان به عراق اعزام شدند. سردار صالحی، فرمانده انتظامی استان خوزستان ظهر دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صبح امروز ‌شنبه سوم ‌مهر‌ طی توافقات انجام‌شده با کشور عراق، 5 هزار ‌زائر از کشورمان به عراق اعزام شدند، اظهار داشت: ‌با توجه به تکمیل ظرفیت اعلام شده، در حال حاضر مرز‌ها بسته است و امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد، از هموطنان عزیز می‌خواهیم که به مرزها مراجعه نکنند.
 
* خدمت‌رسانی به زائران اربعین در پایانه «برکت»
در جریان سفر محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت به استان ایلام، پایانه برکت در منطقه مرزی ایران و عراق با راه‌اندازی خط 20 کیلومتری انتقال آب از شهر مهران به این پایانه به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل بنیاد برکت درباره این طرح توضیح داد: علاوه بر خط 20 کیلومتری انتقال آب، نسبت به احداث و تکمیل ۲ مخزن با ظرفیت 2 هزار مترمکعب در شهر مهران و 700 مترمکعب در پایانه برکت اقدام شده است که نخستین مخزن به طور کامل تکمیل شده و دومین مخزن، مراحل پایانی ساخت را پشت سر می‌گذارد. ترکمانه خاطرنشان کرد: برای انتقال آب از شهر مهران به پایانه برکت 300 میلیارد ریال اعتبار تکمیلی هزینه شده و قرار است زائران حسینی از نتایج و برکات آن بهره‌مند شوند. مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح دلایل احداث پایانه برکت در منطقه مرزی مهران اظهار داشت: بنیاد این پایانه را در مساحت 30 هکتار و عملیات راه‌سازی 8 کیلومتر با هدف ساخت سوله‌های اسکان موقت، احداث محل پذیرایی و پارکینگ برای زوار حسینی در دست ساخت دارد. ترکمانه اضافه کرد: ساخت مرکز جامع سلامت، تامین و نصب مخازن آب و 20 دستگاه آبسردکن، احداث نمازخانه 200 متر مربعی، ساخت 200 چشمه سرویس بهداشتی و احداث 5 هزار متر مربع سایه‌بان از دیگر امکانات و خدمات در نظر گرفته شده برای زائران در پایانه برکت است. وی یادآور شد: سال 1397 بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر برای ورود به کشور عراق جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین از مرز مهران عبور کردند که این رقم در سال 98 به 3 میلیون و 700 هزار نفر رسید. احساس نیاز برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی، بنیاد برکت را به احداث پایانه در این منطقه ترغیب کرد. مدیرعامل بنیاد برکت بیان کرد: با بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به پایانه برکت، امکان خدمات‌رسانی به راهیان کربلا و زائران اربعین حسینی بیش از پیش فراهم آمده است. گفتنی است، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام 7 هزار و 857 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 9 هزار و 291 میلیارد ریال را در در حوزه‌های توانمندسازی اقتصادی، امور زیربنایی، فرهنگی و خدمات بیمه‌ای در مناطق روستایی و محروم استان ایلام به بهره‌برداری رسانده یا در دست اقدام دارد.

Page Generated in 0/0222 sec