printlogo


کد خبر: 238589تاریخ: 1400/7/6 00:00
تابستان بدون هوای پاک

تابستان امسال برای تهرانی‌ها بدون هوای پاک گذشت. آنطور که مشاور فراکسیون محیط‌زیست مجلس اعلام کرده طی 93 روز دومین فصل سال آلایندگی هوا در تهران بسیار بالا بوده و همین موضوع سلامت شهروندان این کلانشهر را با مخاطره رو‌به‌رو کرده است. حال با ورود به فصل پاییز آلودگی هوا به چالشی جدی برای پایتخت‌نشینان مبدل شده و پیش‌بینی می‌شود با کاهش بارش‌های پاییزی، پدیده اینورژن یا وارونگی هوا بیش از پیش نفس شهر را تنگ کند. در این میان پدیده‌ای به نام اجاره کاتالیست خودروها موضوعی است که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند ضریب آلایندگی در شهر را افزایش داده و مراکز معاینه فنی را ناکارآمد کند. در همین رابطه وحید نوروزی، مشاور فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به ضرورت‌های استانداردسازی خودرو به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ تضمینی نمی‌دهد وقتی یک خودرو تولید شد، حتما استانداردهای لازم را حفظ کرده باشد. سازمان محیط‌زیست هیچ ضوابطی برای این موضوع پیش‌بینی نکرده است و می‌گوید وقتی خیال‌مان از استانداردهای خودروی نمونه در کارخانه راحت است، مجوز شماره‌گذاری را صادر می‌کنیم. وی افزود: مردم تهران تابستان گذشته حتی یک روز هم از هوای پاک برخوردار نبودند و آلودگی تهران و بسیاری از کلانشهرها ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون است. یکی از اصلی‌ترین منابع این ذرات، کارخانه‌های صنعتی و نیروگاه‌ها هستند که سال گذشته نیز این کارخانه‌ها پشت سر خودروسازی‌ها پنهان شده و همه انتقادات به سمت خودروسازی روانه شد. مشاور فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به پدیده اجاره کاتالیست در شهر تهران تصریح کرد: اجاره کاتالیست اولا به مسؤولیت اجتماعی خودروساز بازمی‌گردد ولی ما باید از خودرویی در داخل استفاده کنیم که کیفیت آن باعث حفظ آبرو و جان شهروندان شود. نوروزی افزود: وقتی کاتالیست خودرو از بین برود، در بسیاری موارد در بازار پیدا نمی‌شود و اتفاقا این باعث خنده خودروساز است که یک شهروند دنبال کاتالیست بگردد. در این میان یکسری باند و گروه خلاف به وجود آمده است و از آنجا که معاینه فنی یک آزمایشگاه ساده است، نمی‌تواند اجاره‌ای بودن کاتالیست را تشخیص دهد. 


Page Generated in 0/0134 sec