بحران سوخت در انگلیس دیروز در حالی وارد هفته دوم شد که بوریس جانسون سهشنبه مدعی پایان یافتن این بحران شده بود
گروه بینالملل: بحران کمبود سوخت و خالی بودن بخش عظیمی از پمپ بنزینها در انگلیس وارد هفته دوم شده و مردم این کشور را به هجوم آوردن به ایستگاههای سوخت تحریک کرده است. در حالی که دولت انگلیس سهشنبه شب مدعی شده بود بحران کمبود سوخت در سراسر این کشور رو به کاهش گذاشته و مردم باید از حضور هیجانی و هراسآمیز در پمپ بنزینها برای سوختگیری خودداری کنند اما خبرگزاری «رویترز» دیروز در گزارشی از تداوم و تشدید بحران سوخت در انگلیس بویژه لندن خبر داد. بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس سهشنبهشب پس از چند روز سکوت در برابر اعتراضات ناشی از وضعیت بحرانی سوخت در این کشور گفته بود: «اکنون شاهدیم که اوضاع رو به بهبود است. از صنعت سوخت میشنویم که عرضهها به صورت معمول به ایستگاههای توزیع سوخت میرسد و من از همه میخواهم طبیعی رفتار کرده و به کسب و کارشان بازگردند». با این حال خبرنگار رویترز دیروز گزارش داد از حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی، صفهای طولانی خودروها بار دیگر به معدود پمپهای بنزین که فعال هستند، بازگشته و حتی ادامه این صفها در بعضی بزرگراههای پایتخت انگلیس ایجاد ترافیک سنگین کرده است. بر اساس گزارش رویترز از لندن، از صبح دیروز (چهارشنبه) بار دیگر صفهای طویل خودروهایی که منتظر سوختگیری در پمپ بنزینها در پایتخت انگلیس هستند، در سطح شهر پدیدار شده است. بر اساس این گزارش، ایستگاههای سوخت متعددی در لندن هنوز بسته است و علامت هشدار «بنزین موجود نیست» مقابل این پمپ بنزینها خودنمایی میکند که همین امر باعث طولانیتر شدن صف خودروها در دیگر ایستگاهها شده است. پیش از آن روزنامه دیلیمیل گزارش داده بود برخی جایگاههای سوخت در پی بحران به وجود آمده فروش بنزین را تا سقف ۳۰ پوند سهمیهبندی کردهاند و خشونت در صفهای طولانی پمپبنزینهای انگلیس رو به افزایش است و مردم با یکدیگر درگیر شدهاند و حتی به روی هم چاقو میکشند. این در حالی است که رسانههای انگلیسی بامداد سهشنبه گزارش دادند ارتش انگلیس نیز برای مقابله با هر گونه ناآرامی احتمالی در پی بحران سوخت و کمبود بنزین در این کشور، به حالت آمادهباش درآمده است.
صفهای طولانی مردم انگلیس در پمپبنزینها که با نگرانی منتظر پر کردن باک خودروهای خود هستند، در روزهای اخیر در این کشور اروپایی به واقعیتی ناخوشایند تبدیل شده است؛ تداوم بحرانی که ماههاست ادامه داشته و در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. تقریبا دوسوم حدود ۵۵۰۰ جایگاه مستقل عرضه سوخت انجمن خردهفروشان بنزین از روز دوشنبه بنزین ندارند و انتظار میرود سایرین هم به آنها ملحق شوند. در عین حال، این امر خسارت سیاسی هم برای دولت انگلیس داشته و به دلیل رکورد بالای قیمت انرژی، اکثر انگلیسیها از نحوه رسیدگی دولت به این ماجرا انتقاد میکنند و میزان رضایت از عملکرد «بوریس جانسون» نخستوزیر انگلیس در پی نگرانیها از احتمال بازگشت «زمستان نارضایتی» دهه ۱۹۷۰ کاهش یافته است.
* لجبازی جانسون و کنایه آلمانها
بر اساس اطلاعات انجمن انگلیسی PRA، مشکل تهیه و توزیع سوخت در بریتانیا باعث شده عرضه جوابگوی تقاضا نباشد و در برخی بخشهای این کشور تا 90 درصد پمپبنزینها خالی از بنزین و گازوئیل بمانند. دولت انگلیس مهمترین دلیل کمبود گازوئیل و بنزین را کمبود رانندگان کامیونهای سوخترسان عنوان کرده که مانعی در مسیر تامین از شرکتهای سوخت تا جایگاههای توزیع شده است. به همین دلیل با آنکه در حال حاضر کمبود حدود 100 هزار راننده کامیون در این کشور وجود دارد، لندن اعلام کرد به طور فوری بیش از 4 هزار راننده خارجی استخدام میکند. در حقیقت ریشه اصلی این بحران، برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی است که نماد و رهبر این جنبش نخستوزیر کنونی دولت محافظهکار لندن یعنی بوریس جانسون است. آمارها حاکی از آن است بسیاری از رانندگان کامیون اروپایی بعد از برگزیت از این کشور خارج شدهاند که جزو بیش از 20 هزار نیروی متخصص ماهر اروپای شرقی بودهاند که جزیره را ترک کردهاند. علاوه بر این، همهگیری کرونا هم مانع آموزش و امتحانات رانندگی شده و چندین دوره آموزش و آزمون رانندگی به تعویق افتاده است. در حال حاضر دولت لندن برخی تمهیدات از جمله ویزای موقت برای رانندگان کامیون خارجی و برخی استثنائات دیگر را در نظر گرفته است. «اولاف شولتز» نامزد اصلی صدراعظمی آلمان، فردای پیروزی حزبش در انتخابات این کشور به انگلیسیها طعنه زد که اوضاع بحرانی فعلیشان ناشی از برگزیت است. او گفت: «ما بسیار در این زمینه کار کردیم که انگلیسیها را متقاعد کنیم اتحادیه اروپایی را ترک نکنند اما در نهایت آنها به گونهای دیگر تصمیم گرفتند». دولت جانسون اما لجوجانه دیدگاه اصناف درباره ارتباط برگزیت با بحران فعلی را رد میکند.
* کاهش جذابیت اقتصادی انگلیس با برگزیت
انگلیس پس از 47 سال عضویت در اتحادیه اروپایی، دیماه 99 به طور رسمی از آن خارج شد. دولت این کشور میگوید به توافقی درباره آینده همکاریهای تجاری با اتحادیه اروپایی دست یافته است اما عملا این خروج دردسرهای زیادی را بویژه برای انگلیس ایجاد کرده است. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی ناشی از همهگیری ویروس کرونا به سر میبرند اما آمار و نظرسنجیها نشان میدهد انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد. دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داده اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی با 9/9 درصد کاهش بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به ۳ قرن گذشته را بر اثر محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا تجربه کرده است. این در حالی است که از ابتدای امسال که مناسبات سابق انگلیس و اتحادیه اروپایی به واسطه برگزیت خاتمه یافت، مشکل جابهجایی کالا بویژه مواد غذایی در انگلیس نمایان شد. قوانین دستوپاگیر گمرکی اعتراض صاحبان مشاغل و شرکتهای باربری را در پی داشت و معترضان در چندین نوبت مقابل دفتر نخستوزیری دست به تظاهرات زدند. اواسط سال جاری میلادی نرخ تورم از برآورد بانک مرکزی انگلیس بالاتر رفت و پیشبینی میشود این وضع در ماههای آینده تشدید شود اما همه این تحولات عمدتا به پای بحران همهگیری کرونا نوشته شد. در واقع پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی، یعنی یک سالی که انگلیس پس از خروج رسمی از اتحادیه اروپایی فقط تابع قوانین اتحادیه و عضو بازار واحد اروپا بود همزمان شد با شیوع کرونا. بحران کرونا در واقع به عنوان ضربهگیر پسلرزههای برگزیت عمل کرد و اینک که دولت محدودیتهای کرونایی را کاهش داده و قرنطینهها برداشته شده است، پیامدهای برگزیت به وضوح خودنمایی میکند.