printlogo


کد خبر: 238801تاریخ: 1400/7/12 00:00
دولت الجزیره سفیرش را از پاریس فراخوانده و آسمانش را به روی فرانسوی‌ها می‌بندد
الجزایر هم فرانسه را جواب کرد

جمهوری فرانسه که خود را قدیمی‌ترین کشور همچنان پابرجای جهان و مهد حقوق بشر و دموکراسی می‌داند، حال به قهقرایی‌ترین مقطع تاریخ معاصرش رسیده است؛ دورانی که نه تنها شرکای آمریکایی و اروپایی پاریس اعتباری برایش قائل نیستند و این کشور را در معادلات قدرت بین‌المللی به حساب نمی‌آورند، بلکه حنای فرانکوفیل‌ها دیگر در مستعمرات سابق‌شان هم رنگی ندارد. 
۲ هفته پس از آنکه آمریکا و انگلیس به اتفاق هم فرانسه را از بزرگ‌ترین قرارداد نظامی قرن استرالیا برای بهره‌برداری از چندین فروند زیردریایی هسته‌ای و عادی محروم کردند و عملا پاریس را از معادلات جدید قدرت کنار گذاشتند، حال نوبت الجزایری‌هاست که دولت مکرون را جواب کنند. عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر بدون کوچک‌ترین ترسی از افزایش تنش با بزرگ‌ترین عضو اتحادیه اروپایی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، با همتای فرانسوی‌اش سرشاخ شده و به شکلی بی‌سابقه پاسخ جنگ لفظی امانوئل مکرون را به شکل عملی می‌دهد. 
او در واکنش به اظهارات مکرون که در وجود ملت الجزایر در شمال آفریقا قبل از استعمار فرانسه تشکیک کرده بود، موضعی بسیار محکم اتخاذ کرده و سخنان مکرون را غیرمسؤولانه و حمله غیرقابل قبول به حافظه میلیون‌ها الجزایری دانسته است. 
اوج‌گیری تنش میان الجزیره و پاریس در حالی است که مکرون در سودای احیای قدرت استعماری سپری شده کشورش در نظم نوین بین‌المللی در حال شکل‌گیری، به آب و آتش می‌زند و رفتارهای شاذ او هر از گاهی حمل به توهم یا خودبزرگ‌بینی می‌شود. این در حالی است که دولت و مردم الجزایر از زمان پیروزی انقلاب‌شان و استقلال در سال 1962 بارها از فرانسه خواسته‌اند بابت اشغال این کشور و کشتار یک میلیون نفر تنها در قرن بیستم عذرخواهی کرده و آن را به عنوان قتل‌عام به رسمیت بشناسد. 
الجزایری‌ها که هنوز در بسیاری از زمینه‌ها با فرانسوی‌ها شراکت داشته و از مزیت یک جامعه مهاجر عظیم در این کشور اروپایی- تقریبا معادل یک‌پنجم جمعیت 44 میلیون نفری کشور خودشان- بهره می‌برند، این بار تصمیم گرفته‌اند رهبر کم‌تجربه کاخ الیزه پاریس را تنبیه کنند. 
عبدالمجید تبون به عنوان رئیس حکومت و نخست‌وزیر کابینه جدید دولت، ایمن بن عبدالرحمن، یک موضع‌گیری قاطع ۳ مرحله‌ای را برای پاسخگویی به گستاخی‌های اخیر مکرون طراحی کرده‌اند. ابتدا مدیرکل وزارت خارجه الجزایر، به نشانه اعتراض به تصمیم جدید دولت فرانسه مبنی بر کاهش صدور ویزا برای شهروندان برخی کشورها از جمله الجزایر، مراکش و تونس، سفیر فرانسه را احضار کرد. او خطاب به سفیر فرانسه اعلام کرد این اقدام پاریس تصمیمی یکجانبه است و پیامدهایی منفی برای آزادی عمل شهروندان الجزایری برای سفر به فرانسه دارد. 
سپس شنبه شب گذشته دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر خود در پاریس را برای مشورت فراخوانده است.  سپس دیروز در حالی که روابط ۲ کشور به نهایت تنش دیپلماتیک که در سال‌های اخیر سراغ داشته‌ایم رسیده، شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع نظامی در الجزیره اعلام کرد پایتخت الجزایر حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه که برای انجام ماموریت در منطقه ساحل (کشورهای فرانسوی‌زبان جنوب و حاشیه صحرای بزرگ آفریقا) اعزام می‌شوند، می‌بندد.

Page Generated in 0/0059 sec