printlogo


کد خبر: 238826تاریخ: 1400/7/12 00:00
امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود به کوتاهی‌‌های دولت جمهوری آذربایجان در حوزه‌‌‌‌‌ دیپلماتیک نسبت به ایران اشاره کرد
تغییر ژئو منطقه را تحمل نمی‌کنیم

گروه سیاسی: تنش‌‌ اخیر در گستره‌‌‌‌‌ مرزهای شمال غرب ایران با آذربایجان و ارمنستان وارد مراحل جدیدی شده است. برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» موضع جدی جمهوری اسلامی ایران را در برابر تغییر ژئوپلیتیک منطقه اعلام کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌‌‌‌‌ تلویزیونی اخیر خود ضمن تاکید بر برنامه دولت سیزدهم برای گسترش همکاری‌‌ها با همسایگان، به کوتاهی‌‌های دولت جمهوری آذربایجان در حوزه‌‌‌‌‌ دیپلماتیک نسبت به ایران اشاره کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حسین امیرعبداللهیان شنبه‌شب در گفت‌وگوی زنده با برنامه نگاه یک، درباره برخی مسائل پیش‌آمده بین ایران و جمهوری آذربایجان، با اشاره به اینکه در زمان جنگ دوم قره‌‌باغ در سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی از طریق کانال‌های دیپلماتیک نگرانی خود را از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه به مقامات آذربایجان اعلام کردیم، ادامه داد: به آنها گفتیم مناسبات رو به رشد ۲ کشور مورد توجه ما است اما هرگز عناصر جعلی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای‌مان و اقدامات تحریک‌آمیز آنها را تحمل نمی‌کنیم. تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تغییر مرزها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم. 
وی با تشریح چرایی به‌‌ وجود آمدن این مشکلات در دوران جدید، به پیگیری دستگاه دیپلماسی کشور برای حل مشکل به وجود آمده برای موضوع ترانزیت کامیون‌های ایران در مرز آذربایجان و ارمنستان و بازداشت ۲ راننده ایرانی اشاره کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به رایزنی‌هایش با وزیر خارجه آذربایجان در نیویورک گفت: در این ملاقات و در مسیر دیپلماتیک به صراحت نگرانی‌های خود را راجع به این مسائل عنوان کردیم و گفتیم اگر قرار است عوارضی گرفته شود و محدودیت‌هایی ایجاد شود، باید بر اساس عرف دیپلماتیک از مسیر سفارتخانه‌های ۲ کشور و مسیر رسمی این ضوابط جدید به ما اطلاع داده شود. وزیر امور خارجه ادامه داد: مثلا گفته شود از ۴۰ یا ۵۰ روز دیگر این ضوابط اجرا می‌شود. در این دیدار همچنین تاکید کردیم بازداشت ۲ راننده ایرانی توجیهی ندارد و رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود. 
اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان این مساله را روشن می‌‌کند که دولت باکو با وجود ادعایش مبنی بر حاکمیت بر بخشی از مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان، آداب دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و با خودسری اقدام به دستگیری رانندگان ایرانی کرده است. این گزاره روشن می‌‌کند باید به مواضع باکو در قبال جمهوری اسلامی با احتیاط بیشتری نگریست. جمهوری آذربایجان با اعمال خود در حال حاضر از چندین جهت، مستقیما منافع ایران را تهدید کرده است. نخستین مساله تهدید مسیرهای ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان و بعد از آن به گرجستان و روسیه است. این مساله غیر از بعد اقتصادی، در ابعاد سیاسی و امنیتی نیز برای ایران مشکل به وجود خواهد آورد. مساله‌‌‌‌‌ بعدی باز کردن راه ورود رژیم صهیونیستی به نزدیکی مرز جمهوری اسلامی است. ایران همان‌طور که امیرعبداللهیان اشاره کرد، بارها در این باره به طرق گوناگون به رژیم باکو اعتراض کرده اما مقامات جمهوری آذربایجان به این اعتراضات توجهی نکرده‌اند. دیگر مساله‌‌ای که قابل توجه است، حضور نیروهای تکفیری در این منطقه است که توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه به نزدیکی مرزهای ایران منتقل شده‌‌اند. در آخر هم برخی اظهارنظرهای تجزیه‌طلبانه‌‌‌‌‌ مقامات آذربایجان است که به طور واضح از تجزیه‌‌‌‌‌ خاک ایران سخن گفته‌اند. با در نظر گرفتن جمیع این مسائل باید غیر از تلاش‌‌های لازم دیپلماتیک، از راه‌‌های دیگر نیز مانع ادامه‌‌‌‌‌ روند فعلی شد و جلوی خطای محاسباتی باکو و آنکارا را گرفت. نخستین اقدام برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» بود که تاثیر خود را نشان داد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی خود همچنین به مانور اخیر ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: در برابر اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام دادند، این مانور برگزار شد و ما پیامی را به صهیونیست‌ها و تروریست‌ها ارسال کردیم. 
طبق اخبار رسیده، با وجود برگزاری رزمایش فاتحان خیبر، اعزام گسترده سامانه‌های دفاعی و یگان‌های زرهی و توپخانه‌ای به مرزهای شمال غرب همچنان ادامه دارد. 
***
    رسانه عراقی: امیرعبداللهیان چهارشنبه به بیروت می‌رود   
روزنامه الصباح عراق اعلام کرد بعد از اخبار ضدونقیض درباره موعد سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به بیروت، به نظر می‌‌رسد وی روز چهارشنبه پیش رو این سفر را انجام خواهد داد. این روزنامه نوشته است که با توجه به رسیدن نفتکش‌‌های حامل سوخت ایران به لبنان و اتخاذ موضع‌‌های متفاوت از سوی سیاستمداران لبنانی، این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است. پیش از این نیز خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع لبنانی اعلام کرده بود امیرعبداللهیان پس از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، سفری به بیروت و دمشق خواهد داشت که این سفر در زمان اعلام شده از سوی رسانه‌‌ها انجام نشد. سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر اعلام کرده بود سفر امیرعبداللهیان به لبنان در نخستین فرصت انجام خواهد شد. 

Page Generated in 0/0175 sec