printlogo


کد خبر: 238843تاریخ: 1400/7/17 00:00
اخبار

سینما به قبل از کرونا بازنمی‌گردد
مدیر استودیوی هالیوودی می‌گوید باکس‌آفیس پس از کرونا هم همچنان ۲۰ درصد پایین‌تر از قبل خواهد بود. به گزارش هالیوود ریپورتر، «دانا لنگلی» رئیس هیات‌مدیره شرکت یونیورسال می‌گوید صنعت فیلم همچنان با چالش‌های «کووید‌-۱۹» روبه‌رو است و «نرمال جدید» حتی بدون اینکه ویروس سالن‌های سینمای سراسر جهان را ببندد، اتفاق می‌افتاد. لنگلی گفت: هیچ یک از ما واقعا چیزی نمی‌داند. اگر به یک سال قبل نگاه کنیم، بیشترمان فکر می‌کردیم صنعت فیلم و سینما رفتن تا امروز به حالت عادی بازگردد اما حالا انتظار داریم از اینجا به بعد هم بازار سینمایی ۲۰ درصد نسبت به قبل از پاندمی پایین‌تر باشد و مدت خیلی زیادی طول بکشد که بتواند دوباره به ارقام قبلی بازگردد. 
***
بازدید از موزه هنر و ادبیات کودکان رایگان شد
همزمان با هفته کودک، بازدید خانواده‌ها، کودکان و عموم مردم از موزه ملی هنر و ادبیات کودک رایگان شد. به گزارش تسنیم، با آغاز هفته کودک از 16 مهرماه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و خانواده‌ها برگزار می‌کند. موزه‌ ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران به مناسبت هفته‌ ملی کودک از 17 تا 22 مهر به شکل رایگان پذیرای خانواده‌ها، کودکان و عموم علاقه‌مندان است. موزه‌ ملی «هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که 20 مهر 1379 با مساحتی در حدود 500 متر مربع راه‌اندازی شده، در طول هفته‌ آتی از 17 تا 22 مهر از ساعت 8 صبح تا 16 عصر پذیرای بازدیدکنندگان دستاوردهای این نهاد در زمینه‌ انتشار کتاب، تولید تئاتر، فیلم، انیمیشن، سرگرمی‌های سازنده و پژوهش‌های حوزه‌ کودک و نوجوان است. از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به واحد معرفی نمایشگاه‌های مختلف تاریخی، ایران‌شناسی و اقوام گوناگون ایران اشاره کرد. 
***
فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفتند
در میان جدیدترین مجوزهای صادرشده در سازمان سینمایی نیکی کریمی، مرتضی شایسته، جمشید محمودی و مجید رجبی‌معمار پروانه ساخت گرفتند. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته جلسه اعضای شورای پروانه ساخت برای بررسی درخواست‌ها برگزار و برای چند فیلمنامه پروانه ساخت صادر شد که نام چند چهره آشنا در بین آنها بیشتر به عنوان تهیه‌کننده دیده می‌شود. تازه‌ترین پروانه ساخت صادرشده برای برادران محمودی است که مدتی قبل و تقریبا همزمان با سقوط شهرهای مختلف افغانستان توسط طالبان، برای ساخت فیلمی با نام «سقوط کابل» درخواست پروانه ساخت داده بودند تا فیلم دیگری را با مشارکت هم بسازند. از دیگر مجوزهای صادرشده می‌توان به پروانه ساخت فیلم «بی‌پروا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی غزاله سلطانی و نیز فیلم «استاد» به تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار - که در حال حاضر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است - و به کارگردانی سیدعماد حسینی، «هم‌دیدار» به کارگردانی محمدمهدی نوروزیان و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی، «دنیای شیرین ما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و «داد» به تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده و کارگردانی ابوالفضل جلیلی اشاره کرد. در بین مجوزهای صادرشده فیلمی با نام «میراث» هم دیده می‌شود که کارگردان آن مسعود کیمیایی و تهیه‌کننده آن علی اوجی است.  
***
آغاز پخش فصل تازه «کلبه عموپورنگ»
فصل تازه مجموعه تلویزیونی «کلبه عموپورنگ» از امروز شنبه هفدهم مهرماه روی آنتن شبکه دوم سیما قرار می‌گیرد. به گزارش مهر، پخش ادامه قسمت‌های مجموعه تلویزیونی «کلبه عموپورنگ» به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده از امروز همزمان با پایان ماه صفر و شروع ماه ربیع‌الاول از شبکه ۲ سیما آغاز خواهد شد. در آستانه آغاز مجدد پخش این مجموعه، جدیدترین عکس‌های «کلبه عموپورنگ» نیز با حضور بازیگران منتشر شد. مجموعه «کلبه عموپورنگ» هر روز ساعت ۱۹ از شبکه ۲ سیما روی آنتن می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲ پخش می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی داریوش فرضیایی، کمند امیرسلیمانی، سپیده خداوردی، امیرغفارمنش، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، آرش میراحمدی، آرش نوذری، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، افشین سنگ‌چاپ، سوسن پرور، سارا منجزی‌، مهرداد مصلحی، امیر معمار و امیرمحمد متقیان با هنرمندی سعید امیرسلیمانی و محمدرضا داوودنژاد و با حضور نادر سلیمانی و نعیمه نظامدوست ایفای نقش کرده‌اند. 
***
نوبل ادبیات به نویسنده تانزانیایی رسید
عبدالرزاق گورنا از تانزانیا به دلیل «کاوش سازش‌ناپذیر و قانع‌کننده درباره اثرات استعمارگری و سرنوشت پناهجویان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها»، جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ را از آن خود کرد. به گزارش مهر، جایزه نوبل ادبیات به عنوان یکی از جوایز مطرح ادبی در سطح جهان، برنده سال ۲۰۲۱ خود را شناخت و عبدالرزاق گورنا از تانزانیا (۷۲ ساله) به دلیل «کاوش سازش‌ناپذیر و قانع‌کننده درباره اثرات استعمارگری و سرنوشت پناهجویان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» این جایزه را از آن خود کرد. پاداش نقدی جایزه نوبل ۱۰ میلیون کرون سوئد معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار است که معمولا همراه با یک مدال و دیپلم افتخار طی مراسمی در استکهلم و اسلو به برندگان هر شاخه اعطا می‌شود اما مراسم اهدای جوایز امسال نیز به رسم سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و مدال و لوح از طریق سفارت به دست برنده می‌رسد. تاکنون هیچ اثری از این نویسنده به فارسی ترجمه نشده است.

Page Generated in 0/0059 sec