printlogo


کد خبر: 238849تاریخ: 1400/7/17 00:00
دور دنیا

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف‌۱۶» از آمریکا
منابع مطلع بامداد جمعه خبر دادند ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف‌۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود از آمریکا شده است. این منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفتند: «این معامله چند میلیارد دلاری، فعلا در مسیر فرآیند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکاست و منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره این کشور است که می‌تواند این معامله را مسدود کند». یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ‌باره توضیح داد: «از نظر سیاسی، وزارت خارجه درباره فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نمی‌کند». به نوشته رویترز، سفارت ترکیه در واشنگتن اما از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. پیش‌تر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف‌۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود اما سال ۲۰۱۹ پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس‌۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چند روز پیش از آمریکا خواسته بود بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده «اف‌‌۳۵» مبلغ 4/1 میلیارد دلار پول کشورش را برگرداند. واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت کاتسا وضع کرد. «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه و ۳ مقام دیگر هدف تحریم‌ها قرار گرفتند که شامل ممنوعیت همه مجوزهای صادرات و مجوزهای صادراتی ایالات متحده به ترکیه و همچنین توقیف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است. 
***
واکنش پکن به سانحه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین
دولت چین روز جمعه به وقوع سانحه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: پکن بابت وقوع این حادثه در آب‌های بین‌المللی حوزه اقیانوس هند- آرام «عمیقا نگران است». این مقام چینی گفت: آمریکا و دیگر کشورهای دخیل باید جزئیات مربوط «از جمله موقعیت دقیق حادثه، هدف این سفر و جسمی را که زیردریایی با آن برخورد کرده است» ارائه کنند. رسانه‌های غربی شامگاه پنجشنبه از برخورد یک فروند زیردریایی نظامی آمریکا با شیء نامعلومی در دریای جنوبی چین خبر دادند. ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از زیردریایی‌های سریع و اتمی این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به یک شیء نامعلوم برخورد کرد. ارتش آمریکا با بیان اینکه این حادثه منجر به زخمی شدن ۱۱ ملوان شد، توضیح داد زیردریایی «یو‌اس‌اس کنتیکت» در وضعیت پایداری باقی ماند و مولد اتمی آن آسیب ندیده است. در این بیانیه مکان رخ دادن این حادثه اعلام نشده اما مؤسسه دریایی آمریکا می‌گوید این اتفاق در دریای جنوبی چین واقع شده است. 
***
تردید آلمان نسبت به واکسن «جانسون ‌اند جانسون»
کرونا در اروپا همراه با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان ادامه دارد. در همین حال کمیسیون دائمی واکسیناسیون در آلمان (استیکو) تزریق یک دوز واکسن جانسون ‌اند جانسون برای مصونیت در برابر کرونا را کافی ندانسته و اعلام کرده کسانی که با این واکسن واکسینه می‌شوند باید برای مصونیت بهتر دوز دوم این واکسن را هم حدود 4 هفته بعد از تزریق دوز اول دریافت کنند. این نهاد بهداشتی در آلمان دلیل این درخواست خود را این اعلام کرد که بیشترین موارد ابتلا به کرونا در بین واکسینه‌شده‌ها در آلمان کسانی هستند که واکسن جانسون ‌اند جانسون را دریافت کرده‌اند. استیکو اعلام کرد اثربخشی این واکسن در برابر «دلتا کرونا» نسبت به سایر واکسن‌های تایید شده، پایین است. این نهاد بهداشتی در آلمان از محافظت ناکافی این واکسن در برابر این ویروس از افراد واکسینه شده گفته است. تا به حال نهادهای بهداشتی اروپا تزریق یک دوز واکسن جانسون ‌اند جانسون را برای محافظت کامل افراد در برابر این ویروس کافی می‌دانستند این در حالی است که در سایر موارد واکسن‌های تایید شده تزریق ۲ دوز واکسن برای مصونیت کامل در برابر این بیماری لازم است. بر اساس اطلاعات انستیو رابرت کخ آلمان تا به حال بیش از 2/3 میلیون نفر در آلمان با جانسون ‌اند جانسون واکسینه شده‌اند. 
***
شرمن در پاکستان
«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا که پنجشنبه‌شب برای سفر ۲ روزه وارد اسلام‌آباد شد، به دیدار مشاور امنیت ملی پاکستان رفت. وی دیروز نیز برای دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان به محل وزارت خارجه این کشور رفت، جایی که حتی مقام همتراز با میهمان آمریکایی از وی استقبال نکرد و تنها یک مقام در سطح مدیرکل وزارت خارجه از معاون وزارت خارجه ایالات متحده استقبال کرد. این سفر همزمان با شکاف فزاینده در روابط ۲ کشور، تداوم اتهامات آمریکا علیه پاکستان مبنی بر تبانی با طالبان و کارشکنی در صلح افغانستان، نگرانی واشنگتن از ایمنی زرادخانه‌های اتمی پاکستان و لایحه جمهوری‌خواهان آمریکایی علیه پاکستان انجام می‌شود. بر اساس این گزارش، وندی شرمن در دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه و «معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان پیرامون روابط دوجانبه و تحولات افغانستان به رایزنی پرداخت. استقبال سرد طرف پاکستانی از نفر دوم وزارت خارجه آمریکا بیانگر تشدید اختلافات میان ۲ کشور است، در حالی که واشنگتن از بیش از ۲ سال گذشته نیز سفیر جدید در اسلام‌آباد مقرر نکرده است. برخی مقامات پاکستان عدم حضور سفیر آمریکا را به مثابه بی‌توجهی واشنگتن به اسلام‌آباد می‌دانند. رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک در واشنگتن گفتند: دولت بایدن در مذاکرات خود با پاکستان بر 4 نکته اصلی شامل به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان، تحریم‌های بین‌المللی علیه افغانستان، دسترسی آمریکا به افغانستان و همکاری ضدتروریسم میان ۲ کشور تمرکز خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec