مصطفی خدابخشی: نظام آموزش در حال آمادهسازی فضا برای حضور دانشآموزان و دانشجویان از اواسط آبانماه بر سر کلاسهای درس است اما آنطور که از شهر تهران برمیآید، شبکه اتوبوسرانی و مترو همزمان با آغاز سفرهای آموزشی از آمادگی لازم جهت ارائه سرویس مناسب برخوردار نیست.
شواهد نشان میدهد شهروندان تهرانی از هماکنون باید خود را آماده روزهایی پرترافیک و شلوغ به دلیل عدم توانایی در پاسخگویی توسط شبکه حملونقل عمومی کنند چرا که مدیران شهری از فرسودگی اتوبوسها، کمبود تجهیزات و واگن برای خطوط مترو خبر دادهاند.
به نظر میرسد میراث فرسوده و ناکارآمد مدیریت شهری پنجم شهر تهران تا ماهها روی حملونقل عمومی تهران سایه انداخته و تا مدتها باید چشمانتظار بهبود شرایط بود. واقعیت را میتوان در آمار و ارقام دید. طبق طرح جامع ترافیک تهران، این کلانشهر به منظور خدمترسانی مناسب نیازمند 8 هزار دستگاه اتوبوس است، این در شرایطی است که هماکنون 2 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران مشغول فعالیت هستند و از این میزان، تعداد قابل توجهی عمری بالاتر از 10 سال دارند، در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی عمر اتوبوسهای شهری 7 سال است.
با توجه به این آمار و ارقام، باید این نکته را پذیرفت که متاسفانه شهر تهران با چالش جدی کمبود اتوبوس روبهرو است و این معضل با اضافه شدن سفرهای آموزشی بیش از پیش نمایان خواهد شد و در صورتی که تدبیری برای آن اندیشیده نشود، باید چشمانتظار ترددهایی فشرده برای شهروندان تهرانی در شبکه حملونقل عمومی بود.
اخبار رسیده از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران حکایت از آن دارد طی ماههای آینده 400 دستگاه اتوبوس به شبکه اتوبوسرانی اضافه خواهد شد اما یقینا با توجه به حجم فرسودگی و کمبود 6000 هزار دستگاهی اتوبوسها در این بخش نمیتوان توقع داشت با ورود این تعداد اندک اتوبوس، گرهی از مشکل حملونقل عمومی تهران در بخش اتوبوسرانی باز شود.
متروی تهران نیز شرایط بهتری نسبت به اتوبوسرانی ندارد چرا که کمبود واگن و فرسودگی قطعات باعث شده خدمترسانی به شهروندان با کندی صورت گرفته و میزان رضایتمندی مردم روند نزولی به خود بگیرد. با نزدیک شدن به زمان بازگشت دانشآموزان و دانشجویان به فضاهای آموزشی، از متروی تهران خبر رسیده 4 رام قطار اورهال شده به شبکه ریلی درونشهری افزوده میشود اما در این زمینه نیز این تعداد رام قطار نمیتواند در کلان موضوع تاثیرگذار باشد.
این نقیصه در حالی در شبکه ریلی درونشهری مشاهده میشود که پیش از این متروی تهران توانسته بود رکورد جابهجایی روزانه 2 میلیون مسافر را به ثبت برساند اما متاسفانه هم به دلیل شرایط کرونایی و هم به دلیل فرسودگی موجود در شبکه ریلی، این رقم به 800 هزار سفر در روز رسیده است.
با توجه به همسویی دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری، رسیدگی به شبکه حملونقل عمومی تهران یک ضرورت جدی است تا پایتخت از فرسودگیهای ناشی از ضعف مدیریت دوره پنجم شهری فاصله گرفته و مردم بیش از پیش طعم خدمت را بچشند.