printlogo


کد خبر: 238865تاریخ: 1400/7/17 00:00
با آغاز روند نزولی دما در کشور، سازمان‌های امدادی در حال آماده‌سازی شرایط برای مقابله با رخدادهای جوی هستند
آماده‌باش برای مقابله با بحران

با آغاز روند کاهش دما در کشور، افزایش آمادگی به منظور مقابله با حوادثی همچون سیل، آبگرفتگی و سرمازدگی‌های شدید امری ضروری است؛ در این راستا واحدهای امدادی همچون سازمان مدیریت بحران، اورژانس، آتش‌نشانی، راهداری و هلال‌احمر اقدامات خود را برای مواجهه با شرایط مختلف جوی آغاز کرده‌اند. 
آنطور که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرده، آماده‌باش این سازمان به تمام استان‌های کشور برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی ناشی از بارندگی و سرمای هوا در نیمه دوم سال اعلام شده است. 
اسماعیل نجار درباره تمهیدات این سازمان برای آمادگی در برابر حوادث مرتبط با بارندگی و سرمای هوا که در نیمه دوم سال احتمال وقوع آن افزایش پیدا می‌کند، گفت:‌ با توجه به افزایش حوادث طبیعی ناشی از بارندگی‌های برف و باران و کولاک و تغییرات ناگهانی جوی در نیمه دوم سال، سازمان مدیریت بحران کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بر ضرورت آماده‌باش و ارتقای آمادگی برای مقابله با هر گونه حوادث احتمالی در نیمه دوم سال تاکید کرده است. 
وی با بیان اینکه این نامه باید از سوی تمام بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و... اجرا شود، اظهار کرد:‌ بر اساس آنچه سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرده است، لازم است تمام معابر و آبراهه‌های زیرگذر جاده‌ها و خطوط ریلی پاکسازی شده و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل شود. 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:‌ مسیل‌ها و رودخانه‌های داخل شهری نیز باید توسط شهرداری‌ها پاکسازی و لایروبی شود. لازم است درباره انهار و قنوات نیز همین اقدام انجام شود و ما این موضوع را ابلاغ کرده‌ایم. 
یکی از وظایف قانونی که بر عهده دستگاه‌های اجرایی است، بازدید از پل‌ها بویژه پل‌های کم‌ارتفاع روی رودخانه‌هاست. بر این اساس انجام اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از ساخت‌و‌ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها باید ادامه یابد و با هماهنگی دستگاه قضایی با موارد غیرقانونی برخورد لازم شود. توجه به این مقوله از این جهت دارای اهمیت است که تصرف بستر رودخانه سبب انسداد مسیر و جاری شدن سیل خواهد شد و این امر می‌تواند صدمات جانی و مالی بسیاری با خود به همراه داشته باشد. 
کارشناسان بر این باورند با نزدیک شدن به فصل سرما ذخیره‌سازی سوخت و انرژی یکی دیگر از نیازهای اساسی استان‌های سرماخیز به حساب می‌آید. در این زمینه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: تاکید کرده‌ایم باید زیرساخت‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و عیوب آن رفع شود. همچنین سوخت مایع مورد نیاز برای فعالیت نانوانی‌ها و نیروگاه‌ها، مراکز درمانی و... نیز تامین شود. 
نجار اضافه کرد:‌ تمهیدات لازم برای حمایت از کشاورزان، باغداران و دامداران نیز باید اتخاذ شود. لازم است هشدارها به موقع به این افراد ارائه شده و برای پیشگیری از سرمازدگی محصولات و دام‌های این افراد نیز اقدامات لازم انجام شود. 
وی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای در مسیرهای اصلی، روستایی و شهری نیز اتخاذ شود، گفت: ‌تا حد امکان باید شرایطی فراهم شود که هیچ مسیری مسدود نشود و در صورت انسداد نیز لازم است قبل از آن به مردم هشدار داده شده تا کسی در راه نماند. ضمن اینکه باید محل‌هایی برای اسکان اضطراری در طول مسیرها بویژه مسیرهای مناطق سردسیر و کوهستانی نیز پیش‌بینی شود. 
نجار با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر نیز باید آمادگی لازم را برای امدادرسانی به حوادث احتمالی داشته باشد، گفت: همچنین نیروهای نظامی و انتظامی نیز باید هماهنگی لازم را با دستگاه‌های اجرایی و امدادی داشته و آمادگی حضور در شرایط اضطراری را داشته باشند. 

Page Generated in 0/0048 sec