printlogo


کد خبر: 238887تاریخ: 1400/7/18 00:00
نگاهی کوتاه به کتاب «در میان سرخپوست‌ها»
روایتی از ماجراجویی دانشجویی

محمدصادق شهبازی‌: «در میان سرخپوست‌ها»؛ تجربه‌نگاری حضور یک گروه دانشجویی در همایش آب‌و‌هوای کوچابامبای بولیوی است. اینکه چطور یک گروه دانشجویی می‌تواند تحولات بین‌المللی را رصد کند، جایی را که مسؤولان نمی‌بینند و مورد توجه قرار نمی‌دهند، ببیند و با انتخاب درست، طراحی و البته فائق آمدن بر سختی‌ها و مانع‌تراشی‌های داخلی‌ در نقطه لازم، در خارج از کشور حضور پیدا کند، در این کتاب به وضوح آمده است. 
ماجرای کتاب، کنفرانسی آب‌وهوایی است در اعتراض به کنفرانس زیست‌محیطی کپنهاگ و بعدها کنوانسیون آب‌وهوایی پاریس. کشورهای ضد سرمایه‌داری آمریکای لاتین همایشی شکل دادند و هزاران فعال مردمی ضد سرمایه‌داری، ضد سلطه و فعال محیط‌زیست را جمع کردند. تیم جنبش عدالت‌خواه دانشجویی متشکل از یک طلبه ملبس آشنا به زبان اسپانیولی، یک خانم چادری آشنا به زبان انگلیسی و یک دانشجوی آشنا به زبان فرانسه راهی این اجلاس شد که محتواهایی هم درباره انقلاب اسلامی، فلسطین و محیط‌زیست از دیدگاه اسلام آماده کرده بودند. 
حضور این تیم تبدیل به بمب خبری اجلاس شد و در بسیاری از رسانه‌های آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفت. تیم تلاش کرد در حاشیه و متن اجلاس سخن بگوید، رژیم صهیونیستی را به عنوان ضربه‌زننده به محیط‌زیست محکوم کند، حضور رسانه‌ای متفاوتی داشته باشد و... . 
دست آخر در روزهای پایانی نشست، حتی از کشورهای دیگر آمریکای لاتین خودشان را به اجلاس رساندند تا با تیم ایرانی دیدار کنند که به مسلمان و شیعه شدن آن تیم معارض، آمدن‌شان به ایران و بازگشت‌شان و تلاش برای اصلاحگری در کشور خود انجامید. این تیم برای بعد از سفر نیز برنامه ریخت. 
«در میان سرخپوست‌ها» تصویری از توانستن در عرصه‌ای است که در آن کار مردمی جدی نمی‌شود. تصویری است از همت دانشجویان و فرارفتن‌شان از روزمرگی‌ها و دست گذاشتن‌شان روی اولویت‌ها. 
این کتاب هم برای دانشجویان نسل جدید برای الگوگیری خواندنی است، هم برای فعالان بین‌المللی برای برنامه‌ریزی حضور در مجامع جهانی، هم برای مسؤولان برای فرصت‌‌شناسی نسبت به ظرفیت‌های بین‌المللی و هم برای کسانی که به دنبال ثبت و ضبط تجربیات دانشجویی و ارتباطات میان‌فرهنگی جمهوری اسلامی هستند. 
انتشارات «راه یار» چاپ اول این کتاب خواندنی و کوتاه را که مجموعه خاطرات حاضران و دست‌اندرکاران این سفر است راهی بازار نشر کرده است. 
علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب‌ علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی
raheyarpub@ یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند. 

Page Generated in 0/0056 sec