printlogo


کد خبر: 238915تاریخ: 1400/7/18 00:00
اخبار

بازگشایی همه مدارس کشور از نیمه دوم آبان‌ماه
سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره بازگشایی مدارس و نحوه از سرگیری آموزش‌های حضوری مدارس از آبان‌ماه توضیحاتی ارائه داد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش، علیرضا کمرئی با اعلام جزئیات بازگشایی مدارس از آبان‌ماه، اظهار کرد: الگوی بازگشایی مدارس، شرایط فعالیت آموزشی را در مدارس مشخص می‌کند. طبق الگوی بازگشایی، مدارس روستایی و عشایری در نیمه اول و دوم مهرماه بازگشایی می‌شوند. وی افزود: در نیمه اول مهرماه، مدارس فنی‌حرفه‌ای و کاردانش برای دروس مهارتی بازگشایی شده‌اند؛ همچنین دانش‌آموزان ابتدایی نیز در نیمه اول مهرماه برای آشنایی با معلمان خود در مدارس حضور پیدا کردند. کمرئی بیان کرد: در نیمه دوم مهرماه، مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های کمتر از ۳۰ نفر دانش‌آموز دارند، بازگشایی می‌شوند. سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در امر بازگشایی مدارس اضافه کرد: در نیمه اول آبان‌ماه، بر اساس الگوی بازگشایی مدارس و سرعت واکسیناسیون جامعه، مدارس کم‌جمعیت شهری با کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی خواهند شد. وی افزود: در نیمه دوم آبان‌ماه نیز تمام مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند و بر اساس الگوی بازگشایی گروه‌بندی خواهند شد و با توجه به مجوز هر منطقه، فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد. 
***
امنیت مرزها بالاست
فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه هلاکت اشرار در سال گذشته افزایش یافته است، امنیت مرزها را بالا دانست و گفت: درگیری‌های ما در مرز در در 6 ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش دارد و در بعضی مناطق در شمال غرب کشور تا 50 درصد افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، سردار احمدعلی گودرزی در برنامه تلویزیونی دستخط درباره وضعیت مرز ارمنستان و آذربایجان گفت: بالاخره شیاطینی در دنیا هستند که خیلی تمایل به آرمان‌گرایی، استقلال و در مسیر توسعه قرار گرفتن کشور ندارند، آن هم صهیونیست‌های کودک‌کش و ارتش تروریست آمریکا و ایادی آنها. متأسفانه برخی کشورهای منطقه هم دل در گرو دیگران بسته‌اند. ما یقین و اعتقاد داریم و تجربه موفقی که در کشور خودمان اتفاق افتاد، هر کشوری در منطقه در حوزه جغرافیایی خودش باید امنیتش را برقرار کند و روی داشته‌های خودش سرمایه‌گذاری کند. به گفته وی، در حال حاضر مرزهای کشورمان از امنیت پایداری برخوردار هستند، بویژه در شمال غرب و شمال کشور؛ مورد خاصی که جای نگرانی باشد وجود ندارد. شیطنت‌ها از ابتدا هم اینطوری بوده است. رزمایش‌ها و سناریوهای مختلفی تدارک دیده شده است. همکاران ما از امکانات لازم برخوردار هستند، تقویت‌ها دارد انجام می‌شود؛ اقدامات الکترونیکی، اپتیکی و پهپادی کاملا دارند رصد می‌کنند، به کشورها هم توصیه کرده‌ایم که نباید به دیگران دل خوش کنند و افراد تکفیری را بیاورند در قسمتی کمک‌شان باشد، ما به آنها تذکر داده‌ایم. 
***
بازسازی ناوگان اولویت متروی تهران
‌‌نایب‌رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: پیگیر تسریع در انجام رده‌های تعمیراتی ناوگان، بویژه رده‌های تعمیراتی سبک به منظور افزایش قابلیت اطمینان بیشتر ناوگان برای نیمه دوم سال۱۴۰۰ هستیم. علی عبدالله‌پور در این باره افزود: مسؤولیت‌هایی که در قبال شهروندان و مسافران داریم را به نحو احسن انجام می‌دهیم و می‌دانیم که حیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه بستگی به حرکت قطارها دارد و این مستلزم هزینه کردن برای نگهداری و تعمیرات قطارها و افزایش قابلیت آنها در چرخه سیر است. وی تصریح کرد: هزینه تعمیرات اساسی۳۱ رام قطار DC از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه با مشارکت شهرداری تهران تأمین شده و با توجه به احتمال بازگشایی مدارس در نیمه دوم سال، تعمیرات اساسی این قطارها طبق برنامه‌ریزی انجام شده است. عبدالله‌پور با بیان اینکه انجام تعمیرات اساسی ۵ واگن ۲ طبقه از قطارهای خط ۵ نیز در حال انجام است، گفت: در حال حاضر به علت نبود نقدینگی قطارها از رده‌های تعمیرات اساسی عقب هستند. وی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از ۱۷۱ قطار مترو نیاز به بازسازی دارند، که بیش از ۴۱ رام این قطارها متعلق به نسل اول است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزود: عقب‌ماندگی در زمینه تعمیرات اساسی در قطارهای سری DC یا قطارهای نسل اول که پس از طی کردن هر ۹۰۰ هزار کیلومتر در مرحله اورهال قرار می‌گیرند بیشتر است و باید هر چه زودتر انجام شود. 
***
عمر مفید ۵۰ ساله مدارس نوساز
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه عمر مفیدی که برای مدارس نوساز تعریف می‌کنیم حدود ۵۰ سال است، گفت: 5/19 درصد مدارس فرسوده و تخریبی داریم که عمدتا مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند و هنوز منابع مالی ما کفاف بازسازی‌شان را نداده است اما اگر بودجه تخصیص یابد و با همین سرعت پیش برویم، شمار مدارس تخریبی طی ۴ سال آینده به تعداد انگشتان دست می‌رسد. مهرالله رخشانی‌مهر با اشاره به روند طی شده در سازمان نوسازی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: دی‌ماه سال ۱۳۹۶ سازمان نوسازی مدارس را تحویل گرفتم؛ در آن زمان تخصیص عمرانی سازمان در تمام ردیف‌ها صفر بود. وی افزود: طبق قانون اگر خیری پروژه‌ای را تا ۵۰ درصد تکمیل کند دولت باید بودجه‌ای معادل آن تخصیص دهد. تعهد خیران در سال ۹۶ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تخصیص ردیف پروژه‌های مشارکتی خیران از سوی دولت ۱۵ درصد این رقم یعنی ۲۷ میلیارد تومان بود. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه وقتی پول نباشد، مدرسه‌سازی انجام نمی‌شود و به تبع آن تغییر در معماری، ساخت مجتمع‌های آموزشی، اجرای زیرنظام فضا و تجهیزات و دیگر اهداف نیز محقق نمی‌شود، گفت: بنابراین نخستین هدف‌گذاری ما این بود که به سمت تخصیص اعتبارات برویم. عدد مصوب ما در سال ۹۶ از محل اعتبارات عمرانی کشور 6/1 درصد بود که اکنون به بیش از ۷ درصد رسیده است. هرچقدر اعتبارات عمرانی افزایش یابد سهم مدرسه‌سازی نیز بیشتر می‌شود. 

Page Generated in 0/0066 sec