printlogo


کد خبر: 238927تاریخ: 1400/7/18 00:00
وزیر امور خارجه در ادامه سفر‌های‌ خارجی خود پس از مسکو و بیروت، روز گذشته وارد دمشق شد
توسعه همکاری‌های راهبردی با سوریه

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر‌ منطقه‌ای خود پس از روسیه و لبنان، روز گذشته وارد سوریه شد و با مسؤولان رده بالای این کشور از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه دیدار کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدارها بر حمایت همه‌‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از نظام سوریه تاکید کرد و روابط با سوریه را راهبردی خواند. به گزارش «وطن‌امروز» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین مقصد سفر منطقه‌ای خود پس از حضور در مسکو و بیروت، صبح دیروز راهی دمشق، پایتخت سوریه شد. این دومین سفر امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه به سوریه است. 
«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه برای استقبال از همتای ایرانی خود در فرودگاه بین‌المللی دمشق حاضر شد. بر اساس گزارش خبرگزاری سانا، وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران گفت: «روابط ما با سوریه راهبردی است و می‌کوشیم همکاری‌های خود را با این کشور در تمام زمینه‌ها توسعه دهیم. سوریه در حال پیشرفت و شکوفایی است و ما همانطور که در زمان جنگ با تروریسم در این کشور ایستادیم، باز در کنار آن خواهیم ایستاد».
در مقابل، وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: ما از تلاش‌های ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای حمایت می‌کنیم و تمام اقدامات آمریکا را که سعی بر دستکاری در کنار این پرونده و دیگر مسائل منطقه دارد، قویا محکوم می‌کنیم».
 
* دیدار با اسد
وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار و رایزنی کرد. در این ملاقات تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه میان ۲ کشور مورد تاکید قرار گرفت. همچنین درباره تحولات افغانستان، یمن، عراق و سوریه تبادل نظر به عمل آمد. 
امیرعبداللهیان تماس‌های گسترده میان مقامات عالی ۲ کشور را نشانگر عمق روابط میان ایران و سوریه خواند و پیروزی‌های سیاسی، بین‌المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و اظهار داشت فضای دیپلماتیک در نشست‌های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است. 
وی ضمن تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افغانستان اظهار داشت: ما با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می‌کنیم. 
رئیس‌جمهور سوریه نیز در این ملاقات اظهار داشت: در مدت کمی که از دیدار قبلی ما می‌گذرد، تحولات زیادی رخ داده است که به نفع همه ما بوده است. ما توانستیم انتخابات ریاست‌جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم. خروج آمریکا از افغانستان نشان ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی است. کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند آمریکا مسؤولیت اعمال و سیاست‌هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد. 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و باید برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود، چرا که آمریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند. 
بشار اسد همچنین بیان کرد: ما در چارچوب منافع ملی سوریه با کمیته قانون اساسی تعامل می‌کنیم نه با مداخله و تحمیل نقطه نظرات خارجی. 
وی درباره تحولات ادلب بر خاتمه اشغالگری و بازگشت همه مناطق تحت اشغال به آغوش سوریه تاکید کرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به عملگرا بودن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما یک برنامه توسعه پایدار اقتصادی را در نظر داریم که حتی با فرض تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران آن را دنبال خواهیم کرد. البته بزودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم و موضوع راستی‌آزمایی و دریافت ضمانت‌های لازم برای اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی را مدنظر داریم. وی ادامه داد: اگر این مذاکرات به نتیجه رسید ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه کشورمان بهره خواهیم گرفت ولی پیشبرد برنامه را متوقف آن نخواهیم کرد.
امیرعبداللهیان همچنین عصر دیروز بعد از دیدار با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: روابط ۲ کشور ایران و سوریه استراتژیک و سوریه متحد استراتژیک ایران است و ما در این سال‌ها نشان دادیم هیچ‌گاه در روزهای سخت متحدان خود را تنها نمی‌گذاریم. وی با بیان اینکه همان‌طور که در زمان مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بودیم، در کنار سوریه هستیم و فعالانه ۲ کشور با یکدیگر همکاری و تعامل دارند، گفت: هر ۲ کشور به دنبال این هستند که توافقات اخیر بین ۲ کشور را هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی کنند. وزیر امور خارجه ضمن اعلام آمادگی برای گسترش روابط ۲ کشور در مرحله جدید حیات سیاسی سوریه گفت: ۲ کشور دارای منابع و ظرفیت‌های زیادی هستند و ان‌شاءالله مردم ۲ کشور از اجرایی شدن این توافقات بهره ببرند. 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور سوریه گفت: در این دیدار درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم، آقای بشار اسد دیدگاه‌های بلندی دارند. وی همچنین با اشاره به رایزنی‌ها بین ۲ کشور درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: نگرانی‌هایی درباره قفقاز جنوبی وجود دارد، از جمله حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها در این منطقه. از دیگر سو هنوز دولت فراگیر در افغانستان شکل نگرفته است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مسائل منطقه به هم پیوسته است. 
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به دیدار و رایزنی‌ها با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: رایزنی‌های خوبی با آقای فیصل مقداد داشتیم و امیدوارم دیدار بین مقامات ۲ کشور در سطح بالاتر در زمان خودش شکل بگیرد.
***
    3 پیام سفر امیرعبداللهیان به لبنان از دیدگاه  روزنامه عربی   
روزنامه عربی الاخبار در گزارشی به 3 پیام مهم سفر امیرعبداللهیان به لبنان اشاره کرد: اول اینکه این سفر در چارچوب سفر به روسیه و سوریه بود. این امر نشان‌دهنده جایگاه لبنان در تفکرات راهبردی تهران و اهمیت این کشور در ۲ سطح سیاسی و امنیتی است. سفر امیرعبداللهیان به بیروت و دمشق بعد از سفرش به بغداد در ۲۸ آگوست نشان‌دهنده مساوی بودن سطح اهمیت این ۲ کشور برای جمهوری اسلامی ایران است؛ دوم اینکه سفر امیرعبداللهیان به لبنان پیامی به خارج داشت مبنی بر اینکه جنگ با اسرائیل همچنان اولویت تهران است، بعد از اینکه پرونده هسته‌ای در دولت قبل در صدر اولویت‌ها بود. دیدار امیرعبداللهیان با سیدحسن نصرالله تاکیدی بر این مساله بود؛ سوم اینکه سفر امیرعبداللهیان بعد از گام اول شکست تحریم‌‌ها و ارسال سوخت به لبنان به‌رغم تمام تهدیدات خارجی انجام شد و این امر، تاکیدی بر این مساله است که جمهوری اسلامی ایران آماده اتخاذ اقدامات بیشتر برای شکست تحریم‌هاست و از حزب‌الله در مقابله با جنگ ‌اقتصادی آمریکا علیه لبنان حمایت می‌کند و می‌‌‌تواند در زمینه‌های دیگر به غیر از انتقال سوخت، حاضر و شریک باشد. 

Page Generated in 0/0058 sec