printlogo


کد خبر: 238942تاریخ: 1400/7/19 00:00
بیانیه مهم حشدالشعبی عراق در روز انتخابات پارلمانی
روز سرنوشت‌ساز عراقی‌ها

سرانجام دیروز موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای عراقی‌ها فرا‌رسید و آنها پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان توانستند صبح یکشنبه دهم اکتبر ۲۰۲۱ پای صندوق‌های رای حاضر شوند و آینده سیاسی کشور خود را رقم بزنند. همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در این کشور، تعطیل رسمی اعلام شد. رای‌گیری از ساعت 7 صبح شروع شد و تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه یافت. «جلیل عدنان خلف» رئیس کمیساریای عالی مستقل انتخابات در این باره گفته بود: رای‌گیری الکترونیک است و راس ساعت 6 عصر تمام می‌شود و تمدیدی هم در کار نیست. در همین حال قائم‌مقام وزارت کشور عراق اعلام کرد هیچ‌گونه ناامنی در جریان انتخابات مشاهده نشده است و نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه وضعیت اضطراری در آماده‌باش کامل قرار دارند. با این حال اخباری از وقوع انفجار در یکی از مراکز رای‌گیری در دیالی عراق منتشر شد. کمیته امنیتی انتخابات عراق نیز اعلام کرد 77 نفر به دلیل نقض قوانین و تخلفات انتخاباتی بازداشت شده‌اند. بنا به اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق نتایج اولیه پنجمین انتخابات پارلمانی از ساعات ابتدایی بامداد امروز (دوشنبه) منتشر خواهد شد. «عبدالحسین الهنداوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور انتخابات از استقبال گسترده در انتخابات خبر داد و گفت: هیچ مانع و مشکلی وجود ندارد. «عماد جمیل» از مسؤولان اطلاع‌رسانی کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز دیروز گفت: انتخابات از 7 صبح شروع شده است و ما شاهد هیچ مشکل عمده‌ای نبودیم. اشکالات فنی ساده درباره وارد کردن بارکد وجود داشت که سریعا رفع شد. از سویی «جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات به از کار افتادن برخی دستگاه‌ها در زمان اخذ رای واکنش نشان داد و گفت: کمیساریا آماده تعویض هر دستگاهی است که به طور کامل از کار می‌افتد. آماده مقابله با هر رخداد غیرمنتظره هستیم. ما دستگاه‌های ذخیره داریم و کمیته فنی ویژه حل مشکل هنگام روند رای‌گیری هم داریم. 
 
* حضور چهره‌های سیاسی و مذهبی عراق در انتخابات
 بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، از همان ساعات آغاز رای‌گیری، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با حضور در یکی از مراکز رای‌گیری در بغداد، رای خود را به صندوق انداخت. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز با حضور در یکی از مراکز اخذ رای در بغداد، رای خود را به صندوق انداخت. رئیس‌جمهور عراق بعد از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت انتخابات خواسته مردمی برای تغییر و اصلاح است. دیگر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی عراقی از جمله نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق نیز با حضور در انتخابات رای خود را به صندوق انداختند. عمار حکیم، رئیس ائتلاف حکمت ملی عراق هم رای خود را به صندوق انداخت. وی هنگام انداختن رای خود به صندوق بیان کرد: مشارکت گسترده در انتخابات به مثابه پیروزی برای احقاق حقوق ملت عراق است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر هم رای داد. نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز پای صندوق‌ رای حضور یافت و رای داد.  همچنین فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی عراق در انتخابات دیروز عراق شرکت کرد. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح هم با حضور در انتخابات رای خود را به صندوق انداخت. شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر شیعیان عراق نیز رأی خود را به صندوق انداخت. «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم از دیگر شخصیت‌هایی بود که رای خود را به صندوق انداخت. 
 
* شمار افراد واجد شرایط
حدود 25 میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد حدود 21 میلیون نفر که کارت بیومتریک مدت‌دار و نیز کارت انتخاباتی کوتاه‌مدت در اختیار داشتند می‌توانستند در انتخابات شرکت ‌کنند. جمعه رأی‌گیری از گروه‌های ویژه (نیروهای ارتش، پلیس و زندانیان و برخی از آوارگان) انجام شد. کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد در رأی‌گیری از گروه‌های خاص، 69 درصد در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور مشارکت داشته‌اند.
 
* اختلال در برخی سیستم‌های الکترونیک رأی‌گیری
برخی منابع رسانه‌ای دیروز اعلام کردند گزارش‌هایی درباره بروز اختلال در برخی سیستم‌های الکترونیک انتخابات در مراکز رأی‌گیری وجود دارد و این امر موجب شده برخی شهروندان عراقی از دادن رأی در این شعب منصرف شوند. این امر با واکنش «مقتدا الصدر» رهبر جریان صدر و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح همراه شد. به نوشته وبگاه «ناس»، صدر تصریح کرد: پس از گزارش بروز اختلال در برخی دستگاه‌ها در مراکز انتخاباتی، متخصصان برخی از آنها را تعمیر کردند. از کمیساریای عالی و ناظران بین‌المللی تقدیر می‌کنیم. هر گونه اختلال در این دستگاه‌ها به منزله خدشه وارد شدن به روند دموکراتیک است. عامری نیز طی پیامی صوتی از مردم خواست صبوری کنند، زیرا اختلال ایجاد‌شده در حال رفع است. وی خطاب به عراقی‌ها گفت: «ای مردم عزیز عراق! امت حشد و مقاومت! باید پای صندوق‌های رأی بروید و در آنجا بمانید تا رأی دهید. مراکز رأی‌گیری را به دلیل اختلال ایجاد شده در دستگاه‌های رأی‌گیری ترک نکنید، زیرا در حال اصلاح هستند و ما با جدیت این امر را پیگیری می‌کنیم».
***
    حشدالشعبی نگهبان همیشگی «تنگه احد»      
اعضای حشدالشعبی بعد از محروم شدن از شرکت در انتخابات ویژه روز جمعه، حالا به دلیل حضور در میدان‌های نبرد و لزوم خالی نکردن محورهای عملیاتی حساس در مبارزه با تروریسم، باز هم نخواهند توانست رای خود را به صندوق‌ها بیندازند. بنا بر اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اعضای نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی عراق بودند که بخش قابل توجهی از آنان (حدود ۷۰ درصد) در روز جمعه رای خود را به صندوق‌ها ریختند. دیروز نیروهای حشدالشعبی باز هم مانند روال معمول این ماه‌ها در آماده‌‌باش کامل و وضعیت هشدار درجه «ج» به سر می‌بردند تا امنیت سایر شهروندان عراقی را تامین کنند و چتر مقتدرانه خود را بر سر شهروندانی بگسترند که چشم به آینده‌ای بهتر برای عراق دوخته‌اند. این بار اما آماده‌باش نیروهای حشدالشعبی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق مطابق دستور هیات حشدالشعبی، «کامل» بود؛ بیانیه‌ای که نشان داد برای حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت عراقی، روند مردمسالاری و تحقق خواست‌های دموکراتیک ملت عراق، کم‌اهمیت‌تر از دستاوردهای میدان جنگ نیست، هر چند خود این نیروها از رای دادن در این فرآیند محروم باشند. در بیانیه بخش رسانه‌ای حشد آمده بود: ما در آستانه برنامه دموکراتیکی هستیم که عراق با آن در برابر مردم منطقه احساس افتخار می‌کند؛ منطقه‌ای که هنوز شماری از کشورها در آن از پیش پا افتاده‌ترین حقوق یعنی انتخاب نمایندگان خود در مدیریت کشور محروم هستند، حشدالشعبی به همراه دیگر نهادهای امنیتی و نظامی برای حفظ امنیت در سراسر کشور تلاش می‌کند. در ادامه این بیانیه با اشاره به عملیات گسترده و پیش‌دستانه حشدالشعبی در ۵ استان عراق، تصریح شده بود: همزمان با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری، نیروهای حشد در مناطق مختلف کشور از جمله دیالی، نینوا، صلاح‌الدین، کرکوک، انبار و اطراف بغداد با هماهنگی فرماندهی مشترک دست به عملیات پیشدستانه ‌زده‌اند که منجر به دستگیری شماری از تروریست‌ها و برچیده شدن شبکه‌های تروریستی و شناسایی مخفیگاه‌ها شده است. حشدالشعبی در ادامه افزوده بود: در راستای اهتمام ما به تضمین روند برگزاری انتخابات بدون هیچ ناامنی، تمام نیروهای حشد از ساعت ۱۸ شنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) تا ساعت ۵ صبح روز دوشنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهرماه و روز بعد از انتخابات) در وضعیت آماده‌باش کامل قرار می‌گیرند. حالا حشدالشعبی یمین و یسار و بالا و پایین کوه اُحُدِ اتحاد مردم عراق را می‌پاید تا دشمن تکفیری از خلأها و شکاف‌های احتمالی سوءاستفاده نکند. خانواده‌های اعضای حشدالشعبی نیز در شبکه‌های اجتماعی عراقی هم‌قسم شدند جای خالی عزیزان‌شان را پای صندوق‌های رای پر کنند.

Page Generated in 0/0053 sec