printlogo


کد خبر: 238945تاریخ: 1400/7/19 00:00
دور دنیا

بیانیه آیت‌الله سیستانی
در رابطه با جنایت قندوز
دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق بیانیه‌ای در رابطه با انفجار تروریستی اخیر در مسجدی در شهر قندوز افغانستان که منجر به شهادت تعداد زیادی از شیعیان شد، صادر و تاکید کرد: کشورهای اسلامی و جامعه جهانی مردم بی‌دفاع افغانستان را تنها گذاشته‌اند. 
متن بیانیه به شرح ذیل است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت شریف و مظلوم افغانستان
سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
صمیمانه‌‌ترین تسلیت‌ها و همدردی‌ها را به ملت شریف و ستم‌‌دیده افغانستان بویژه خانواده‌های داغدار این فاجعه بزرگ ابراز داشته، از خداوند متعال می‌خواهیم به بازماندگان صبر و شکیبایی و به مجروحین شفای عاجل مرحمت فرماید. با قلبی آکنده از درد و اندوه شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از نمازگزاران بی‌گناه که قربانی انفجار تروریستی مسجد مؤمنین شهر قندوز شدند را محکوم کرده و از خداوند برای بازماندگان صبر و برای مجروحین شفا و بهبودی مسألت می‌کنیم. با کمال تاسف و تعجب شاهد آن هستیم که کشورهای اسلامی و جامعه جهانی ملت بی‌دفاع افغانستان را تنها گذاشته و زمینه را برای آنکه تعداد بیشتری از مؤمنان بی‌گناه افغانستانی در معرض حملات و جنایات گروه‌های تندرو افراطی قرار بگیرند، فراهم کرده‌اند. در چنین شرایط سختی از تمامی شما عزیزان می‌خواهیم وحدت و همبستگی ملی خود را تقویت و در پی راه‌حل‌های موفق برای حمایت از غیرنظامیان از سرکوب و جنایات‌ گروه‌های تروریستی باشید و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در مساجد و اماکن عمومی بیندیشید. از خداوند علی قدیر، عزت و سربلندی را برای ملت بزرگوار افغانستان خواهانیم. 
2 ربیع الاول 1443
دفتر آیت‌الله سیستانی- نجف اشرف
***
برخورد خشن پلیس ضد شورش ترکیه با تجمعات مردمی در آنکارا
پلیس ضد شورش ترکیه با تجمع یادبود بمب‌گذاری در ایستگاه قطار آنکارا در سال 2015 که در پایتخت این کشور برگزار شد با خشونت برخورد کرد. به نوشته وبگاه «احوال» واحدهای پلیس ضد شورش آنکارا که فقط به اعضای خانواده 110 قربانی بمب‌گذاری انتحاری داعش اجازه تجمع داده بودند به دنبال مشاهده پیوستن جمع کثیری از مردم در این مراسم از گاز اشک‌آور استفاده کردند و دست‌کم 22 نفر نیز بازداشت شدند. پلیس ضد شورش آنکارا به بهانه رعایت مقررات کرونایی با جمع کثیری از مردم در این مراسم با خشونت برخورد کرد. 10 اکتبر 2015، دو بمب‌گذار انتحاری تجمعی را که گروه‌های چپگرا در این کشور در آن حاضر و خواستار پایان دادن به درگیری بین ترکیه و حزب «پ‌ک‌ک» بودند هدف قرار دادند. «صلاح‌الدین دمیرتاش»، رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق که در زندان است در توئیتی به مناسبت سالگرد این حادثه گفت: ما به مبارزه خود ادامه می‌دهیم تا روزی که مسؤولان را ملزم کنیم یادبود مراسم 10 اکتبر در سراسر کشور برگزار شود. به نوشته این وبگاه، بسیاری از قربانیان آن حادثه از اعضای حزب دموکراتیک خلق بودند. خانواده‌های قربانیان حاضر در این مراسم از «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر سابق ترکیه خواسته‌اند برای ادای توضیحات در دادگاه حاضر شود. داوود اوغلو نیز روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «کسانی که آرامش و وحدت ما را هدف قرار می‌دهند هرگز به اهداف خود نمی‌رسند». نیروهای امنیتی ترکیه روز جمعه نیز ۴۰ مظنون به عضویت و همکاری با گروه تروریستی داعش را در آنکارا بازداشت کردند. یک منبع امنیتی گفت که افراد بازداشت شده با تروریست‌های حاضر در مناطق درگیری عراق و سوریه در ارتباط بوده و برای انجام عملیات‌های تروریستی در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کردند. از محل اختفای این مظنون‌ها، اسناد و مدارک ارتباط با گروه تروریستی داعش و دستگاه‌های دیجیتال ارتباطی کشف و ضبط شده است. 
***
پناهجویان افغان در انگلیس: با ما مثل زندانی رفتار می‌شود
شماری از پناهجویان افغان که توسط انگلیس از افغانستان تخلیه شدند با انتقاد از شرایط خود و بدرفتاری با آنها می‌گویند با پناهجویان مانند «زندانی» رفتار می‌شود. پس از تصرف کابل توسط طالبان، هزاران نفر از مقامات و پرسنل نظامی افغان که به نیروهای ناتو کمک می‌کردند، از افغانستان تخلیه شدند و به دلیل اینکه افغانستان در «فهرست قرمز» سفر قرار دارد، برای مدتی در قرنطینه قرار گرفتند. به گزارش «گاردین»، برخی پناهجویان می‌گویند هیچ خبری از محل اقامتی که دولت انگلیس به عنوان بخشی از طرح اسکان مجدد به آنها وعده داده بود را دریافت نکرده‌اند، در اتاق‌های خود بدون اینکه قادر به تنفس هوای تازه باشند حبس شده‌اند، هیچ خبری از زمان خروج خود از این وضعیت ندارند و این قضیه بر سلامت روانی آنها تاثیر منفی گذاشته است. «حسب نورالدین» مدیر سابق دفتر دادستان کل افغانستان که از 20 روز گذشته در قرنطینه حضور دارد، در این باره گفت: ما اینجا مثل زندانی هستیم، در 24 ساعت تنها اجازه داریم 15 دقیقه بیرون برویم.

Page Generated in 0/0053 sec