printlogo


کد خبر: 238948تاریخ: 1400/7/19 00:00
توافق بدون تشریفات قانونی؛ فیفا برای تکنولوژی آفلاین به ما اولتیماتوم نداده بود
چماق دروغین فشار فیفا

مهران نیاکان: با نزدیک شدن به زمان برگزاری بازی ایران و کره‌جنوبی، حقایق درباره VAR روشن می‌شود؛ حقایقی تکان‌دهنده از قراردادی که شتاب‌زده با یک شرکت به ظاهر بلژیکی بسته شد. چرا ما باید باور کنیم نهادهای بالادستی فدراسیون فوتبال تاکید داشتند برای بازی با کره‌‌جنوبی، ورزشگاه آزادی باید به سیستم کمک‌داور ویدئویی مجهز باشد اما حالا که مجهز شده، کاری با روشن بودن آن ندارند و به تکنولوژی خاموش قانع هستند؟ کاش یک نفر بپرسد از این توافق عجله‌ای با یک شرکت خارجی که بدون مناقصه، بدون داشتن رقیب و بدون اعلام قیمت و کارشناسی قیمت و... طرف قرارداد فدراسیون فوتبال شده، چه کسانی سود می‌برند؟
شهاب عزیزی‌خادم دوشنبه 29 شهریور در بخش خبری شبکه سوم سیما به صراحت تاکید کرد میزبانی ایران از کره‌جنوبی در گرو نصب VAR در ورزشگاه آزادی است و اگر ما ورزشگاه آزادی را به این سیستم مجهز نکنیم، نمی‌توانیم در خانه میزبان کره‌جنوبی باشیم اما حالا که فدراسیون فوتبال با تاکید روی همین الزام‌ها سیستم کمک‌داور ویدئویی را وارد ایران کرده، می‌گوید قرار است VAR در بازی ایران و کره‌جنوبی آفلاین باشد. 
یعنی واقعا فیفا روی سیستم کمک‌داور ویدئویی خاموش تاکید داشت؟ با عقل جور در نمی‌آید فیفا به ما اصرار کرده باشد ورزشگاه آزادی را به تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی تجهیز کنیم و بعد با خاموش بودن این تکنولوژی در روز بازی کنار بیاید. 
 
* ادعای الزام فیفا راهی برای ترک تشریفات!
به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال چنین وانمود کرد که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اصرار به این کار دارند تا مجوز وارد کردن این تکنولوژی را بدون تشریفات قانونی بگیرد. تشریفات قانونی شامل برگزاری مناقصه زیرنظر کمیسیون معاملات در حضور نماینده سازمان بازرسی و مهم تر از آن اخذ مجوز از نهادهای امنیتی به دلیل حساسیت این سیستم، نصب دوربین‌ها و سیستم‌های انتقال «داده» و سرورهای خارج از کشور شرکت طرف قرارداد می‌شد که بسیار زمانبر بود و به نظر می‌رسد فدراسیون پای الزام فیفا را وسط کشید تا مسؤولان را مجاب کند در این فرصت کم مجالی برای این کارها نیست و به فدراسیون اجازه ترک تشریفات برای واردات تجهیزات سیستم کمک‌داور ویدئویی را بدهند و حالا که قرارداد با شرکت بلژیکی بسته شده و تجهیزات به ایران رسیده، فدراسیون تازه اعلام کرده در بازی با کره‌جنوبی قرار است این تکنولوژی به صورت آفلاین در ورزشگاه باشد. حال پرسش این است: آیا امروز فهمیدیم شرکت طرف قرارداد AFC برای تجهیزات شرکت بلژیکی اپراتور نمی‌فرستد؟
مسؤولان فدراسیون در توجیه خاموش ماندن VAR در بازی ایران و کره‌جنوبی گفته‌اند: ما این تجهیزات را از یکی از 15 شرکت تایید شده از سوی فیفا خریدیم اما آن شرکتی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا قرارداد بسته، با این شرکت فرق دارد و به همین دلیل احتمالا در بازی ایران و کره‌جنوبی سیستم آفلاین خواهد بود. 
یعنی ما با شرکتی توافق کردیم که طرف قرارداد کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست و شرکت طرف قرارداد AFC نمی‌تواند نیروی متخصص برای استفاده از این سیستم به ایران بفرستد را همین امروز متوجه شدیم؟ روزی که به این موضوع پی بردیم، چرا توافق عجله‌ای و واردات شتابزده تجهیزات را کنار نگذاشتیم؟ 
 
* الزام به تکنولوژی خاموش؟
مگر شهاب عزیزی‌خادم 29 شهریور در شبکه سوم سیما نگفته بود برای بازی با کره‌جنوبی جزو الزامات نهاد بالادستی ما یعنی فیفا و AFC این بوده که این تجهیزات را داشته باشیم؟ این چه مدل الزام است؟ اگر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین الزامی داشتند، قطعا باید از این تکنولوژی در جریان بازی ایران و کره‌جنوبی با حضور تیم مخصوص داوری VAR استفاده شود. 
کاری به این نداریم که اگر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا واقعا چنین الزامی داشتند، به ما اجازه نمی‌دادند در بازی با سوریه هم بدون VAR میزبان باشیم اما صرف نظر از این موضوع، همین که هیچ‌کدام از این ۲ نهاد بالادستی تا این لحظه تیم داوری برای سیستم کمک‌داور ویدئویی معرفی نکرده‌اند، مشخص می‌کند احتمالا حق با آنهاست که می‌گویند از همان ابتدا هم الزامی برای وجود VAR در بازی با کره وجود نداشت و فقط فدراسیون فوتبال موفق شد با چماق فیفا و AFC مسؤولان بالادست خود در داخل کشور را بترساند و مجوز وارد کردن تجهیزات را بگیرد. 
 
* چماق آشنای فیفا و AFC
البته این نخستین‌بار نیست که فیفا و AFC در ایران چماق می‌شوند و آخرین بار هم نخواهد بود. سال‌ها پیش به دروغ در ایران فیفا را چماق کردند تا رئیس سازمان تربیت بدنی ایران که قصد داشت رئیس فدراسیون فوتبال شود، به این عرصه ورود نکند و مدعی شدند اگر علی‌آبادی ثبت‌نام کند، فیفا به ما اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد اما حالا در عراق، وزیر ورزش این کشور با نام‌نویسی در انتخابات فدراسیون فوتبال عراق، رای آورده و رئیس فدراسیون شده است. در آینده نزدیک هم قطعا در ماجرای تصویب ماده یک اساسنامه فیفا که محل بحث و اختلاف است، از همین چماق استفاده خواهد شد!
 
* کالبدشکافی بعد از بازی ایران - کره‌جنوبی
اما درباره VAR حقایق تکان‌دهنده‌ای وجود دارد که بررسی آن را به فردای بازی ایران و کره‌جنوبی موکول می‌کنیم. هر چند قرار نیست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و دوستانش در این بازی برای ما به میدان بروند که با انتشار حقایق موجود پیرامون نحوه قرارداد با شرکت به ظاهر بلژیکی و پشت پرده‌هایی که این توافق دارد، روحیه تیم ‌ملی برای بازی با کره‌جنوبی خراب شود اما با توجه به حساسیت و اهمیت این بازی، بهتر است این ماجرا بعد از این دیدار کالبدشکافی شود تا بهانه‌ای دست دوستان نباشد. 
***
    فدراسیون فوتبال برای ورود تماشاگران به کجا نامه زد؟     
فدراسیون فوتبال نقل قول مدیر روابط عمومی فدراسیون را که گفته بود 21 سپتامبر و 7 اکتبر با کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتبه کرده بودیم، از خروجی پایگاه خبری رسمی خود حذف کرد اما همین نقل قول در قالب مصاحبه روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. در حالی که مقام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا عصر جمعه در گفت‌وگوی تلفنی به صراحت تاکید کرد فدراسیون فوتبال ایران تا روز چهارشنبه ششم اکتبر هیچ نامه‌ای به صورت رسمی مبنی بر حضور تماشاگران در استادیوم به AFC نداده بود و طبق قانون باید 14 روز قبل نامه ارسال می‌شد و در غیر این صورت امکان میزبانی با حضور تماشاگران وجود ندارد، فدراسیون فوتبال مدعی شد خیلی پیش‌تر از این مکاتبه رسمی کرده است. ابتدا این ادعا را حسن کامرانی‌فر طرح کرد و مدعی شد حتی اگر لازم باشد مدرک رو می‌کند و سپس حسین شریفی مدعی شد مکاتبه انجام شده است. این وسط اما یکی راست نمی‌گوید؛ یا مقام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا که البته دلیلی برای دروغ گفتن ندارد یا فدراسیون فوتبال ایران که امیدواریم با انتشار نامه‌ای که مدعی است خیلی پیش‌تر برای کنفدراسیون ارسال کرده، موضوع را شفاف و روشن کند. فدراسیون فوتبال ایران تا پایان وقت اداری روز ششم اکتبر (چهارشنبه گذشته) هیچ نامه‌ای در این باره برای کنفدراسیون فوتبال آسیا نفرستاده بود. البته سایت رسمی فدراسیون فوتبال تنها برای چند دقیقه نقل قولی از حسین شریفی، مدیر روابط عمومی خود را منتشر کرد که گفته بود فدراسیون هفتم اکتبر نامه مجددی به کنفدراسیون فوتبال آسیا‌ زده است. فدراسیون دقایقی بعد این بخش از گفته‌های حسین شریفی را از پایگاه خبری خود حذف کرد، چرا که احتمالا پیش‌بینی کرد با واکنش تند کنفدراسیون فوتبال آسیا روبه‌رو می‌شود. سایت طرفداری به نقل از یکی از مقامات ارشد کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد فدراسیون فوتبال ایران که باید 14 روز قبل از بازی با کره‌جنوبی، به صورت رسمی و کتبی به AFC نامه می‌زد و اعلام می‌کرد قصد دارد بازی خانگی‌اش مقابل کره‌جنوبی را با حضور تماشاگران برگزار کند، تا روز چهارشنبه ششم اکتبر هیچ نامه‌ای در این باره نفرستاده است. با این وجود یکی از مدیران ارشد وزارت ورزش دیروز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» صریحا عنوان کرد با توافقات انجام شده، حتما مجوز حضور تماشاگران صادر خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec